W trakcie tegorocznej edycji jednego z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i nową przedstawione zostaną arcydzieła baroku, utwory muzyki najnowszej oraz premiery. Podczas trwania koncertów wykonane zostaną kompozycje m.in. Corelliego, Telemanna, Couperina, Pendereckiego, Kotońskiego, Bagińskiego, Błażewicza, czy Sielickiego. Warszawskie Spotkania Muzyczne od lat szczycą się udziałem renomowanych wykonawców, z roku na rok nabierają tempa i trafią do gustu coraz większej liczby słuchaczy
Warszawskie Spotkania Muzyczne to festiwal, który jako pierwszy i jedyny przyjął formułę prezentowania kanonów muzyki dawnej oraz kompozycji aktualnie tworzonych w muzyce współczesnej. Dzięki temu wielu słuchaczy muzyki dawnej może, niejako przy okazji, poznać twórczość współczesną i przekonać się, że ona wcale nie gryzie. O dużym znaczeniu Festiwalu świadczy także rosnące z roku na rok zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem znakomitych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok nabiera tempa i trafia do gustu coraz większej liczby słuchaczy. Zgodnie z formułą programową Festiwal promuje także najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych, które w dużej części tworzone są na okazję Warszawskich Spotkań Muzycznych.
Festiwal skierowany jest do mieszkających w Warszawie miłośników muzyki, a także przebywających w niej akurat turystów, chętnie spędzających czas na koncertach Festiwalu. Jest zwrócony jest także do młodzieży szkolnej, nie tylko warszawskiej. Festiwal nie wyznacza nowych trendów i nie wywołuje skandali, jednak pozwala miło i ciekawie spędzić czas, dając możliwość posłuchania ciekawej muzyki, zarówno tej dobrze znanej, jak i całkiem nowej.
Warszawskie Spotkania Muzyczne to festiwal istniejący od 1986 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich, zaś współorganizatorem Program 2 Polskiego Radia S.A. Największy wkład w finansowanie Festiwalu ma, od momentu jego powstania, Urząd m.st. Warszawy. Dzięki temu Warszawskie Spotkania Muzyczne mogą być uznane za ważny element stałej oferty kulturalnej Stolicy. Dodatkowo Festiwal finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy wsparciu ze strony Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Również od 2010 roku Festiwal rozpoczął prezentację muzyki jazzowej, co jest dość nietypowe. I tak – w 2010 na koncertach wystąpił legendarny String Connection, w 2011 znakomity niemiecki Thärichen’s Tentett, w 2012 znakomity pianista jazzowy młodego pokolenia, Marcin Masecki, który dokonał dekonstrukcji Sonat Scarlattiego. Przyjęta formuła Festiwalu pozwala na swoiste przenikanie się kultur, bowiem często w utworach współczesnych można znaleźć odbicie utworów z epoki, a w utworach jazzowych wpływy i jednych i drugich.
Wśród innych dotychczasowych wykonawców Festiwalu, poza czołówką artystów polskich, wymienić należy zespoły: The King’s Singers, Musica Antiqua Köln, Musica Reservata de Barcelona, Discantus, Alla Francesca, La Morra, czy Musica Nova, z solistów: skrzypaczka Alena Baeva czy wiolonczelista Ivan Monighetti. Program Festiwalu ustalany jest przez jego Radę Programową składającą się kompozytorów i muzykologów. W jej skład wchodzą: prof. Michał Bristiger, Paweł Gancarczyk, Małgorzata Gąsiorowska (muzykolodzy), Edward Sielicki, Adam Sławiński i Władysław Słowiński (kompozytorzy i teoretycy muzyki), a cała Rada Programowa pracuje pod kierunkiem Władysława Słowińskiego, dyrektora artystycznego Festiwalu
Koncerty 27. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego i Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 76.
Program Festiwalu:
11 maja, godz. 19.00, Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus:
Krzysztof Słowiński – dyrygent
- Zbigniew Bagiński – IV Symfonia (2012)** – Splendido. Allegro assai, Con lentezza, Presto, Allegro alternamente
- Tomasz Jakub Opałka – Collisions of the Matter na orkiestrę symfoniczną (2012)*
- Krzysztof Penderecki – Symfonia nr 4 Adagio na orkiestrę symfoniczną (1989)
13 maja, godz. 19.00, Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego
Szabolcs Esztényi – fortepian
Jerzy Kornowicz – fortepian
- Jerzy Kornowicz – Milczenie dźwięków – w stronę Sz.E. na fortepian i warstwę elektroniczną (2013)**
- Szabolcs Esztényi ENIGMA? – muzyka kreowana (2012/2013)**
- Jerzy Kornowicz, Szabolcs Esztényi – Kamienie niepamięci na dwa fortepiany z cyklu Partytury fotograficzne do fotografii Mariusza Wideryńskiego – muzyka improwizowana