Ponad 300 tysięcy kostek cukru posłużyło Karolinie Balcer do zbudowania rzeźby wrocławskiej willi z XIX wieku, która stanęła w Galerii Awangarda.
Ważący prawie tonę cukrowy dom ustawiony został na specjalnej płycie grzewczej, która umożliwia stopniowy proces topienia się jego ścian. Powolne rozpadanie się dzieła ma symbolizować postępującą degradację wielu historycznych budynków Wrocławia. Konstrukcja powstawała stopniowo przez blisko miesiąc, by finalnie przybrać kształt willi z 1900 roku, stojącej przy Alei Jana Kochanowskiego 21 we Wrocławiu. Artystka nieprzypadkowo wybrała to miejsce. To właśnie tam mieszka oraz współtworzy galerię sztuki nowoczesnej Wykwit.
W połowie czerwca rozpoczęliśmy bardzo powolny proces podgrzewania dzieła, dzięki czemu dom będzie się topił uwalniając przyjemny, karmelowy zapach. Artystka poprzez połączenie sielskiej, domowej słodyczy z wizją powolnego rozpadania się, odsyła widza do sytuacji symbolicznej degradacji wielu znanych wrocławskich budynków historycznych – wyjaśnia Joanna Stembalska, kierowniczka Galerii Studio BWA Wrocław i kuratorka wystawy.
Warto podkreślić, że powstanie pracy nie byłoby możliwe bez wsparcia firmy Südzucker Polska, która podarowała nam niezbędne zapasy Cukru Królewskiego. Dziękujemy za ten wyjątkowo „słodki gest” – dodaje Stembalska.
Wystawa, na której można zobaczyć rzeźbę Home Sweet Home nosi tytuł Zajęcie. Zainspirowany został on słowami, które wypowiedział Krzysztof Kaman Kłosowicz – wrocławianin i legenda muzycznej sceny alternatywnej lat 80.: „Szukaliśmy sobie wtedy jakiegoś zajęcia. Takiego, które byłoby fajniejsze od zajęć innych”.
Karolina Balcer. Home Sweet Home
Od 19 maja do 23 lipca 2017 roku
Galeria Awangarda we Wrocławiu