Od 1994 CSW organizuje unikalny w skali Polski interdyscyplinarny, międzynarodowy festiwal Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji ROZDROŻE prezentujący spektakle z pogranicza teatru, tańca i sztuk wizualnych. Każda edycja festiwalu dedykowana jest wybitnym, lecz nieznanym w Polsce, artystom z innego kraju. Podczas czternastu edycji festiwalu wystąpili na nim artyści z Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Belgii, Stanów Zjednoczonych, Japonii, Hiszpanii, Włoch, Słowenii, Chorwacji, Szwecji, Danii, Węgier i Warszawy (m.in. Teatr Tańca Piny Bausch z Wuppertalu, zespół wokalny Meredith Monk z Nowego Jorku, tancerz Kazuo Ohno z Japonii oraz zespół tańca nowoczesnego Rosas z Brukseli).
Tegoroczna 15. edycja festiwalu ROZDROŻE przedstawia twórczość cenionych w Europie, lecz nieznanych u nas artystów z Francji: Mathilde Monnier i Christiana Rizzo. Obok nich swoje prace przedstawią: grupa polskich tancerzy Universal Law of Impermanence (U/LOI) pod kierunkiem Kai Kołodziejczyk oraz warszawski teatr Akademia Ruchu.
Mathilde Monnier jest wybitną francuską choreografką i tancerką. Jej poszukiwania artystyczne sytuujące się na pograniczu tańca, teatru i performance art poszerzyły pojmowanie tańca współczesnego. W 1985 wspólnie z Jean-François Duroure’m założyła zespół tańca Compagnie de Hexe. W 1986 za choreografię Cru stworzoną wspólnie z Alainem Rigout otrzymała nagrodę na międzynarodowym konkursie choreograficznym Bagnolet w Paryżu. Stworzyła około 30 różnorodnych choreografii, prezentowanych na wszystkich kontynentach min. na festiwalach w Paryżu, Lyonie, Awinionie, Londynie, Edynburgu, Nowym Jorku, Madrycie, Wiedniu i Adelajdzie. W swoich choreografiach przede wszystkim bada podświadomą sferę psychiki i jej wpływ na stosunki międzyludzkie. Jej styl charakteryzuje połączenie precyzji formy z zainteresowaniem tańcem zrodzonym z analizy ruchu i wirtuozerii. W 1994 artystka została odznaczona Orderem Sztuki i Literatury, a w 2000 – Legią Honorową. Nigdy nie gościła w Polsce.
Spektakl taneczny Tempo 76 w choreografii Mathilde Monnier zaprezentuje zespół Centre Chorégraphique National de Montpellier Languedoc – Roussillon. Jego premiera miała miejsce w czerwcu 2007 na międzynarodowym festiwalu tańca w Montpellier. W swej nowej choreografii Monnier reinterpretuje taneczną formę unisono – zsynchronizowanego ruchu grupy. Tempo 76 wyraża napięcie między osobowością jednostki a uniformizacją zachowań narzucanych przez społeczeństwo. Na pustej scenie pokrytej trawą dziewięcioro tancerzy wykonuje serię zsynchronizowanych ruchów do muzyki György Ligetiego. Spektakl był prezentowany m.in. na Festiwalu Jesiennym w Paryżu i festiwalu Steirischer Herbst w Grazu.
Universal Law of Impermanence (U/LOI) to grupa artystów pracujących pod kierunkiem tancerki, performerki i choreografki Kai Kołodziejczyk, która rozpoczęła swoją drogę artystyczną w Warszawie. Jest ona absolwentką Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Szkoły Tańca Współczesnego P.A.R.T.S. w Brukseli. Tańczy m.in. w spektaklach renomowanego zespołu tańca nowoczesnego Rosas z Brukseli (który występował w Warszawie podczas festiwalu ROZDROŻE w 1994). Od 2000 realizuje m.in. cykl działań artystycznych w oparciu o improwizacje taneczne. Od 2007 roku działania te są firmowane przez grupę U/LOI. W tym roku grupa została zaproszona m.in. do udziału w festiwalu INPEX DIY VIDEO w Sztokholmie.
Kolektyw U/LOI zaprezentuje premierę spektaklu / instalacji tanecznej Brith Out… wg pomysłu Kai Kołodziejczyk. Praca nad nim rozpoczęła się w październiku 2007 w Belgradzie w ramach międzynarodowego projektu artystycznego Rezonans realizowanego w Serbii, Szwajcarii i Polsce. Spektakl składa się z serii symultanicznych, solowych działań 5 polskich tancerzy pracujących głównie za granicą oraz z projekcji wideo. Interesujące wizualnie obrazy ciał – ruchomych rzeźb – kreują sytuację para-teatralnego doświadczenia.
Akademia Ruchu to jeden z najbardziej znanych polskich teatrów poszukujących. Istnieje w Warszawie od 1973. Jest znany jako teatr zachowań i narracji wizualnej. Działa na pograniczu teatru, performance art i sztuk wizualnych. Wystąpienia teatru są próbą syntetycznego opisu i interpretacji stanów zbiorowej świadomości, społecznych zachowań i ich politycznego kontekstu. Akademia Ruchu występowała w większości krajów Europy, w obu Amerykach i w Japonii, m.in. na festiwalach w Chicago, Tokio, Nancy, Caracas i Petersburgu, a także w ramach prezentacji sztuk wizualnych na Documenta 8 w Kassel, w Institute of Contemporary Art w Londynie i w PS 1 Museum w Nowym Jorku.
Akademia Ruchu zaprezentuje cykl akcji plastycznych Cztery wykłady. Będą to cztery krótkie akcje w formie nietypowych wykładów, które były pokazane po raz pierwszy jesienią 2007. Prace te były dotychczas realizowane oddzielnie, w odmiennych warunkach przestrzeni. Cztery wykłady po raz pierwszy zostaną pokazane w ciągu jednego wieczoru, w jednym miejscu – w budynku Laboratorium CSW i na terenie przyległego do niego placu. Cztery wykłady są próbą opisu zachowań i mechanizmów społecznych.
Christian Rizzo jest cenionym francuskim choreografem, performerem i scenografem. Tworzy na pograniczu sztuk widowiskowych i wizualnych. Od 1990 działa na scenie tanecznej. W 1996 założył zespół L’association fragile / Christian Rizzo. Do tej pory stworzył kilkanaście choreografii wyróżniających się innowacyjnością i walorami wizualnymi. W sezonie 2002 / 2003 otrzymał nagrodę krytyków francuskich w dziedzinie choreografii. Jego prace były prezentowane m.in. na festiwalu w Awinionie oraz w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku, Berlinie i w Taipei. Obecnie Rizzo jest artystą – rezydentem w operze w Lille. Nigdy nie gościł w Polsce.
Zespół L’association fragile / Christian Rizzo pokaże spektakl taneczno-plastyczny B.c, Janvier 1545, Fontainebleau. Christian Rizzo jest autorem projektu spektaklu, jego choreografii, scenografii i kostiumów. Główną wykonawczynią przedstawienia jest wybitna francuska tancerka Julie Guibert, która tańczyła m.in. w balecie opery w Lyonie oraz w zespole Cullberg Ballet w Sztokholmie. Przypominające tajemniczy rytuał, estetycznie wysmakowane przedstawienie sytuuje się na pograniczu teatru tańca i instalacji plastycznej. Tworzy je seria precyzyjnych działań tancerki w białej przestrzeni sceny na tle wiszących obiektów plastycznych i dziesiątków płonących zniczy. Premiera spektaklu miała miejsce w czerwcu 2007 podczas międzynarodowego festiwalu tańca w Montpellier.
Program
3 listopada, godz. 20.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Kino / Audytorium
Prelekcja / spotkanie Mathilde Monnier z publicznością ilustrowane projekcją zapisów spektakli choreografki
4 i 5 listopada, godz.19.15, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala im. E. Młynarskiego
Tempo 76, spektakl taneczny zespołu Centre Chorégraphique National de Montpellier Languedoc-Roussillon w choreografii Mathilde Monnier. Po drugim pokazie spektaklu spotkanie artystów z widzami
24 i 25 listopada, godz. 20.00, Laboratorium CSW
Brith Out…, premiera spektaklu /instalacji tanecznej kolektywu Universal Law of Impermanence (U/LOI)
w choreografii Kai Kołodziejczyk. Po drugim pokazie spektaklu spotkanie artystów z widzami
27 i 28 listopada, godz. 18.00, Laboratorium CSW i teren obok niego
Cztery wykłady, akcja plastyczna teatru Akademia Ruchu. Po drugim pokazie akcji spotkanie artystów z widzami
2 grudnia, godz. 18.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Kino / Audytorium
Prelekcja /spotkanie Christiana Rizzo z publicznością ilustrowane projekcją zapisów spektakli artysty
3 grudnia, godz. 19.00, Teatr Studio, PKiN
B.c, Janvier 1545, Fontainebleau, spektakl taneczny L’association fragile / Christian Rizzo
Po pokazie spektaklu – spotkanie artystów z widzami
Kurator: Janusz Marek
CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ZAMEK UJAZDOWSKI
ul. Jazdów2, 00-467 Warszawa