Projekt Michała Bieńka Wracamy z polowania podejmuje problem mocno nadal zakorzenionego w kulturze męskiego wzorca, nierozerwalnie związanego z przemocą. Odwołuje się do motywów zaczerpniętych z dziecięcych zabaw (w tropienie, w zabijanie, w wojnę), z klasycznej baśni i horroru filmowego (figura człowieka-psa, człowieka-wilka, wilkołaka).
Przede wszystkim jednak czerpie ze specyficznej stylistyki i obrzędowości myśliwskiej, a także z pornografii – znajdując paralelę między tym, co seksualne (wyuzdane) i tym, co związane jest z agresją, z brutalną siłą, zdobywaniem i kolekcjonowaniem trofeów, a także z twórczą niemocą, która kompensuje się w zadawaniu śmierci.
Michał Bieniek – w latach 1999-2004 studiował na Wydziale Malarstwa i Rzeźby wrocławskiej ASP. Jest laureatem nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego Dyplom Roku w 2004 roku, prezes Zarządu Fundacji ART TRANSPARENT i jednocześnie współtwórcą oraz kuratorem wrocławskiej Galerii !Sputnik (do 2006 roku), a także jest pomysłodawcą Przeglądu Młodej Sztuki w Ekstremalnych Warunkach SURVIVAL i zajmuje się jego organizacją od pierwszej edycji w 2003 roku.
Ponadto współpracował w charakterze kuratora z festiwalem Wrocław Non Stop (w 2008 roku zrealizował w jego ramach projekt Pomiędzy wyspami). Jest pomysłodawcą, koordynatorem i opiekunem wrocławskiej Galerii Mieszkanie Gepperta (Otwarta Pracownia Gepperta). Był – ze strony polskiej – kuratorem portugalsko-hiszpańsko-polskiego festiwalu sztuki współczesnej Art and Society w portugalskim Porto.
Od 2009 roku jest kuratorem międzynarodowego festiwalu sztuki współczesnej Sztuka po przejściach. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2006 roku; nominowany do nagrody Gazety Wyborczej wARTo 2009 za przygotowania 6 edycji SURVIVALU oraz 2010 za przygotowanie 7 edycji SURVIVALU. Laureat kulturalnej nagrody Gazety Wyborczej wARTo w 2010 roku. Zajmuje się instalacją, wideo i rzeźbą, pisuje teksty krytyczne.
Męczy nas, że nie potrafimy odróżnić zwierzęcej namiętności do parzenia się, jak zwierzę z ciałem innego zwierzęcia, od genealogii rodzinnej i historii. I ten zamęt w nas się podwaja, ponieważ selekcja dokonywana przez śmierć jest równie przypadkowa, jak sukcesja osobników, których możliwość osobniczego istnienia zależy wyłącznie od przypadkowych skutków spółkowania. Rozmnażanie płciowe skazane na kaprys, kapryśne wybory śmierci i wyrywkowa świadomość takiego właśnie istnienia (płynnie odtwarzana przez sen, zmieniana i zaciemniana przez mowę) to jedna i ta sama rzecz oglądana jednocześnie.
(Pascal Quignard, Seks i trwoga).
Michał Bieniek Wracamy z polowania
Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
Wystawa czynna od 29 maja do 18 czerwca 2010 roku