7. Festiwal Misteria Paschalia jak co roku wpisuje się w atmosferę Wielkiego Tygodnia oraz przygotowania do świętowania Wielkiej Nocy. W 2010 r. program Festiwalu oscyluje wokół najistotniejszych motywów chrześcijaństwa, a zarazem najistotniejszych tematów sztuki, muzyki i kultury europejskiej: motywów pasyjnych i rezurekcyjnych.
Temat pasji wpisany w anonimowe kompozycje neapolitańskie, umbryjskie oraz pulijskie zostanie przedstawiony już podczas inauguracji Festiwalu. Większość dzieł programu Intorno Allo Stabat to światowe prawykonania. Rozważanie Męki Pańskiej dialoguje z kolejnymi przetworzeniami motywu Stabat Mater nieznanych bliżej kompozytorów włoskiego Południa. Męka Pańska jest także tematycznym centrum oratorium Maddalena ai piedi di Cristo Antonia Calgary – dzieła wywodzącego się z długiej weneckiej tradycji eksponowania motywu Magdaleny opłakującej śmierć Chrystusa, znanego chociażby z podobnego dzieła Bononciniego.
Debiutująca na Festiwalu legendarna grupa madrygalistów La Venexiana zaprezentuje w Wielki Czwartek cykl siedmiu niezwykłych kantat Membra Jesu nostri Dietriche Buxtehudego, dzieło poświęcone Męce Pańskiej i opisujące ją w sposób niemal mistyczny: poprzez kontemplację ran zadanych ukrzyżowanemu Chrystusowi – od stóp aż po Jego twarz. Muzycznym centrum rozważań pasyjnych będzie jednak wielkopiątkowe wykonanie Pasji wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha w interpretacji Les Musiciens du Louvre-Grenoble pod batutą Marka Minkowskiego. Do swojego projektu Minkowski zaprosił doskonale zestrojone głosy solistów wykonującycych jednocześnie partie chóralne. W ten sposób dyrygent osiąga wyjątkową klarowność i czystość polifonii, a jego występ zbiega się z wydaniem Pasji wg św. Jana na CD zarejestrowanej dla wytwórni Naïve.
Jak co roku w Wielką Sobotę w Kaplicy św. Kingi w Wieliczce zabrzmi kameralny repertuar barokowy. Na festiwalu zadebiutuje francuski zespół L’Arpeggiata założony i prowadzony przez wirtuozkę teorbanu i harfy barokowej, Christinę Pluhar. Artyści zaprezentują wysublimowany program złożony z dzieł Maurizio Cazzatiego, Benedetto Ferrariego, Claudia Monteverdiego, Ignazia Donatiego, G.A. Pandolfiego, Antonia Bertaliego i G.F Sancesa. Repertuar na kameralny skład instrumentów i na głos wysoki uświetni obecność Philippe’a Jarousskiego, zaliczanego do najwybitniejszych współczesnych kontratenorów.
Muzycznym centrum festiwalu stanie się jednak długo oczekiwane w Krakowie oratorium La Resurezzione George’a Friderica Handla. Dzieło wykona specjalnie na zamówienie festiwalu legendarne Il Giardino Armonico pod batutą Giovanniego Antoniniego. Akcja dzieła Handla rozgrywa się tej jedynej nocy, która rozpoczyna się łzami a kończy radością Zmartwychwstania i rozgrywa się na dwóch planach – nadnaturalnym i ziemskim. W Poniedziałek Wielkanocny drugą odsłonę cyklu wykonań najpiękniejszych arii z oratoriów i oper Antonia Vivaldiego zaprezentuje Vivica Genaux z towarzyszeniem zespołu Europa Galante prowadzonego przez Fabia Biondiego. Artyści przedstawią materiał zarejestrowany przez wytwórnię Virgin Classic – Pyrotechics.
Zaproszenie na 7. edycję Festiwalu Misteria Paschalia ponownie przyjęli czołowi przedstawiciele wykonawstwa historycznego z całego świata. W Krakowie pojawią się najwyżej cenione zespoły – Il Giardino Armonico, La Venexiana, Accademia Bizantina, Europa Galante, Cappella della Pietà de’ Turchini, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, prowadzeni przez wiodących dyrygentów: Antonia Floria, Marka Minkowskiego, Fabia Biondiego, Giovanniego Antoniniego, Christinę Pluhar. Z niezwykłym projektem wystąpi także międzynarodowy skład muzyków La Capella Reial de Catalunya, Hespèrion XXI oraz ich goście z Japonii pod kierownictwem muzycznym Jordiego Savalla. Muzycy zaprezentują niezwykły projekt muzyczny zarejestrowany dla wytwórni Alia Vox La Rute de Oriente.
Misteria Paschalia stały się w ostatnich latach także sceną dla najlepszych głosów muzyki dawnej. Nie inaczej będzie tym razem. Do Krakowa zjadą takie sławy, jak: Vivica Genaux, Philippe Jaroussky, Maria Grazia Schiavo, Romina Basso, Pino de Vittorio, Montserrat Figuerras, Gerd Türk, Roberta Invernizzi, Marina de Liso i in.
Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.
Szczegółowy program festiwalu:
29 marca / Intorno Allo Stabat
Maria Grazia Schiavo – sopran
Romina Basso – alt
Patrizia Bovi – sopran
Pino de Vittorio – tenor
Capella della Pietà de’ Turchini
Antonio Florio – dyrygent
30 marca / Antonio Caldara – Maddalena ai piedi di Cristo
Claire Booth – sopran
Catherine Wyn-Rogers – mezzosopran
David Alegret – tenor
Ina Kancheva – sopran
Jordi Domenach – kontratenor
Miguel Sola – baryton
Accademia Bizantina
Stefano Montanari – koncertmistrz, dyrygent
31 marca / La Ruta de Oriente
Montserrat Figueras – sopran
Adrianna Fernández – sopran
Pascal Bertin – kontratenor
David Sagastume – kontratenor
Lluís Vilamajó¬ – tenor
Francesco Garrigosa – tenor
Furio Zanasi – baryton
Daniele Carnovich – bas
Gościnnie: Hiroyuki Koinuma, Yukio Tanaka, Ichiro Seki, Masako Hirao, Prabhu Edouard, Ken Zuckerman
La Capella Reial de Catalunya
Hespèrion XXI
Jordi Savall – dyrygent
1 kwietnia / Dietrich Buxtehude – Membra Jesu Nostri
La Venexiana
Claudio Cavina – dyrygent
2 kwietnia / Johann Sebastian Bach – Johannes-Passion
Joanna Lunn – sopran
Judith Gauthier – sopran
Delphine Galou – mezzosopran
Owen Willetts – kontratenor
Markus Brutscher – tenor (ewangelista)
Nicholas Mulroy – tenor
Christian Immler – bas
Benoît Arnoult – bas
Les Musiciens du Louvre-Grenoble
Marc Minkowski – dyrygent
3 kwietnia / Audi Coelum / Teatro d’Amore
Philippe Jaroussky – kontratenor
L’Arpeggiata
Christina Pluhar – teorban, harfa barokowa, kierownictwo muzyczne
4 kwietnia / George Frideric Handel – La Resurrezione
Maria Espada – sopran
Roberta Invernizzi – sopran
Marina De Liso – alt
Jeremy Ovenden – tenor
Luca Pisaroni – bas
Il Giardino Armonico
Giovanni Antonini – dyrygent
5 kwietnia / Antonio Vivaldi – Arie e concerti II Pyrrotechnics
Vivica Genaux – mezzosopran
Europa Galante
Fabio Biondi – dyrygent