Dwieście lat działalności krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych to także dwieście lat historii rysunku.
![Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe) Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2019/04/1-Leon-Wyczolkowski_Dziewczyna-z-okolic-Krakowa_1907_MNK-640x440.jpg)
26 kwietnia 2019 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie zostanie otwarta wystawa „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych”. To przekrojowa, problemowa prezentacja prac artystów związanych z tą uczelnią od momentu jej powstania do dziś. Twórcy wystawy zdali pytanie o funkcję rysunku i jego miejsce w sztuce: czy jest tylko studium przygotowawczym większej kompozycji, czy samodzielnym obszarem twórczości? Jak poprzez rysunek można poznać warsztat artysty? Jakie znaczenie mają szkicowniki?
Jak zaznacza kuratorka wystawy, Agnieszka Jankowska-Marzec, rysunek jest podstawą wykształcenia akademickiego i sprawdzianem umiejętności warsztatowych twórcy – pełni zarówno rolę służebną wobec innych dyscyplin artystycznych, ale także stanowi rodzaj samodzielnej wypowiedzi twórczej.
![Adam Hoffmann, Dobrana para, karton, węgiel, 1971, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe) Adam Hoffmann, Dobrana para, karton, węgiel, 1971, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2019/04/08-Adam-Hoffmann_Dobrana-para_1971_MNK-624x900.jpg)
Na wystawę wybrano blisko 170 rysunków, pochodzących z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych oraz ze zbiorów prywatnych. Wśród zaprezentowanych dzieł będzie można podziwiać prace ponad 40 artystów, m.in.: Jana Matejki, Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza, Wojciecha Weissa, Juliana Fałata, Alfreda Szyszko-Bohusza, Xawerego Dunikowskiego, Adama Marczyńskiego, Mariana Koniecznego, Mieczysława Wejmana, Andrzeja Pawłowskiego, Wacława Taranczewskiego, Jonasza Sterna, Janiny Kraupe-Świderskiej, Adama Hoffmana i Zbyluta Grzywacza.
![Eugeniusz Waniek, Wisła pod Krakowem, tusz, papier, 1957, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe) Eugeniusz Waniek, Wisła pod Krakowem, tusz, papier, 1957, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2019/04/10-Eugeniusz-Waniek_Wisla-pod-Krakowem_1957_MNK-640x452.jpg)
Warto wspomnieć także o wyjątkowej aranżacji, która będzie stanowić oprawę prezentowanych dzieł. Projekt bazuje na minimalizmie, czerni i bieli, a w swojej narracji i prowadzeniu widza przez kolejne etapy wystawy, nawiązuje do szkiców i konturów.
![Wojciech Weiss, Motyw krajobrazowy włoski, węgiel, papier, 1902, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe) Wojciech Weiss, Motyw krajobrazowy włoski, węgiel, papier, 1902, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2019/04/05-Wojciech-Weiss_Motyw-krajobrazowy-wloski_1902_MNK-640x483.jpg)
Na wystawie, poza rysunkami i prywatnymi szkicownikami wybitnych artystów, będzie można zobaczyć także współczesne animowane filmy przygotowane w czasie studiów przez absolwentów Akademii. Celem ich prezentacji w otoczeniu cennych rysunków jest stworzenie łącznika pomiędzy przeszłością i teraźniejszością. Filmy wyświetlane będą w specjalnej sali, która zostanie wkomponowana w przestrzeń ekspozycji. Całość została zaplanowana tak, aby w sposób nowoczesny i przykuwający uwagę, ukazać 200-letnią historię krakowskiej ASP.
A. Jabłońska, K. Łachman
_______________
Czarno na białym.
200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych
Kuratorzy:
dr Agnieszka Jankowska-Marzec
Światosław Lenartowicz
Muzeum Narodowe w Krakowie
Gmach Główny
Al. 3 Maja 1
30-062 Kraków
26.04 – 29.09.2019
Wernisaż: 25 kwietnia 2019 r., godz. 18.00