Wystawa Yinka Shonibare / wybrane prace gromadzi dzieła artysty brytyjsko-nigeryjskiego pochodzenia, które zostaną zaprezentowane po raz pierwszy w Polsce. Twórczość Shonibare konsekwentnie skupia się wokół zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium. Będzie to zatem także doskonała okazja do poszerzenia pola dyskusji dotyczącej tematu postkolonializmu i spojrzenia z jego perspektywy na polską kulturą wizualną.
Shonibare znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w blackberry i pozłacane pistolety oraz arie operowe śpiewane przez żonę admirała Nelsona. W swoich obrazach, instalacjach i video używa tkanin, które doskonale symbolizuje wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być autentycznie afrykańskie, okazują się produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX-wiecznej zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości.
Artysta umiejętnie zestawia zarówno historyczne, jak i współczesne symbole, historie, i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w afrykańskie stroje, a poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie postkolonialną hybrydą skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej Shonibare zaprezentuje serię fotografii Fake Death Pictures, przedstawiających różne wariacje śmierci Lorda Nelsona, który faktyczne zginął podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci artystów z obrazów autorstwa malarzy, tj. Leonardo Alenza y Nieto, Édouard Manet, Henry Wallis, Bartolomé Carducho oraz François-Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Addio del Passato to poruszające video przedstawiające śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX-wieczną arię operową La Traviata Giuseppe Verdiego. Z kolei Revolution Kid, to manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Colonela Gadafiego.
W związku z wystawą będą miały miejsce również inne wydarzenia:
- 3 grudnia – spotkanie poświęcone tematyce postkolonializmu z udziałem Konrada Schillera, Przemysława Stróżka i Janka Simona
- 5 grudnia – wystąpienie dr Ewy Klekot na temat postkolonializmu.
W trakcie trwania wystawy zaplanowano także performance Magdaleny Starskiej związanej z Galerią Stereo.
Wystawie będzie towarzyszyć dwujęzyczny katalog polsko-angielski, dostępny już w dniu wernisażu. Całą wystawę Yinki Shonibare będzie także można oglądać na początku przyszłego roku (od 17 stycznia do 17 marca) w Muzeum Współczesnym Wrocław.
Yinka Shonibare – urodzony w 1962 roku w Wielkiej Brytanii, artysta nigeryjskiego pochodzenia. Wychował się w Lagos w Nigerii, do Anglii wrócił w wieku maturalnym, ukończył Byam Shaw College of Art (Londyn), Goldsmiths College (Londyn). Nominowany do Turner Prize (2004), zaproszony przez Okwui Enwezor do wzięcia udziału w dokumenta XI (2002), prezentował swoje prace na Venice Biennale (2001, 2007). Wystawiał między innymi w: Brooklyn Museum (NYC), Stephen Friedman Gallery (Londyn), Museum of African Art (Washington DC), James Cohan Gallery (NYC), National Gallery (Londyn), Tate Britain (Londyn), Moderna Museet (Sztokholm), Victoria and Albert Museum (Londyn), Whitechapel Gallery (Londyn), Buena Centre for Arts (San Francisco), Contemporary Art Museum (Kumamoto) i wielu innych.
Yinka Shonibare / wybrane prace
Kuratorka: Patrycja Ryłko
Wernisaż : 29 listopada 2013 r., godz. 19.30
Wystawa potrwa do 31 grudnia 2013 r.
Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2)
ul. Powroźnicza 13/15, Gdańsk