Wrocławska wystawa to dokładna prezentacja niemal całego drzewa genealogicznego Rodu Brueghlów. Można znaleźć tu obraz Zmartwychwstanie autorstwa założyciela rodu Pietera Bruegla Starszego, a także prace Pietera Brueghela Młodszego m. in. Siedem czynów miłosierdzia, jego brata Jana Starszego.
Będzie można również zobaczyć dzieła jego syna Jana Młodszego oraz ich kolejnych najbardziej uzdolnionych potomków aż do ostatniego wybitnego przedstawiciela dynastii Abrahama Brueghla. Ale to nie wszystko. Warto zauważyć, że wszystkie dzieła będą prezentowane w Polsce po raz pierwszy i jest to tak naprawdę jedyna okazja aby je zobaczyć. W znakomitej większości pochodzą z prywatnych kolekcji z całego świata.
Już samo nazwisko Breughel czyni z tej wystawy wielkie wydarzenie. Dość powiedzieć, że z prezentowanego na wystawie kręgu artystów, w polskich zbiorach, znajduje się zaledwie kilka obrazów m. in. – Kazanie św. Jana Chrzciciela w Muzeum Narodowym w Krakowie czy Pejzaż zimowy z łyżwiarzami i pułapką na ptaki w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Oba to kopie obrazów Pietera Bruegla Starszego, wykonane przez jego syna Pietera Młodszego.
Jest więc okazja – po raz pierwszy w Polsce – zobaczyć dzieła artystów, cenionych od wieków przez kolekcjonerów i osiągających do dzisiaj najwyższe, jak na dawne malarstwo, ceny. Jednak to nie zawrotne ceny decydują o wartości tej wystawy, tylko znaczenie prezentowanych na niej dzieł w historii malarstwa europejskiego XVI i XVII wieku. Twórczość Flamandów to istotna tradycja i niewyczerpany potencjał kultury europejskiej. Poprzez malarstwo, dawni mistrzowie, wypracowali swoisty kod symboliczny, który fascynował ich współczesnych i inspirował wielu późniejszych twórców.
Uwaga z jaką podchodzili zarówno do spraw codziennych jak i duchowych, ich niemal dokumentalny styl, dzięki któremu obrazy zachowały dla potomnych obyczaje, krajobrazy, sceny z życia zwykłych ludzi i stanowią do dzisiaj istotne źródło wiedzy o epoce. Nawet nas współczesnych uwodzą: ich humor, ironia, malarski kunszt, precyzja. Można zastanowić się też do dzisiaj nad treścią symboliczną zawartą w obrazach.
Prezentowane ponad 110 dzieł (w tym przeszło 90 obrazów) przedstawia panoramę twórczości Brueghlów, z powstałych w przeciągu 150 lat działalności słynnej artystycznej rodziny. Począwszy – i tutaj kolejna atrakcja – od dzieła Hieronima Boscha Siedem grzechów głównych. Twórczość Boscha, a zwłaszcza zawarte w niej napięcie między tym co ludzkie a boskimi prawami, była bowiem, kto wie czy nie największą, a na pewno ważną inspiracją dla Pietera Brueghela Starszego – ojca całego malarskiego rodu. Malowali przecież nie tylko jego synowie ale także wnukowie i prawnukowie. Obrazy Pietera Bruegla Starszego już za życia artysty były popularne i cenione, a po śmierci malarza popyt na nie jeszcze wzrósł. Dość szybko więc na rynku pojawiły się repliki jego dzieł, niektóre autorstwa syna Pietera. Nazwisko Breughel stało się synonimem jakości. Młodszym przedstawicielom rodu udało się nie tylko nie zepsuć tej marki ale twórczo ją rozwinąć.
Wystawa, będąca częścią międzynarodowej inicjatywy, organizowana jest przez Galerię Miejską we Wrocławiu, Stowarzyszenie Art for Public z Pragi i Fundację Galerii Miejskiej we Wrocławiu przy współpracy Muzeum Miejskiego Wrocławia. Wystawa przyjeżdżająca z Rzymu zostanie zaprezentowana w Pałacu Królewskim w dniach od 23 lipca do 30 września 2013 roku. Następnie udaje się do Paryża a wkrótce potem obrazy na powrót staną się niedostępne dla szerokiej publiczności.
Rodzina Brueghlów. Arcydzieła malarstwa flamandzkiego
Wystawę można oglądać od 23 lipca do 30 września 2013 roku
Muzeum Miejskie Wrocławia – Pałac Królewski
ul. Kazimierza Wielkiego 35
Wrocław