W majowe wieczory w dniach od 7 do 15 maja 2011 (z wyjątkiem 8 i 14 maja) warszawska publiczność będzie miała już po raz 25-ty okazję spotkać się ze wspaniałymi wykonawcami, którzy zaprezentują zarówno utwory nowe, jak i te pochodzące z kanonu repertuarowego dawnych mistrzów. Wszystko za sprawą festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne muzyka dawna – muzyka nowa.
Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok nabiera tempa i trafia do gustu coraz większej liczby słuchaczy. Od 2010 roku jeden z koncertów prezentuje muzykę jazzową, co jest dość nietypowe, ale ciekawe.
W programie festiwalu znajdą się ważne dzieła muzyki współczesnej, w tym również skomponowane na zamówienie festiwalu. Przypomniane zostaną rzadko lub wcale nie wykonywane utwory kompozytorów emigracyjnych: Antoniego Szałowskiego, Jerzego Fitelberga, Michała Spisaka i Tadeusza Kasserna.
W programie Festiwalu znajdzie się także koncert jednego z czołowych niemieckich zespołów jazzowych – Thärichens Tentett, zorganizowany we współpracy z Instytutem Goethego i wpisany do obchodów 20-lecia podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy między Polską a Niemcami, jakie odbędą się w maju i czerwcu 2011, m.in. w postaci festiwalu Sąsiedzi 2.0. Zespół wystąpi w Polsce i Warszawie po raz pierwszy.
Wśród wykonawców znajdą się, poza wspomnianymi powyżej, m.in. znakomity wrocławski zespół muzyki dawnej Ars Cantus, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Orkiestra Kameralna Wratislavia z legendarnym Janem Staniendą oraz fagocistą Leszkiem Wachnikiem, wielce zasłużony w promowaniu muzyki polskiej różnych epok w kraju i za granicą Kwartet Wilanów oraz wybitni kameraliści i soliści polscy, jak skrzypek Krzysztof Bąkowski, koncertmistrz orkiestry Filharmonii Narodowej, a także niezwykle utalentowani muzycy najmłodszego pokolenia, w tym pianiści – Emilian Madey oraz Magdalena Lisak, laureatka VI miejsca w XIII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w 1995 roku oraz flecista Łukasz Długosz, laureat Konkursu Młodych Wykonawców Muzyki XX i XXI wieku, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Artysta, mimo młodego wieku, koncertuje z najlepszymi orkiestrami świata. Gwiazdą jednego z koncertów będzie również niezwykle popularny aktor Artur Barciś.
XXV WARSZAWSKIE SPOTKANIA MUZYCZNE – PROGRAM:
7 maja godz. 18.00 Zamek Królewski Sala Koncertowa
Muzyka dworu i kaplicy Jagiellonów – utwory z XV-wiecznych rękopisów krakowskich
Wykonawcy: Zespół Muzyki Dawnej ARS CANTUS w składzie:
- Monika Wieczorkowska – śpiew
- Radosław Pachołek – śpiew
- Maciej Gocman – śpiew
- Piotr Karpeta – śpiew
- Tomasz Dobrzański – flet prosty, mandora
- Anna Śliwa – fidel
- Agnieszka Obst – fidel
- Ewa Prawucka – pozytyw
Program:
- Mikołaj z Radomia – Gloria
- Etienne Grossin – Credo
- Mikołaj z Radomia – Utwór bez tytułu
- Anonim – Ave mater o Maria
- Anonim – Virginem mire pulchritudinis – In descort
- Johannes Ciconia – Gloria – Regina gloriosa
- Anonim – Salve thronus trinitatis
- Anonim – Cracovia civitas
- Mikołaj z Radomia – Alleluia
- Anonim – Christicolis secunditas
- Mikołaj z Radomia – Gloria
- Mikołaj z Radomia – Credo
- Mikołaj z Ostroroga – Pastor gregis egregius
- Antonio Zaccara da Teramo – Gloria Ad ogni vento
9 maja godz. 18.00 Zamek Królewski Sala Wielka
Wykonawcy:
- Magdalena Lisak – fortepian
- Artur Barciś – recytacja
Program:
Stefan Kisielewski:
- Kaprys wiejski na fortepian (1951)
- O moim komponowaniu i myśleniu (1964)
- Serenada z II Sonaty fortepianowej (1945 – 1955)
- O prywatnej a ulubionej zgniliźnie (wczesne lata pięćdziesiąte)
- Kołysanka na fortepian (1968)
- O młodości, dewaluacji, wielorakości i przemijaniu (fragment, lata pięćdziesiąte)
- Trzy sceny burzliwe na fortepian (1983): Maestoso, Presto, Marciale maestoso
Erik Sati:
- Trois Gymnopédies (1887): Lent et douloureux, Lent et triste, Lent et grave
- Kim jestem (w tłum. Stefana Jarocińskiego) – Trois Gnossiennes (1890): Lent, Avec étonnement, Lent
- Dzień muzyka (w tłum. Stefana Jarocińskiego)
- Sonatine Bureaucratique (Sonatina biurokratyczna) (1917)
- Rzecz teatralna (w tłum. Stefana Jarocińskiego)
- Préludes Flasques (pour un chien) (Sflaczałe preludia – dla psa) (1912): Voix d’Intérieur (Głos z wnętrza), Idylle Cynique (Idylla cyniczna), Chanson Canine (Psia pieśń), Avec Camaraderie (Z poufałością)
- Pochwała krytyków (w tłum. Stefana Jarocińskiego)
- Je te veux (Valse pour Piano) (Pragnę Cię – walc na fortepian) (1900)