Jądro prezentowanej wystawy tworzy trzydzieści fotografii, których autorem jest Eustachy Kossakowski, wykonanych na bałtyckiej plaży w Łazach podczas happeningu Tadeusza Kantora w 1967 roku.
Zdjęcia przygotowano we współpracy z Anką Ptaszkowską, krytyczką i historyczką sztuki, współzałożycielką Galerii Foksal, i w koprodukcji z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerią BWA w Bielsku Białej, Galerią ms44 w Świnoujściu oraz Galerią Scena/Fundacja Kultura w Koszalinie.
Panoramiczny happening morski, wykonany w sierpniu 1967 r. przez artystów uczestniczących w V Plenerze w Osiekach (m.in. Jerzego Beresia, Edwarda Krasińskiego, Stanisława Fijałkowskiego), jest drugim plenerowym happeningiem Tadeusza Kantora (poprzedził go List , który odbył się w Warszawie w styczniu tego samego roku) i jedną z pierwszych akcji performatywnych w Polsce w latach 60. XX wieku. Bez wątpienia jest także największym i najbardziej złożonym widowiskiem tego typu, zrealizowanym w plenerze. Obrosły legendą oraz licznymi anegdotami pozostaje niekwestionowanie kluczowym wydarzeniem polskiej sztuki nowoczesnej po 1945 r. W cyklu fotografii utrwalił go Eustachy Kossakowski, a słynna scena dyrygowania falami morskimi stała się już ikoną sztuki europejskiej.
Panoramiczny happening morski. Eustachy Kossakowski
Kurator: Andrzej Pawełczyk
Od 12 maja do 10 czerwca 2018 roku
Wernisaż: 11 maja 2018 roku, godz. 18.00
Muzeum Narodowe w Szczecinie