Dzięki współpracy z Muzeum Zamkowym w Malborku Galeria Wozownia ma okazję już po raz ósmy prezentować Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego w Malborku. Jest to najstarsza w Polsce i na świecie cykliczna impreza artystyczna o zasięgu światowym prezentująca dedykowany znak książkowy, trwająca nieprzerwanie od 1963 roku. Inicjatorem koncepcji tej imprezy był Wojciech Jakubowski, wybitny artysta grafik, absolwent WSP UMK w Toruniu, który do dziś pełni funkcję komisarza honorowego Biennale.
Malborskie pokazy ekslibrisu uważane są przez znawców za najważniejsze i najbardziej prestiżowe w Europie i na świecie, a Muzeum Zamkowe zostało wpisane w 2000 roku na Światową Listę Federacji Międzynarodowych Towarzystw Miłośników Ekslibrisu. Zbiory Muzeum Zamkowego w Malborku są jedną z największych i najlepszych państwowych kolekcji ekslibrisu współczesnego w Polsce. Impreza w Malborku to nie tylko renomowane forum prezentacji najlepszych światowych ekslibrisów, ale także miejsce międzynarodowych zjazdów kolekcjonerów i artystów, które aktywizują środowiska twórcze i kreują mody na ekslibris, na ten szczególny rodzaj listów pisanych uniwersalnym językiem sztuki i łączących ludzi o tych samych pasjach.
Prezentowane na XXIII Biennale ekslibrisy jak zwykle zachwycają kunsztem artystycznym, techniczną wirtuozerią, bogactwem inwencji tematycznych, szacunkiem dla tradycji, w której jest jednak miejsce dla inspiracji płynących ze współczesnej sztuki.
Wystawie głównej towarzyszy autorska prezentacja grafik uznanego na świecie miedziorytnika Wojciecha Łuczaka z Inowrocławia, któremu przyznano na XXIII MBEW Nagrodę Złotego Rylca im. Henryka Feilhauera za najlepszy miedzioryt, ufundowaną przez Halinę i Romana Micińskich oraz Mariusza Włodarskiego.
Tradycyjnie pojmowany ekslibris (łac. ex libris – z książek) kojarzony jest z niewielkich rozmiarów odbitką graficzną z nazwiskiem właściciela lub nazwą instytucji umieszczoną na wewnętrznej stronie okładki książki dla udokumentowania przynależności woluminu do określonego księgozbioru. Narodził się wkrótce po pojawieniu się pierwszych drukowanych książek tuż po połowie XV wieku w Niemczech. Miał chronić książkę przed zgubieniem, miał wyrażać dumę właściciela z faktu jej posiadania, miał książkę zdobić. Autorami ekslibrisów byli tak wielcy artyści, jak Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Lucas Cranach.
Przez kilka wieków ekslibris służył książce, aby w XIX stuleciu osiągnąć swój zmierzch i upadek w związku z pojawieniem się tanich wysokonakładowych książek. Dopiero przełom wieków wraz z secesją uczynił ponownie książkę dziełem sztuki edytorskiej, czemu artystycznie musiał sprostać także ekslibris, wykonywany w Polsce przez tak znanych artystów, jak Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Witold Wojtkiewicz, Jacek Malczewski. Wtedy też książkowy znak własnościowy nazwano ekslibrisem, bo do tej pory był bezimienny.
Wiek XX przyniósł nie tylko odrodzenie, ale i emancypację ekslibrisu, który stopniowo tracił swoją funkcję znaku własnościowego, by w końcu odkleić się od książki i stać samodzielną graficzną miniaturą, małą grafiką dedykacyjną, obiektem kolekcjonerskim i ekspozycyjnym. Obecnie pojęcie słowa ekslibris zdewaluowało się niemal zupełnie. Dziś już prawie nikt nie wkleja ekslibrisów do książek, a można je oglądać jedynie na prestiżowych przeglądach organizowanych w Polsce i za granicą. Najlepszym tego przykładem są malborskie wystawy, które stanowią śmiałą konfrontację najlepszych osiągnięć światowych z twórczością polskich artystów.
Tegoroczną ekspozycję tworzy zestaw 460 prac wykonanych przez 171 artystów z 37 krajów, wyselekcjonowany przez międzynarodowe jury w lutym tego roku spośród 1451 zgłoszonych do konkursu. Najliczniej reprezentowane są środowiska artystyczne z Polski, Japonii, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Czech, Słowacji, Bułgarii, ale są także twórcy z Brazylii, Chile, Grecji, Hiszpanii a nawet z Indii.
Jury tegorocznego konkursu nagrodziło medalami honorowymi jedenastu grafików, a trzech spośród nich dodatkowo nagrodami finansowymi. W gronie najwyżej ocenionych artystów jest jeden Polak- Sławomir Grabowy z Gdańska, który był również laureatem w poprzedniej edycji Biennale w 2009 roku. Pierwszą nagrodę otrzymał Konstantin Kalynovych z Ukrainy, artysta doskonale znany z poprzednich wystaw ekslibrisu, tu wielokrotnie wyróżniany i nagradzany.