15 listopada w toruńskim CSW rozpocznie się czwarta już edycja unikalnego festiwalu Pole Widzenia – Pole Słyszenia, łączącego najświeższe tendencje w sztuce animacji i nowych mediów z wybitnymi dziełami muzycznymi. Ideą tegorocznej edycji festiwalu jest zaprezentowanie muzyki wybitnego polskiego kompozytora, Witolda Lutosławskiego, w konfrontacji ze współczesną sztuką wizualną i mediami cyfrowymi.
Celem Festiwalu Lutosławski / Pole Widzenia – Pole Słyszenia jest pokazanie uniwersalnych wartości, jakie niesie ze sobą muzyka genialnego kompozytora. W dobie dominacji kultury wizualnej, słuszne wydaje się szukanie nowych form prezentacji muzyki współczesnej. Ponadczasowość kompozycji Lutosławskiego, w założeniu organizatorów, będzie doskonale współgrać z nowoczesnym, atrakcyjnym obrazem. Animacje i filmy eksperymentalne, stworzone przez artystów jako wizualne ilustracje konkretnych utworów Witolda Lutosławskiego i innych współczesnych kompozytorów (m.in. Pendereckiego, Bacewicz, Mykietyna) specjalnie na potrzeby festiwalu, będą oryginalnym i ważnym uzupełnieniem warstwy dźwiękowej.
Wszystkie wydarzenia festiwalu odbywać się będą na parterze CSW. W specjalnie zaaranżowanej przestrzeni powstanie scenografia, która pozwoli widzom na bezkolizyjne śledzenie animacji i słuchanie muzyki, połączone z obserwacją wykonujących ją artystów. Na trzech ekranach o łącznej powierzchni ok 40 metrów kwadratowych pojawiać się będą ewoluujące obrazy – ściśle zsynchronizowane z dźwiękami. Przez dwa festiwalowe dni, 15 i 16 listopada, widzowie będą świadkami koncertów, w których muzyka współczesna współistnieć będzie z wyrafinowanym obrazem, wykorzystującym najnowocześniejsze technologie. Pierwszy dzień festiwalu to święto kameralnych składów akustycznych.
Podczas Festiwalu usłyszeć będzie można jeden z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie – Lutosławski Quartet oraz doskonały kwintet grający na instrumentach dętych: Krakowski Kwintet Dęty. Muzycy, poza utworami Witolda Lutosławskiego, zagrają kompozycje Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Wojciecha Kilara i György’a Ligetiego. Oprawę wizualną do tych utworów wykona niemiecki artysta Robert Seidel, którego prace charakteryzują się bardzo subtelną i oszczędną kolorystycznie tonacją.
Drugi dzień festiwalu rozpocznie koncert jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych polskich skrzypków, poruszających się repertuarowo w obrębie jazzu i awangardy – Adama Bałdycha. Razem z Pawłem Hendrichem, kompozytorem, który ściśle koreluje swoją pracę z komputerem oraz z artystą wizualnym Pawłem Liskiem, zaprezentują projekt AVATAR, opierający się na improwizacji powiązanej m. in. z utworami Lutosławskiego, Bacha i Hildegardy z Bingen.
Kolejnym koncertem będzie występ niemieckiego duetu Reinhold Friedl i Lillevan. Ich koncepcja dźwiękowo-wizualna Lutosławski Homage oparta zostanie na dialogu dźwięków preparowanego fortepianu z dynamiczną animacją.
Końcowym akcentem festiwalu będzie koncert PRENTY – koncepcji muzycznej stworzonej przez Konrad Kucza, Mateusza Kwiatkowskiego i Roberta Rasza. Ta premierowa kompozycja pt. Lutoslavia wsparta doskonałymi wizualizacjami amerykańskiego artysty Raymonda Salvatore’a Harmona w całości odnosić się będzie do koncepcji kompozytorskiej Witolda Lutosławskiego.
W trakcie trwania festiwalu w przestrzeni Labsen prezentowana będzie instalacja interaktywna Pawła Janickiego, która da widzom możliwość aktywnego uczestniczenia w procesie komponowania utworu muzycznego poprzez ingerencję w animowane struktury graficzne generowane na trzech powiązanych ze sobą ekranach. Instalacja bazować będzie na wybranych fragmentach kompozycji Witolda Lutosławskiego. Dodatkowym wydarzeniem rozszerzającym zakres występujących na Polu Widzenia środków wyrazu będzie instalacja graffiti Raymonda Salvatore’a Harmona, która wykonana zostanie na Bulwarze Sztuki przed budynkiem CSW w dniu otwarcia festiwalu.
Program:
15 listopada
- godz. 19.00, CSW parter – otwarcie festiwalu:
Lutosławski Quartet – koncert / wizualizacja – Robert Seidel:
W. Lutoslawski – String Quartet
K. Penderecki – 1 st String Quartet
P. Mykietyn – 2 nd String Quartet
Krakowski Kwintet Dęty – koncert / wizualizacja – Robert Seidel:
W. Lutosławski – Trio (1944/45)
G. Ligeti – Sechs Bagatellen
G. Bacewicz – Kwintet (1932)
W. Kilar – Kwintet
- godz. 18.00 do 22.00 – LABSEN / CSW parter, Instalacja Pawła Janickiego / interaktywna instalacja muzyczna kontrolowana ruchem i urządzeniami mobilnymi oparta na koncepcji aleatoryzmu kontrolowanego Witolda Lutosławskiego
16 listopada
- godz. 19.00, CSW parter:
Adam Bałdych, Paweł Hendrich – koncert / wizualizacja – Paweł Lisek
Projekt AVATAR / premiera
Reinhold Friedl – koncert / wizualizacja – vj Lillevan, Projekt – Lutoslavski Homage / premiera
PRENTY – koncert / wizualizacja – Raymond Salvatore Harmon
Projekt – Lutoslavia / premiera, Konrad Kucz – elektronika, Mateusz Kwiatkowski – wiolonczela, Robert Rasz – instrumenty perkusyjne
- godz. 12.00 do godz. 22.00 / LABSEN / CSW parter, Instalacja Pawła Janickiego / kontynuacja
17 listopada
- godz. 12.00 do godz. 18.00 / LABSEN / CSW parter, Instalacja Pawła Janickiego / kontynuacja
Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu wolny.
Festiwal Lutosławski / Pole Widzenia – Pole Słyszenia
od 15 do 17 listopada 2013 roku
CSW Znaki Czasu w Toruniu