11 i 12 kwietnia rozpocznie się kolejny, wiosenny cykl Festiwalu Dni Muzyki Nowej w Gdańsku. DMN to prezentacja najnowszych tendencji w muzyce współczesnej w sposób kompleksowy i zgodny z zasadą przełamywania nieaktualnych podziałów stylistycznych, wewnątrz muzyki, na korzyść zacierania granic.
Dni Muzyki Nowej to przestrzeń, w której spotykają się artyści poszukujący i współpracujący między gatunkami, poszukujący nowych idei i technik wykonawczych, przestrzeń prezentująca najnowsze trendy i z Polski, i ze świata, często w premierowych wykonaniach, przestrzeń, w której miesza się muzyka klasyczna i nieklasyczna.
Program koncertów:
11 kwietnia 2014 r., godz. 20.00
- Mik Musik nad morzem
- RSS BOYS / Kucharczyk / Bartek Kujawski / Zamilska
12 kwietnia 2014 r., godz. 20.00
- Maja S.K. Ratkje & Ikue Mori / Scrumptious Sabotage
- Stockhausen & Héral
Mik Musik – jest kolektywem/wytwórnią muzyczną. W roku 2012 wrócił do działania po czteroletniej hibernacji. Został założony we wczesnych latach dziewięćdziesiątych przez Wojciecha Kucharczyka, żeby wydawać nagrania zespołu Mołr Drammaz, a z czasem stał się undergroundową mikrowytwórnią z szeregiem międzynarodowych sukcesów. Wiele pomysłów realizowali pioniersko: od zaawansowanej elektroniki przez reinterpretacje możliwości instrumentów akustycznych, działania multimedialne, instalacje dźwiękowe, książki. Zagrali w wielu krajach całego świata.
Po restarcie w 2012 katalog MIK powiększył się o kilkanaście nowych albumów, singli i epek. Międzynarodowa prasa muzyczna ponownie zwróciła uwagę na działalność wytwórni. Stylistycznie MIK MUSIK obejmuje ogromny obszar – od tanecznej elektroniki różnego, omalże każdego rodzaju, po elektroakustykę a nawet wątki folkowe oraz wszelkie eksperymenty ponad stylistyczne.
RSS BOYS – szalone techno o afrykańskim nalocie. RSS B0YS, jeden z najnowszych projektów z Mik Musik, w krótkim czasie zyskał sobie spore grono zwolenników i całkiem szerokie uznanie międzynarodowej krytyki. To dwóch anonimowych muzyków-podróżników – RSS B0Y 1 i RSS B0Y 2, którzy, jak głosi legenda, spotkali się po raz pierwszy w Beninie. Wolność wyboru ma znaczenie. Od afrykańskich pustyń po Eurotańcbudy, Hypnagogiczne Atomy, Etniczne Grzechoty, Surowe Techno i ciężką kompresję łańcuchową. Reakcję Łańcuchową. Vodum ma znaczenie. Bas ma znaczenie. Maska wiele znaczy. Przyszłość. Dotychczas wydali dwa albumy: W D0NT BLV N HYP i TH T00TH 0F TH FTR. Nakładem labelu Sangoplasmo właśnie ukazało się ich trzecie wydawnictwo N00W.
Wojtek Kucharczyk – jeszcze kilkanaście miesięcy temu nie planował wydawać żadnego nowego albumu, nie przestawał jednak nagrywać muzyki. Stworzył Bank Account czyli rosnącą z każdym tygodniem playlistę z nowymi autorskimi kompozycjami. Przekonał się jednak, że forma zamkniętej całości wciąż silniej przemawia do odbiorców. Przygotował więc wyciąg ze swojego muzycznego, wirtualnego konta bankowego, uzupełnił, zepsuł, wzbogacił i tak powstała właśnie jego najnowsza płyta. Best Fail Compilation to przedziwna, brudna energia, to rytmiczna, pełna zwrotów akcji wielowarstwowa muzyka elektroniczna pełna pięknego brudu, brzmieniowych dziwnostek i nawiedzonych odgłosów. To ścieżka dźwiękowa dla tych, którzy zechcą przekopać się przez śmietnik cywilizacji w poszukiwaniu dźwiękowych skarbów.
Kucharczyk to założyciel i główny animator projektu, z kilkudziesięcioma płytami w dorobku. Znany do niedawna głównie jako The Complainer, od początku 2013 występuje pod własnym nazwiskiem. Legenda polskiej sceny niezależnej, niepokorny muzyk i dizajner. Badacz, nieugięty działacz, nie uznający podziału sztuki na dziedziny, szef wytwórni Mik Musik i animator, krzewiący niestrudzenie sztukę wyjątkową, ale zabawną, przeciera kolejne ścieżki, nie tylko muzyczne. Udziela się intensywnie od 1995 roku w licznych, przeważnie osobiście powołanych do życia formacjach muzycznych: The Complainer & The Complainers, Mołr Drammaz, retro*sex*galaxy, Pathman, HWDJazz, Go Underground To See More Animals, TerriTerrorTorium w duecie z Felixem Kubinem oraz wielu innych. Uczestniczył w licznych wystawach, koncertach i festiwalach od Moskwy i Mińska po Mexico City i Miami. Na festiwalu Dni Muzyki Nowej wykona utwory z albumu Best Fail Compilation oraz jeszcze nowsze kompozycje, ponieważ pracuje nieustannie.
Bartek Kujawski – to jeden z najdłużej związanych z Mik Musik artystów, z wieloma płytami na koncie w wytwórniach Mik Musik jak i warsztat8r, cockrockdisco i Raban. Jako, że projekt 8rolek jest ostatnio z dobrymi efektami ukierunkowany głównie na muzykę klubową, swoje eksperymentalne kompozycje Bartek prezentuje pod własnym nazwiskiem. Pierwsza tak podpisana płyta Murlull Movies wyszła w 2008 roku, w 2012 roku premierę miała kaseta Bait wydana przez Sangoplasmo records. Na festiwalu muzyk zaprezentuje utwory ze swojej nadchodzącej, słuchowiskowej płyty Szczupak, w których po raz pierwszy wykorzystuje słowo mówione i czyta własne opowiadanie.
Zamilska – skupia się na różnych sprawach: elektronika, techno, noise, nowoczesny world. Bas, Bunt, Fashion, Gender i rozwalanie stereotypów. W przygotowaniu jest debiutancki album zatytułowany UNTUNE, który światło dzienne ujrzy na przełomie kwietnia i maja 2014 roku.
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje – wokalistka, performerka, muzyk elektroniczny, wykształcona kompozytorka. Jej kompozycje były wykonywane m.in. przez Oslo Sinfonietta, kwartet Cikada, Frode Haltliego, POING. Zdobyła między innymi nagrodę Ars Electronica (za album Voice), wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO (za Concerto for Voice (moods III)) oraz, jako pierwsza kompozytorka, nagrodę Arne Nordheima. Współtworzy kwartet SPUNK, duet Fe-mail oraz tria Agrare i (x,yz), regularnie współpracuje z takimi artystami jak Jazzkamer, Jaap Blonk, Joëlle Léandre, POING , Snowshoeing, Stephen O’Malley, Ikue Mori, Zeena Parkins and Lasse Marhaug. Tworzy muzykę dla przedstawień, filmu, teatru tańca, instalacji i słuchowisk autorstwa Elfriede Jelinek, Była wokalistką w takich składach jak Engegårdkvartetten Orchestra , BBC Scottish Symphony Orchestra i Klang Forum Wien. Zagrała także główną rolę w swojej operze No Title Performance and Sparkling Water. W 2013 roku była nominowana do Nordic Council Music Prize.