Idea Krakowskich Zaduszek Jazzowych powstała w 1954 roku, kiedy to w Dzień Zaduszny na sali gimnastycznej szkoły podstawowej w Krakowie spotkali się polscy jazzmani. To pierwsze ogólnopolskie jam session przeszło do historii jako pierwsze Krakowskie Zaduszki Jazzowe. VII festiwal był już imprezą międzynarodową, a na scenie Krakowskiej Filharmonii zagrał Stan Getz. W 1962 roku klub Helikon ustanowił odznaczenie Złoty Helikon, które po raz pierwszy otrzymał Andrzej Kurylewicz.
W swojej całej historii festiwal nie odbył się dwa razy: w latach 1968 i 1969, wtedy też po politycznej decyzji zamknięto Helikon. Prawdopodobnie przeszkodą w organizacji stała się nazwa, która nie spodobała się ówczesnym władzom, kojarząca się (niesłusznie zresztą) z obchodami religijnymi. W tych latach odbyły się klubowe imprezy jazzowe, które w tajemnicy przed władzą i publicznością nazwano Zaduszkami. Od 1987 roku wydarzeniem towarzyszącym festiwalu jest, zainicjowana przez Jana Budziaszka msza św. jazzowa w intencji zmarłych muzyków jazzowych. W festiwalowy program została oficjalnie wpisana dopiero w czasach postkomunistycznych, za prezesury Marka Stryszowskiego.
W roku 2005 Marek Stryszowski zorganizował jubileuszowe 50. Krakowskie Zaduszki Jazzowe. Wówczas za sprawę najważniejszą uznano fakt przetrwania jednego z najstarszych, o ile nie najstarszego festiwalu jazzowego na świecie i po raz drugi za prezesury Stryszowskiego wręczono Złote Helikony. Otrzymali je Witold Kujawski i Jan Szewczyk oraz pośmiertnie Andrzej Cudzich, Andrzej Jakóbiec i Przemysław Gwoździowski.
W ramach festiwalu 5 listopada odbędzie się koncert Zbigniew Seifert – Koncert jazzowy na skrzypce, orkiestrę symfoniczną oraz grupę rytmiczną. W 30 rocznicę śmierci, jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, odbędzie się również koncert promujący nowo wydaną płytę: A TRIBUTE TO ZBIGNIEW SEIFERT. Zarówno płyta jak i koncert są prezentacją dziewięciu kompozycji Zbigniewa Seiferta w aranżacji Jarka Śmietany z udziałem legendarnego amerykańskiego skrzypka z kultowej MAHAVISHNU ORKIESTRA i GRUPY FLOOCK JERRY GOODMANA. Dodatkowo 6 listopada odbędzie się spotkanie promujące książkę Anety Norek Życie i twórczość Zbigniewa Seiferta – Man of the Light.
Biografia powstała na bazie materiałów zamieszczonych w polskich i zagranicznych czasopismach jazzowych z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych oraz rozmów autorki z osobami znającymi Zbigniewa Seiferta. Książka zawiera dużo fotografii, zdjęć dokumentów czy nut. W archiwum Radia NDR w Hamburgu znajduje się 20 godzin muzyki nagranej przez Seiferta z różnymi artystami. Dołączona do książki płyta CD zawiera unikatową kompozycję Zbigniewa Seiferta – Koncert jazzowy na skrzypce, orkiestrę symfoniczną oraz grupę rytmiczną z 1974 roku oraz wywiad radiowy zarejestrowany w siedzibie Radia Kraków i przeprowadzony przez Antoniego Krupę w listopadzie 1978 roku, niespełna cztery miesiące przed śmiercią skrzypka.
Zbigniew Seifert (7 czerwca 1946, Kraków – 15 lutego 1979, Buffalo, USA), jeden z najwybitniejszych polskich twórców jazzowych: skrzypek, kompozytor, saksofonista. W świecie zasłynął dzięki unikatowemu stylowi gry skrzypcowej i to otworzyło mu drogę do wielkiej międzynarodowej kariery. Niestety przedwczesna śmierć artysty w wieku niepełna 33 lat, przekreśliła jego plany muzyczne i dalszy rozwój. Mimo krótkiego życia, Zbigniew Seifert dzięki swojej nieprzejednanej postawie wobec procesu tworzenia i nieustannemu poszukiwaniu własnej drogi muzycznej, wpisał się na zawsze w poczet najwybitniejszych jazzmanów wszechczasów.
W obszernym wywiadzie Pasja życia przeprowadzonym przez Pawła Brodowskiego w Jazz Forum w 1978 roku Zbigniew Seifert mówił o swoich próbach kompozytorskich: Coraz bardziej czuję się kompozytorem. Nie zawsze mi te kompozycje wychodzą i często wrzucam je do kosza, ale od lat nieodłącznym elementem tego, co robię, są moje kompozycje. […] Jak piszę? Na ogół siadam do fortepianu, ale przez cały czas myślę o skrzypcach, jest to metoda zastępcza. Klawiatura fortepianu daje mi możliwość grania akordami, ale jednak cały czas myślę w sposób skrzypcowy. Dobrze mi idzie pisanie dużych form na instrumenty smyczkowe. Muzyka na smyczki zaczyna mnie coraz bardziej interesować i widzę, że mógłbym zrobić jeszcze więcej. Mam bardzo wiele pomysłów. Sprawdziło mi się to również i na tej płycie, którą obecnie nagrywam [Passion]. Od czasu owego koncertu na skrzypce minęło trzy i pół roku, i okazało się, że teraz po raz drugi sprawdziły mi się niektóre muzyczne sprawy. (Paweł Brodowski, Pasja życia, [w: ] Jazz Forum Nr 12 3/1979)
Szczegółowy program:
30 października / godz. 21.00 / MILE STONE JAZZ CLUB (Hotel Qubus), ul. Nadwiślańska 6
Little Egoists
Marek Stryszowski – saxs, voc
Seb Bernatowicz– keybs
Cezary Chmiel – keybs
Krzysztof Bodzoń – bass
Tomasz Grochot – dr
godz. 19.00 / DWÓR CZECZÓW, ul. ks. Jerzego Popiełuszki 36
Funk De Nite
Ryszard Krawczuk – sax
Piotr Grząślewicz – g
Piotr Quentin Wojtanowski – bg
Artur Malik – dr
godz. 21.00 / HARRIS PIANO JAZZ BAR, Rynek Główny 28
Piotr Nalepa Breakout Tour
Jean – voc
Piotr Nalepa – g
Robert Lubera – g, voc
Piotr Quentin Wojtanowski – bass, voc
M. Jurkiewicz – keyb
W. Fedkowicz – dr
31 października / godz. 18.00 / KINOTEATR UCIECHA, ul. Starowiślna 16
1. Jarek Śmietana International Band feat. Jerry Goodman
Koncert promocyjny nowo wydanej płyty (1 października 2009) – A TRIBUTE TO ZBIGNIEW SEIFERT.
Jerry Goodman – vln
Jarek Śmietana – g
Piotr Wyleżoł – p
Ed Schuller – acoustic bass
Adam Czerwiński – dr
Sławomir Berny – perc
2. Seb Bernatowicz Acoustic Trio
Sebastian Bernatowicz– p
Tomasz Kupiec – bass
Dawid Fortuna – dr
3. Paweł Kaczmarczyk AUDIOFEELING Band
Paweł Kaczmarczyk – p
Radek Nowicki – sax
Wojciech Pulcyn – double bass
Paweł Dobrowolski – dr
godz. 21.30 / PIWNICA POD BARANAMI, Rynek Główny 27 / Zaduszkowe Jam Session
godz. 21.00 / HARRIS PIANO JAZZ BAR, Rynek Główny 28
Nocna Zmiana Bluesa
Sławek Wierzcholski – harmonijka, voc
Witek Jąkalski – g
Maras Dąbrowski – g
Piotr Dąbrowski – bass, voc
Grzegorz Minicz – dr, tara
1 listopada / godz. 20.00 / DRUKARNIA Podgórze, ul.Nadwiślańska 1
1. Eryk Kulm International Quartet
Sulaiman Hakim – sax, g, voc
Longineu Parsons – tp
Paweł Tomaszewski – p
Andrzej Zielak – bass
Eryk Kulm– dr
2. Barabasz Jazz Quartet
Maciej Matthew Barabasz – g
Patrick Mulcahy – bass
Clifton Wallace – dr
Marcin Żupański – sax
godz. 21.00 / HARRIS PIANO JAZZ BAR, Rynek Główny 28
Funk De Nite
Ryszard Krawczuk – sax
Artur Malik – dr
Piotr Grząślewicz – g
Piotr Quentin Wojtanowski – bg
2 listopada / godz. 21.30 / PIWNICA POD BARANAMI, Rynek Główny 27 / Zaduszkowe Jam Session
godz. 21.00 / HARRIS PIANO JAZZ BAR, Rynek Główny 28
Kattorna – Tribute to Komeda
Dawid Główczewski – saxs
Grzegorz Rogala – tb
Kuba Cichocki – p
Andrzej Zielak – double bass
Krzysztof Szmańda – dr
3 listopada / godz. 21.30 / PIWNICA POD BARANAMI, Rynek Główny 27 / Zaduszkowe Jam Session
godz. 21.00 / HARRIS PIANO JAZZ BAR, Rynek Główny 28
Beale Street Band
M. Korzyńska – voc
A. Marchewka – cornet
R. Zydroń – sax
T. Gmyrek – tb
G. Piętak – bass
A. Popiel – dr
J. M. Bożyk – p, voc
4 listopada / godz. 21.30 / PIWNICA POD BARANAMI, Rynek Główny 27 / Zaduszkowe Jam Session
Zbigniew Seifert In Memoriam 5 -7 listopada 2009
5 listopada / godz. 19.00 / FILHARMONIA im. K. Szymanowskiego w Krakowie,
1. Philip Catherine – g
Jasper van’t Hof – p
Adam Nussbaum – dr
2. Joachim Kühn Solo – p
3. Zbigniew Seifert – Koncert jazzowy na skrzypce, orkiestrę symfoniczną oraz grupę rytmiczną
Mateusz Smoczyński – vln
Joachim Kühn – p
Bronisław Suchanek – bass
Janusz Stefański – dr
Bohdan Jarmołowicz – dyrygent
Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie
godz. 21.30 / PIEC ART, ul. Szewska 12 / Mateusz Smoczyński Quintet
6 listopada / godz. 16.00 / Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA / Promocja książki biograficznej o Zbigniewie Seifercie Man of the Light autorstwa Anety Norek oraz panel dyskusyjny uczestników festiwalu (artystów, dziennikarzy, melomanów)
godz. 18.00 / Projekcja filmu dokumentalnego o Zbigniewie Seifercie Passion – reż. Erin Harper
po projekcji filmu koncert:
1. Zach Brock – vln
Jan Jarczyk – p
Jan Gonciarczyk – bass
Bronisław Suchanek – bass
Janusz Stefański – dr
2. Władysław Adzik Sendecki – p
godz. 22.00 / KLUB ALCHEMIA, ul. Estery 5 / Adam Pierończyk Trio
7 listopada / godz. 22.00 Jazz Klub U Muniaka, ul. Floriańska 3 / Jam session
9 listopada / godz.19.30 / Bazylika o.o. Dominikanów / XXIII Msza św. Jazzowa
godz. 21.00 / HARRIS PIANO JAZZ BAR / Jam session
godz. 20.00 / DRUKARNIA Podgórze
10-lecie zespołu The Globetrotters
Bernard Maseli – vib. el
Nippy Noya – perc
Jerzy Głowaczewski – saxs
Kuba Badach – voc
Wielickie Zaduszki Kulturalne
2 listopada / godz. 18.00 / KOPALNIA SOLI Wieliczka – komora Haluszka
1. Anthimos Apostolis Trio
Apostolis Anthymos – g
Robert Szewczuga – bass
Krzysztof Dziedzic – dr
2. Frank Parker & Maciej Fortuna Project
Maciej Fortuna – tp
Larry Porter – p
Andrzej Święs – b
Frank Parker – dr
3. Krzysztof Ścierański & Karolina Glazer
7 listopada / godz. 19.00 / KOPALNIA SOLI Wieliczka – komora Haluszka
Mateusz Smoczyński – vn
Jan Jarczyk – p
Zbigniew Wegehaupt – bass
Janusz Stefański – dr
Niepołomice
30 października / godz. 18.30 / ZAMEK KRÓLEWSKI, ul. Zamkowa 2
Z obłoków na ziemię
Jan Nowicki – recytacje
Cezary Chmiel – keybs
Marek Stryszowski – voc, saxs
Krzysztof Bodzoń – bass
Trzebinia
30 października / godz.19.00 / DWÓR ZIELENIEWSKICH, ul. Piłsudskiego 47a
Barabasz Jazz Quartet
Maciej Matthew Barabasz – g
Patrick Mulcahy – bass
Clifton Wallace – dr
Marcin Żupański – sax
Zabierzów
4 listopada / godz. 19.00 / GRUBE RYBY, ul. Śląska 57a
Paweł Kaczmarczyk AUDIOFEELING Band
Paweł Kaczmarczyk – p
Radek Nowicki – sax
Wojciech Pulcyn – double bass
Paweł Dobrowolski – dr
Chicago
9 listopada / godz. 18.30 / CHOPIN THEATRE, 1543 W. Division
Marcin Januszkiewicz & Frieda Lee
Agnieszka Iwanska
Malgorzata Sztwiertnia & Tomek Pilewski Band
Dixi Kings
Jazzmates
Overtime
Lemon Blues
Krzysztof Pabian
Maciej Barabasz
4 komentarzy
W zespole Beale Street Band graja : jerzy Giga Moranski – piano Maciej Jamroga Bass
Zaduszki w Chicago sa organizowane na najwyzszym poziomie. Od paru lat mam przyjemnosc w nich uczestniczyc. Zreszta wszystkich zapraszam do Chopin Theatre – Chicago, Bogdan Wegrzynek Polish American Youth
Uczestniczyłem w niektórych koncertach. Oto kilka wrażeń:
Piotr Nalepa Breakout Tour w Harrisie: Sporo dobrego grania. Utwór “Sny kolorowe” z wokalem Roberta Lubery świetny, żywy, rewelacyjny!
Kinoteatr Uciecha:
Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band – hit wieczoru, to dość pewna wschodząca gwiazda polskiego jazzu. Dużo nowych intrygujących motywów. Czyż nie o to chodzi w rozwoju jazzu?
Seb Bernatowicz Acoustic Trio – ciekawie, świetne momenty, ale 2. miejsce wieczoru.
Jarek Śmietana International Band feat. Jerry Goodman – granie na najwyższym poziomie, ale bez większych niespodzianek. Szkoda. Niemniej porównywanie nie byłoby całkowicie sprawiedliwe, gdyż utwory to hołd dla Seiferta, utwory 40letnie a wciąż całkiem świeże. Goodman świetny, choć mamy swoich równie dobrych.
Wielickie Zaduszki Kulturalne:
Anthimos Apostolis Trio – nieskładnie, nieładnie zagrany występ. Była wyczuwalna jakaś “idea”, ale nie została dobrze przetworzona – szkoda.
Jako drudzy wystąpili Frank Parker & Maciej Fortuna Project. Śmiało można rzec, że ten zespół nie tylko dał popis dobrego i świeżego jazzu z pomysłem, ale i również uratował wieczór! Trębacz Maciej Fortuna i perkusista Frank Parker dali popis swoich niemałych możliwości. Trzymam kciuki za ten młody skład.
Krzysztof Ścierański & Karolina Glazer – Przykry występ. Nie rozumiem, co robią w “niby jazzie” taniutkie podkładziki syntezatorów? Takie prawdziwie odrażające. Wstyd dla muzyka, który potrafi przecież grać solidną gitarę!
Jeszcze krótko na temat poszczególnych organizacji koncertów, bo to nie tylko muzycy tworzą klimat Zaduszek:
Harris jest mały – tłok nie powinien dziwić i można go wybaczyć; i tak powstaje świetny (choć mocno zadymiony) klimat.
Kinoteatr Uciecha zasługuje jak dotąd na miano najlepszego organizatora. Wszystko jak w zegarku. Dobra prezentacja. Bisy. Jasno określone miejsca dla prasy. Tłum ludzi, ale i tak każdy wiedział gdzie się znaleźć. Słowem: perfekt.
Zupełnie inaczej wspominam koncert w Wieliczce, co mnie mocno zaskoczyło, gdyż miejsce wydawałoby się prestiżowe, sala piękna (choć jak na koncertową to owszem nieco źle oświetlona).
Nie zdziwiło mnie, że nie było bisu po pierwszym występie (Anthimos Apostolis Trio), natomiast owszem bardzo mnie zdziwiło, że najwyraźniej zapowiadający zespoły Seb Bernatowicz uznał, że skoro pierwszy zespół nie dostał bisu, to drugiemu też się nie dostanie i wkroczył nagle stopując gorące brawa publiczności. Nieładnie, publiczność wyczuła. Jak było przy ostatnim występie nie wiem, gdyż nie dotrwałem do końca przestraszony tanimi brzmieniami syntezatorów.
Zupełny brak zrozumienia mam natomiast dla organizatorów wielickiego koncertu, którzy najwyraźniej nie dorośli jeszcze do nowych czasów i nie przygotowali rezerwacji stricte dla prasy. Nie wnikając już w szczegóły, gdyż szkoda wirtualnego atramentu: powiało wiochą.
Po dalszych koncertach może zamieszczę kolejne subiektywne wrażenia.
Niech żyje Jazz!
Występ Ścierański & Glazer to był jakiś żart! Gość potrafi grać ale po co podpinał te fajerwerki i miałczenie do gitary!? Mnóstwo ludzi wychodziło w trakcie. Ja w końcu też. Szkoda, że parker&Fortuna nie zagrzali na scenie miejsca. I zgadzam się z przedmówcą: MIAŁ być bis ale niestety Seb szybko zaradził i zarekomendował ostatni występ jako super wyjątkowy i bla bla… szkoda gadać!