W Galerii Foto-Medium-Art w Krakowie zaprezentowana zostanie wystawa Broadcasting Networks (Sieci nadawcze) Rafała Piekarza – owoc niezwykłego projektu realizowanego przez artystę od ponad roku. Projekt stanowi wielowymiarową analizę medium oraz pojęć takich jak abstrakcja, czas czy przekaz. Inspiracją dla niej jest obraz kontrolny telewizora. Jako punkt wyjścia rozważań Piekarz obrał klasyczny obraz firmy Philips opatrzony numerem PM5544 (klasyczny obraz kontrolny emitowany przez lata w polskiej telewizji publicznej).
Działania wokół tego tematu artysta rozpoczął już w grudniu 2008 roku i kontynuował niemal do dnia otwarcia wystawy. Akcja trwała 20 miesięcy, przez 8 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu, często przybierała formę performance’u, kiedy to artysta pracował np. w oknie galerii. W tym czasie artysta, wykluczony prawie zupełnie z innych działań w zakresie sztuki, produkował monumentalny haft złożony z 48 modułów o łącznej powierzchni bliskiej 12 m2. Przetransponował na płótno wizerunek obrazu kontrolnego, posługując się prostą techniką – haftem krzyżykowym. Mulinowy krzyżyk w koncepcji Piekarza odpowiada jednemu pikselowi w wizerunku interpretowanym przez monitor komputera.
Sam proces powstawania dzieła stanowi autonomiczną akcję artystyczną. Wyszywany w oknie galerii obraz kontrolny telewizora stanowłi metaforą pustego czasu, był zamachem na intersubiektywny świat znaczeń. Artysta ukazywał działanie twórcze jako żmudną i męczącą pracę, której efekt pozostaje nieprzewidywalny. Praca zaś jest walką z nudą, zniechęceniem, ograniczeniami własnego ciała.
Zarysowany w ten sposób proces kreacji podejmuje multum narracji współczesnej kultury, których hierarchia w toku żmudnej pracy, bliskiej działaniom rzemieślnika, została nieco zamazana. Na pierwszy rzut oka wydaje się właściwym uwypuklenie potrzeby łączenia dwóch odmiennych kodów – tego wynikłego z ikonosfery mass mediów, który przejawił się w doborze inspiracji, oraz tradycyjnej techniki rękodzielniczej bliskiej ludowemu etosowi. Jako koniunkcję tych dwóch sfer można czytać również dwuznaczny tytuł wystawy i projektu – Sieci nadawcze.
Artysta poniekąd igra też z determinizmem łączącym płeć artysty/rzemieślnika z przypisaną mu czynnością. Warto podobnie wyróżnić inspiracje wywodzące się od malewiczowskiej teorii sztuki abstrakcyjnej. Obraz kontrolny, podobnie jak Czarny kwadrat na białym tle może być poczytywany jako brak. Wszelkie refleksje, które pojawiły się w toku działań i immanentnie związały się z projektem, określone są przez upływ czasu. Nudna i powtarzająca się czynność, która wymusza precyzję, podobnie jak mantra wprowadza artystę w permanentny stan bliski hipnozie. Jest on bodźcem do wglądu wewnątrz, do reminiscencji lub też zawiesza osąd rzeczywistości.
Rafał Piekarz – (1978) artysta multimedialny. Od 2006 roku tworzy cykl 0,11, nawiązujący do prac z ostatniej piotrogrodzkiej wystawy futurystycznej z 1915. Z upodobaniem łączy swoją sztukę z wątkami parapsychologicznymi (fotografie Rozpoznanie F20.0, obiekty Beuyspsychotherapie, instalacja Pozycjonowanie).
Studiował filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim, fotografię w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, oraz grafikę i malarstwo w krakowskiej ASP. Jest laureatem Stypendium Matejkowskiego (2009) oraz Złotego Medalu polskiej sekcji Fédération Internationale de l‘Art Photographique (2007).
Rafał Piekarz Broadcasting Networks
30 lipca – 4 września 2010
wernisaż: 30 lipca 2010, godz. 19.00
Galeria Foto-Medium-Art
Kraków, ul. Karmelicka 28/12
2 komentarzy
“Wyszywany w oknie galerii obraz kontrolny telewizora stanowłi metaforą pustego czasu, był zamachem na intersubiektywny świat znaczeń”
I za to kocham krytyków sztuki nowoczesnej – za ten pseudointelektualistyczny bełkot którego celem jest to, żeby Ci, którzy widzą, że Król jest nagi poczuli się przytłoczeni fachowością krytyka i wstydzili się odezwać 😀
Praca wygląda bardzo fajnie, podoba mi się. Ciekawy pomysł…