Podobne pryncypia przyświecają Abrahamsenowi, uczniowi Gudmundsena-Holmgreena. Jego opus to reakcja na Drugą Awangardę, świadectwo wiary nie tylko w formalną klarowność i techniczną przejrzystość, ale nade wszystko w emocjonalną siłę muzyki. Mimo skłonności Abrahamsena do snucia w utworach epickiej narracji, epatowania gestami teatralnej wręcz ekspresji, nie brak w jego partyturach silnych powiązań strukturalnych, liczbowych proporcji i matematycznych procedur w wyborze dźwiękowego materiału. Może więc muzyka Abrahamsena przypominać zabawę klockami Lego, które okazały się dziecięcym gadżetem tyleż prostym, co wymagającym myślenia. A przy tym niezwykle atrakcyjnym.
London Sinfonietta i Theatre of Voices wykonają Moving Still (2004), Play (2010), Song (2010), Turn (1994–2010), Company (2010) oraz Last Ground (2006) Pelle Gudmundsena Holmgreena. Z kolei Ensemble Recherche zagrają Herbstlied (1992/2009), Zwei Schneetänze (1985), Schnee (2006), a także in nomine (2010) Hansa Abrahamsena.
Kolejna sekcja tegorocznego festiwalu to Made In Poland. 7 wybitnych kompozytorów, 7 starannie wyselekcjonowanych dzieł, 7 czołowych zespołów specjalizujących się w interpretacjach muzyki najnowszej. Na tegorocznej edycji festiwalu Sacrum Profanum przedstawiony zostanie artystyczny crȇme de la crȇme rodzimej muzyki współczesnej.
Made in Poland – Kolekcja Muzyki Polskiej to wspólne przedsięwzięcie artystyczne festiwalu Sacrum Profanum, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, które ma na celu promocję polskiej muzyki współczesnej w kraju i zagranicą oraz kreację nowych wydarzeń kulturalnych na najwyższym poziomie. Zakrojony na trzy lata projekt w 2010 roku obejmie prezentację wybranych kompozycji współczesnych na scenie krakowskiego festiwalu w nietuzinkowych wykonaniach, ich rejestrację i wydanie w formie płytowej.
Podczas tegorocznej odsłony Made in Poland – Kolekcja Muzyki Polskiej zabrzmią utwory, które dadzą możliwie pełny obraz stylistyczny rodzimej muzyki ostatnich dziesięcioleci. Formacja Asko | Schönberg wykona Kleines Requiem für eine Polka Henryka Mikołaja Góreckiego, dzieło, które zostało w 1993 roku dla niderlandzkiego zespołu napisane. Francuski Ensemble Intercontemporain zagra Łańcuch 1 Witolda Lutosławskiego, hołubionego w świecie klasyka XX wieku, któremu bliska była kolorystyczna wrażliwość impresjonistów znad Sekwany.
Wprawiony w estetyce crossover Ensemble Modern zabawi się ukrytymi w 3 dla 13 Pawła Mykietyna motywami wyjętymi z partytur wiedeńskich klasyków. Radykalny sonorystyczny Quartetto per archi Krzysztofa Pendereckiego zagrają artyści musikFabrik. Z Appendix Pawła Szymańskiego, kultowego twórcy średniego pokolenia, któremu frajdę sprawiają postmodernistyczne flirty z przeszłością, zmierzy się London Sinfonietta. Grający z niemiecką precyzją Ensemble Recherche przypomni zaś publiczności Fantasmagorię Kazimierza Serockiego, genialne dzieło twórcy niesłusznie rzadko grywanego. A na koniec w wykonaniu austriackiej grupy Klangforum Wien zabrzmi Cascando Agaty Zubel, jedna z najciekawszych partytur ostatnich lat, oczywiście z kompozytorką w partii solowej.
Pod nazwą Linia Muzyczna kryje się towarzyszący festiwalowi projekt wydawniczy oficyny Ha!Art, który zakłada prezentację najnowszych trendów w sztuce współczesnej. Zakrojoną na międzynarodową skalę serię wydawniczą o muzyce nowej, przygotowywaną pod redakcją muzykologa i krytyka muzycznego Daniela Cichego we współpracy z festiwalem Sacrum Profanum, otworzą trzy pozycje, w których obszerne eseje złożą się na możliwie kompleksowe charakterystyki współczesnej muzyki w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
Do napisania artykułów o rysie historycznym i kulturowym, tekstów opisujących zjawiska estetyczne oraz problemy współczesnych stylów i technik kompozytorskich, a także portretów wybitnych twórców zaproszono wybitnych krytyków muzycznych, muzykologów, publicystów i badaczy kultury o międzynarodowej renomie z kraju i zagranicy. Przystępny język, wpisana w nową muzykę interdyscyplinarność, poruszanie zagadnień związanych zarówno z tzw. muzyką akademicką, jak i popularną, atrakcyjna makieta opracowana przez znakomitych grafików, a także brak podobnych pozycji na polskim rynku wydawniczym, czyni Linię Muzyczną przedsięwzięciem unikatowym, kierowanym do szerokiego grona czytelników zainteresowanych muzyką współczesną.
Tomy niemiecki, brytyjski i amerykański będą miały premierę podczas tegorocznej edycji festiwalu Sacrum Profanum. Linia Muzyczna będzie kontynuowana w kolejnych latach. Pozycją, którą ukaże się po inauguracji serii będzie tom Nowa muzyka nordycka. Obszerne eseje znakomitych krytyków i publicystów skandynawskich uzupełnią tegoroczną, skoncentrowaną wokół muzyki północnej Europy, odsłonę festiwalu Sacrum Profanum.
Program:
12 września, godz. 20.00
múm & friends
Hala ocynowni elektrolitycznej ArcelorMittal Poland
13 września, godz. 19.00
Magnus Lindberg / Ensemble Intercontemporain
Teatr Łaźnia Nowa
13 września, godz. 22.00
Klas Torstensson / Asko | Schönberg
Muzeum Inżynierii Miejskiej
14 września, godz. 19.00
Anders Hillborg / Ensemble Modern
Teatr Łaźnia Nowa
14 września, godz. 22.00
Eivind Buene / Cikada Ensemble
Muzeum Inżynierii Miejskiej
15 września, godz. 19.00
Pelle Gudmundsen-Holmgreen /
London Sinfonietta, Theatre of Voices
Teatr Łaźnia Nowa
15 września, godz. 22.00
Kaija Saariaho / musikFabrik
Muzeum Inżynierii Miejskiej
16 września, godz. 19.00
Rolf Wallin / Klangforum Wien
Teatr Łaźnia Nowa
16 września, godz. 22.00
Hans Abrahamsen / Ensemble Recherche
Muzeum Inżynierii Miejskiej
17 września, godz. 20.00
Jónsi
Hala ocynowni elektrolitycznej ArcelorMittal Poland
18 września, godz. 20.00
Jónsi
Hala ocynowni elektrolitycznej ArcelorMittal Poland
8. Festiwal Sacrum Profanum
12-18.09.2010
Kraków