Wystawa Zangs u Grassa. Formacje strukturalne prezentuje wybór prac z czterech dekad działalności niemieckiego artysty Herberta Zangsa (1924-2003), kolegi Güntera Grassa. Oboje studiowali na Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, a w wolnych chwilach dorabiali jako ochroniarze w lokalu Csikos, w którym Grass występował również jako muzyk. Znajomość ta znalazła swoje odbicie w prozie Grassa.
Tytuł wystawy Formacje strukturalne odnosi się do opisu stylu malarskiego Herberta Lankesa (alter ego Herberta Zangsa pojawiającego się w Blaszanym bębenku), odpowiadającego równocześnie abstrakcyjnej części twórczości Herberta Zangsa z lat ’50.
Wystawa jednoczy w trzech grupach charakterystyczne motywy sztuki Zangsa, prezentując kolejne fazy jego twórczej ekspresji – ekspresyjno-naturalistycznej figuratywności poprzez abstrakcję, manifestowaną zwłaszcza w stylistyce Informel.
Na ekspozycji można znaleźć m.in.: Drippingi inspirowane Jacksonem Pollockiem, Zabielenia – czyli pomalowane na biało obiekty (np. Krosno z 1953 r.). Dzieła te nawiązują do tradycji dadaistów i surrealistów posługujących się tzw. objets trouvés (obiektami i obrazami powstałymi ze znalezionych przedmiotów codziennego użytku), białe prace z grupy Plus-Minus, oraz dzieła z serii Wiązań (tj. przedmioty takie, jak korki czy kamienie, zawiązane na płótnie, tworzące kompozycje strukturalne).
Istotną częścią wystawy jest zestawienie prac malarskich Grassa i Zangsa z początku lat 50-tych ubiegłego wieku oraz pokaz Anty-książek Zangsa, tworzonych od połowy lat 70-tych (prezentowanych na Documenta 6/1977), które kreują kontrowersyjny kontekst wobec twórczości pisarskiej Grassa oraz jego dezaprobaty wobec sztuki abstrakcyjnej.
Wyróżnikiem twórczości Zangsa był jego sposób obchodzenia się z tworzywem. Eksplorował specyfikę struktury rzeczy. Można to uznać za konsekwencję jego postawy twórczej, którą cechowała niemalże dziecięca otwartość i ciekawość, ocierająca się czasami o naiwność. Twórczość Zangsa można umieścić w kontekście dzieł takich artystów, jak: Yves Klein, Piero Manzoni, czy grupa ZERO. Postać Herberta Zangsa budziła często kontrowersje, zarówno jeśli chodzi o jego życie prywatne, jak i decyzje artystyczne. Trzy filmy dokumentalne towarzyszące wystawie, tworzą okazję do bliższego poznania jego nietuzinkowej osobowości.
Herbert Zangs – ur. 27.03.1924 r. w Krefeld (Niemcy). W latach 1941-45 odbył służbę wojenną w Skandynawii. W latach 1945-49 r. studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, gdzie studiowali także Joseph Beuys i Günter Grass.W 1950 r. powstała jego pierwsza wystawa indywidualna w Muzeum w Krefeld. Następnie dalsze wystawy, nagrody i podróże po całym świecie. Od 1962 do 1977 r. przebywał najpierw w południowej Francji, później w Paryżu. Powrót do Niemiec. Na przełomie 1992 i 1993 miał amputację obu nóg na wskutek źle leczonej cukrzycy. 26 marca 2003 r., Zangs umiera tuż przed ukończeniem 79 lat.
Kuratorka: Katarzyna Rogacka-Michels
Gdańska Galeria Miejska już po raz piąty organizuje w przestrzeni miejskiej festiwal Grassomania, inspirowany wybranymi aspektami twórczości Güntera Grassa, prezentujący współczesne realizacje artystyczne nawiązujące do jego dzieł.
Kanwą tegorocznej edycji festiwalu jest ilustrowany tom poetycki Güntera Grassa pt.: Ostatnie tańce, którego wersja oryginalna ukazała się dokładnie 10 lat temu. Miejscem festiwalowych wydarzeń pozostaje niezmiennie Wrzeszcz – dzielnica, w której urodził się i dorastał Günter Grass.
Podczas festiwalu w otoczeniu projekcji oryginalnych rysunków Güntera Grassa, wyświetlanych na fasadach wybranych budynków, obejrzymy performance, które w swej formule wykorzystują taneczną ekspresję. Programowi głównemu będzie towarzyszył szereg wydarzeń realizowanych przez zaprzyjaźnione z Gdańską Galerią Miejską wrzeszczańskie instytucje kultury. Wśród nich m.in.: warsztaty taneczne w Klubie Żak i Akademii Tańca Dance Avenue, projekcje filmowe w Kolonii Artystów, pokaz tańca współczesnego i koncert w Teatrze Miniatura, a na koniec każdego dnia festiwalowego after party w Stacji de Luxe.
Tegoroczny festiwal Grassomania wpisuje się w cykl wydarzeń pod wspólnym tytułem Wokół Grassa, przygotowanych we współpracy z Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz Stowarzyszeniem Güntera Grassa w Gdańsku z okazji jubileuszu 86. urodzin noblisty.
Artyści performance biorący udział w festiwalu: Anna Steller, Anna Kalwajtys, Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, Angelika Fojtuch, Yaryna Shumska, Piotr Wyrzykowski
5. Grassomania 2013 – Ostatnie tańce
Festiwal odbędzie się od 4 do 5 października 2013 roku
Kolonia Artystów, ul. Miszewskiego 18, Gdańsk – Wrzeszcz
Teatr Miniatura, Al. Grunwaldzka 16, Gdańsk – Wrzeszcz
Klub Żak, Al. Grunwaldzka 195/197, Gdańsk – Wrzeszcz
Akademia Tańca Dance Avenue, ul. Konrada Leczkowa 1, Gdańsk – Wrzeszcz
Stacja de Luxe, Al. Grunwaldzka 22, Gdańsk – Wrzeszcz
Wybrane lokalizacje w przestrzeni publicznej Gdańska – Wrzeszcza
Zangs u Grassa. Formacje strukturalne
Wernisaż: 27 września 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 12 stycznia 2013 roku
Gdańska Galeria Güntera Grassa
ul. Szeroka 34/35, 36, 37, Grobla I 1/2
Gdańsk