Wystawa Marcina Berdyszaka została specjalnie przygotowana do przestrzeni Galerii Wozownia i później nigdzie indziej pokazana już nie będzie. Jej charakter jest więc niepowtarzalny i jednorazowy. Detale, dotyczące tej jednokrotnej pracy, ściśle dopasowanej do parametrów i charakteru wspartego na drewnianych słupach wnętrza Wozowni, nie są przez artystę ujawniane. Premiera nastąpi dopiero w trakcie wernisażu.
Wiadomo jedynie, iż realizacja Berdyszaka należy do cyklu Long Life Learning, w ramach którego powstały już takie obiekty instalowane jak chociażby wózek inwalidzki na kwadratowych kołach, wokół którego z sufitu zwieszały się powyginane laski czy praca zatytułowana Ułomność kultury jest jej naturalną koniecznością istnienia z wyraźnym odniesieniem do sportu. W październiku 2011 roku w Wozowni odbył się niewielki pokaz Poręczenie – premierowa prezentacja pracy Marcina Berdyszaka, która była jednocześnie zapowiedzią jego dużej wystawy indywidualnej. Wystawa Biały cień organizowana jest we współpracy z Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
W tekście do katalogu dr Marta Smolińska pisze:
W pracach Marcina Berdyszaka laski wcielają się więc w różnorakie role i sytuacje, za każdym razem kierując skojarzenia w odmiennych kierunkach, lecz zawsze takich, które – często z ironicznym dystansem – trafnie komentują współczesne realia. Strumienie asocjacji, wywoływane przez te realizacje, są dodatkowo stymulowane przez mówiące tytuły, których werbalna konstrukcja poszerza horyzonty odniesień. Przesłania i refleksje, które narastają w wyobraźni odbiorcy w kontakcie z instalacjami Berdyszaka, bywają zazwyczaj gorzkie i sarkastyczne, a na pewno pozbawione aprobaty dla wielu analizowanych zjawisk. Za przenikliwą ironią, która często w pierwszej chwili wywołuje u widza uśmiech, stoją jednak głębokie etyczne przesłanki i pragnienie zainicjowania dyskusji na istotne tematy, dotyczące złożonej tkanki obecnej rzeczywistości.
Dlatego można się domyślać, że artysta swoim przekazem z innej perspektywy odniesie się do kolejnego, nowego przekazu zawierającego się w cyklu prac Long Life Learning.
Wystawie Marcina Berdyszaka 8 maja 2012 roku będzie towarzyszyć spotkanie z dr Martą Smolińską zatytułowane Tradycje XX wiecznej awangardy w sztuce dzisiejszej.
Marcin Berdyszak (ur. 1964) jest nie tylko cenionym artystą, ale także pedagogiem na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i animatorem życia artystycznego. Studiował w PWSSP w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny), od 1989 roku związany jest z macierzystą uczelnią, pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego i prowadzi pracownię działań przestrzennych na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych oraz zajęcia z warsztatów twórczości edukacyjnej na Wydziale Edukacji Artystycznej, obecnie rektor Uniwersytetu Artystycznego. Zajmuje się sztuką instalacji i obiektu.
Marcin Berdyszak, Biały cień
Od 20 kwietnia do 20 maja
Galeria Sztuki Wozownia
Toruń
kuratorka: Marta Smolińska
2 komentarzy
Współczesne realia , Pani krytyk są takie, że osoby poruszające się z laskami są społecznie wykluczone , czy będą to osoby niepełnosprawne, czy starsze. Nie zna Pani tej rzeczywistości, rola laski w życiu takiej osoby jest dramatem a nie ironią. Brak tak Pani Smolińskiej jak i Artyście wyczucia i społecznej wyobraźni, Zbyt dosłowne jest co prezentuje Pan Berdyszak. Jakie etyczne przesłanki stoją za przedstawioną rzeczywistością; współczucie, to jest według Pani Smolińskie etyczna przesłanka; to jest nadużycie jakiego dopuszcza się krytyk sztuki, żeby zaistnieć przy “sławnym” artyście.
CZEKAM NA NASTĘPNĄ WYSTAWĘ, KTÓREJ KURATOREM BĘDZIE PANI SMOLIŃSKA PT BIAŁY CIEŃ W CIENIU GĘSTEGO CIENIA
W WOZOWNI I ZNAKACH CZASU W TORUNIU I JEJ KOMENTARZ O GŁĘBOKICH PRZESŁANKACH ETYCZNYCH TEJ RODZINNEJ I ARTYSTYCZNEJ RZECZYWISTOŚCI. POWODZENIA
ŚWINTUSIA MAKABRESKA .