W Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie została otwarta wystawa Kim Jest Inny? Współczesna Fotografia z Austrii.
Wystawa pokazująca fragment współczesnej twórczości fotograficznej w Austrii, rozgrywa się wokół zagadnienia portretu.
Jednak współczesny portret prezentowany w galerii, to nie tylko wizerunek drugiej osoby, ale także zapis relacji pomiędzy ludźmi. Powinien być postrzegany jako konfrontacja z różnymi przestrzeniami życia społecznego, jako próba opisania tego co poza nami, jako droga do konstytuowania własnej tożsamości wobec lacanowskiego innego – drugiego człowieka, i Innego – prawa, języka, społeczeństwa.
Pokazywane są zatem bardzo zróżnicowane projekty wywodzące się z odmiennych tradycji portretu fotograficznego – portret w atelier, pozowany, inscenizowany, rodzinny, społeczny, portret jako motyw projektu konceptualnego i portret wpisany w zagadnienia współczesnej krytyki kultury.
Bernard Fuchs – uczeń Becherów, pokazuje fragment serii portretów nawiązujących pozornie do słynnej pracy Augusta Sandera. Jednak Fuchs nie szuka typowości zawodów lub klas społecznych, szuka tego co w człowieku indywidualne, tego co naturalne, jego wizerunki są pełne skupienia i życzliwości dla portretowanych.
Paul Kranzler prezentuje część pracy „Kraina mlekiem i miodem płynąca”, historię Toniego i Aloisi, swoich sąsiadów ze starej kamienicy komunalnej. Kranzler w migawkowych, dokumentalnych zdjęciach pokazuje codzienność starszych, ubogich ludzi, żyjących głównie wspólnymi, sąsiedzkimi spotkaniami przy piwie i telewizorze. Jest to jednak spojrzenie kogoś, kto uczestniczył w ich życiu, kto był blisko nich.
Michael Mauracher od kilkunastu lat realizuje cykl fotografii mężczyzny o nieznanej nikomu, poza samym fotografem, tożsamości. Ten sam mężczyzna na każdym zdjęciu wygląda jak ktoś inny – robotnik, urzędnik, artysta, milioner, „typowy Austriak” etc. Pojawiają się więc w tej pracy co najmniej dwa ważne zagadnienia – wizerunku utrwalającego pewne stereotypy społeczne oraz prawdziwości i symulaklarności fotografii.
Leo Kandl – słynny austriacki fotograf pracuje od wielu lat nad cyklami portretów ludzi z danego miasta. Fotografuje tych, którzy odpowiedzą na zamieszczane przez niego w gazecie ogłoszenie „szukam modeli do darmowych portretów ulicznych”.
Herwig Kempinger – pokazuje serię czarnych portretów skrywających postać modela, tak że widoczna jest dopiero po dłuższej chwili kontemplacji.
Friedl Kubelka przez 18 lat fotografowała w każdy poniedziałek swoją córkę Luoisę Annę – w efekcie powstało monumentalna praca, będąca zapisem wspólnej codzienności matki i córki, zapisem dorastania, zapisem czasu.
Sissi Farassat – dokumentowała przez rok codzienne życie swojej rodziny – irańskich imigrantów. Jest to portret zbiorowy robiony przez osobę, która stanowi część tej zbiorowości, spogląda więc od wewnątrz. Fotografię rodzinną wprowadza artystka w przestrzeń galerii, radykalnie mieszając porządki dyskursywne, próbując stworzyć nowe jakości znaczeniowe.
Rainer Iglar przez kilka lat portretował ludzi robiących zakupy w centrach handlowych na obrzeżach miasta Liezen. Są to utrzymane w konwencji realistycznego dokumentu pozowane portrety na tle pejzażu, w którym zawsze skontrastowana jest natura i współczesna kultura konsumpcyjna.
Wystawa będzie czynna do 2 kwietnia 2006 r.