Wystawy towarzyszące
HUB or Schab – czyli wystawa jakiej nie będzie
Galeria Miejska Arsenał
12-26.09.2010
Kurator: Mariusz Sołtysik
Artyści: Agnieszka Chojnacka (Pl), Christine Mackey (Irlandia), Ela Walters (Pl), Wiktor Polak (Pl), Mariusz Sołtysik (Pl), Dmitry Strakovsky (US).
Wystawa przygotowana we współpracy z Fokus Łódź Biennale.
Bezpieczne zarządzanie artystą (kulturą) ma – przeważnie – kształt hasła rzucanego przez kuratora i dopasowanie prac lub ich pozbieranie, aby pasowały do motywu i miejsca. Wystawa HUB or SChAB jest inna i trudna do przewidzenia, ponieważ efekt końcowy (merytorycznie), poznamy wszyscy dopiero na otwarciu. Sześciu artystów tworzy wspólną pracę. Lecz wspólna praca nie oznacza demokratycznego porządku i jakieś obowiązującej zasady. Sześć różnych prac pojawi się w tej samej technice i to jest jedyna nić łącząca wszystkie realizacje. Jest to platforma na jakiej będą mówić artyści.
Wszystkich łączy wspólny aspekt komplikowania życia i utrudniania go wśród coraz większej ilości pustych i niepotrzebnych wytworów naszej cywilizacji (dobrobytu). Nie znam efektu końcowego. Artyści pracują osobno w technice wideo.
SKIN: Extreme Pleasure, Extreme Pain
Galeria Miejska Arsenał
8-26.09.2010
Kurator: Enrique Badaró Nadal
Artyści: Enrique Aguerre, Soledad Capurro, Fernando Alvarez Cozzi , Enrique Badaró Nadal, Gustavo Tabares, Alejandro Turell
Wystawa jest rezultatem badań wrażliwości tego organu naszego ciała poddanego ekspozycji na żywioły natury, ideologię, dziedzictwo kultury i pierwiastki polityki.
5 artystów i kurator/artysta oferują publiczności sześć odmiennych propozycji, w których skóra jest głównym bohaterem i osią etycznego i estetycznego dyskursu.
Do it / duit
Galeria Miejska Arsenał
8-26.09.2010
Kurator: Tomasz Wendland
Artyści: Ahmad Ghozaly, Made Bayak, Heri Dono
Wystawa przygotowana na Mediations Biennale przez trzech artystów indonezyjskich, których prace stanowią krytyczny komentarz na temat społeczno-polityczno-ekonomicznych realiów Dalekiego Wschodu. Wystawa ma na celu rozszerzenie kontekstu problematyki podjętej w Erased Walls.
Wybrane Performance
Yukina Sakai, performance In her, F major
Hol przed Galerią Profil – CK Zamek
Ostatnio w moich kompozycjach performansowych styl gry generowany był dźwiękiem/dźwiękiem wywodzącym się z ruchu. Praca In her, F major wykorzystuje nożyce i kroplę wody, koncentrując się na cichym dźwięku. Wykonane z różnych białych, pociętych na kawałki tkanin ubrania są ważnym elementem w wizualizacji kobiecego konfliktu i oczyszczenia. Projektuje i wykonuje je Naoko Kimura; elementy ubioru, które tworzy, przez koncepcyjne odniesienie do anatomii, bliskie są ciału. Ta praca to fragment kobiety. Tą kobietą mogę być ja i ty albo kobieta, która stoi obok ciebie.
Yukina Sakai
Jean-Christophe Norman, performance Crossing Poznań – The circumstances of accident
trasa: Ławica – ul. Warszawska
trasa: CK Zamek – Muzeum Narodowe
Norman rysuje kredą na chodnikach i ulicach w różnych miastach świata (Berlin, Paryż, Nowy Jork, Metz, Wilno). Tym razem zostawi swój ślad w Poznaniu. Do pisania na powierzchni miasta służy mu kreda – w odróżnieniu od toksycznej farby w sprayu artysty graffiti – medium nietrwałe, które nie pozostawia śladu na warstwach miejskiej tkanki. Norman wypożycza przestrzeń jak ktoś będący przejazdem. Artysta pracuje po kilka godzin dziennie, a jego zapis znika rozmyty przez deszcz, zadeptany śladami przechodniów.
W czasie Mediations Biennale swoje performance przedstawiają także: Shahar Marcus, KH Jeron, Rafał Jakubowicz, Uri Katzenstein, Ola Lewin, Constantino Ciervo oraz No-Mad.
Edukacja
Odwiedziny na Mediations Biennale / program społeczno-edukacyjny
Dzieci mówią o sztuce współczesnej. To hasło jest nieprzypadkowe – dzieci są zdolne do wyrażania swoich opinii na temat sztuki współczesnej, w postaci własnej działalności plastycznej. Należy tylko zapewnić im do niej dostęp.
Dzieci z poznańskich i podpoznańskich szkół podstawowych (łącznie ok. 1000 osób) wezmą udziału w kolejnych Odwiedzinach, które są głównym punktem programu edukacyjnym Mediations Biennale. W przeciągu dwóch tygodni, specjalnie przygotowane grupy studentów z Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Historii Sztuki UAM i Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM będą oprowadzały dzieci po wystawach największej tego typu imprezy artystycznej w Polsce. Wspólne rozmowy i analizy oglądanych prac będą odkrywały tajniki, sens i język sztuki współczesnej.
Wynikiem tych wycieczek będą warsztaty plastyczne, w których dzieciaki wyrażą swoje refleksje na temat sztuki, z którą w większości wypadków nie miały wcześniej żadnego kontaktu.
Koordynatorzy projektu: Marek Glinkowski, Tomasz Drewicz
Blue_box
Poprzez proste ćwiczenia wizualne inspirowane daną wystawą, widzowie będą mogli wspólnie rozwijać umiejętności analizowania i czytania języka współczesnych artystów. Wchodząc nie tylko w werbalny, ale i wizualny dialog z pracami artysty będą zastanawiać się nad kontekstem, komunikatem twórcy, środkami jakich użył, by przekazać swoją myśl, a przede wszystkim odpowiedzą sobie na pytanie o to, co obecne na wystawie prace mówią o nich samych i otaczającej rzeczywistości.
Na zakończenie warsztatów interpretacje uczestników umieszczone zostaną w blue_box, który pozostanie na wystawie. Będą mogli zajrzeć do niego inni widzowie i pójść śladami analiz swoich poprzedników.
Prowadzące: Agnieszka Szwachła i Agnieszka Jankiewicz
Mediations Biennale Poznań
11.09 – 30.10.2010
Centrum Kultury Zamek w Poznaniu