L’Avantgarde se rend pas to tytuł powstałego w 1962 roku dzieła duńskiego sytuacjonisty Asgera Jorna, który zmodyfikował znalezione na pchlim targu obrazy, zamalowując je. Zawłaszczenie poprzez wandalizm posługujące się ekspresyjną gestyką, to artystyczną metoda kreatywnej apropriacji zakorzeniona w historii sztuki, poruszająca się, przede wszystkim w XX wieku, pomiędzy biegunami przyporządkowania identyfikującego przynależność i odrzucenia kontrreakcji.
(…) Różnorodne teorie artystek i artystów tej wystawy łączy złożony pojęciowy i metodyczny splot kopii, cytatów, montażu i samplingu oraz przeformułowanie wzorów w seriach artystycznych recepcji. W zachwycie utopią awangard nowoczesności dochodzi jednak dylemat: treści i obrazy świata powiązane z językami form nie mogą już zostać przetransportowane.
(Sabine Maria Schmidto)
Malarz Guido Münch stwierdził:
Jesteśmy fanami abstrakcyjnego, zredukowanego, odmawiającego języka obrazu. Jesteśmy zachwyceni arogancją nowoczesności, egzegetami pustych powierzchni obrazów.
W swoich złożonych obrazach językowych Lars Breuer tematyzuje często naiwną i ambiwalentną postępowość różnych awangard, przede wszystkim tę włoskiego futuryzmu, która doprowadziła do wątpliwych aliansów politycznych. Christian Odzuck, który oprócz projektów i instalacji architektonicznych realizował przede wszystkim konstrukcje modułowe, w pomieszczeniach galerii tworzy rzeźbiarski display Die indische Sonne (Indyjskie słońce). W swoich kolażach z papieru i dywanów Frauke Dannert sięga do materiałów archiwalnych i fotografii architektury. U Sebastiana Freytaga obrazy i pojęcia, które miały swoją funkcję, poprzez nieskończoną reprodukcję zostają zdewaluowane i otrzymują nowe znaczenie. Angela Fette jest malarką i artystką performance. Tworzy działaniami czytelnicze nawiązujące do rytuałów, które przedstawia w osobiście zaprojektowanych proto-awangardowych kostiumach. Razem z Philipem Schulze założyła w 2011 roku Noise-Art-Duo Weisser Westen.
Jednocześnie na wystawie wyartykułowane zostaje pytanie o to, co jest dziś cenione. Czy jest jeszcze możliwa dobra forma i sposób życia, które nie są w pierwszym rzędzie ukształtowane ekonomiczne, lecz estetycznie?
(Sabine Maria Schmidto)
Program wydarzeń podczas wystawy:
- 14 marca, godz. 19.30 – wernisaż
- 15 marca, godz. 15.00 – wykład performatywny z udziałem Larsa Breuera, Sebastiana Freytaga i Guido Müncha, a następnie rozmowa z artystami. Moderacja: Iwona Bigos i Sabine Maria Schmidt
- 7 maja, godz. 18.00 – finisaż
Performance Weisser Westen, prezentacja katalogu. Weisser Westen jest duetem artystycznym z Duesseldorfu, założonym przez Angelę Fette i Phillipa Schulze. W swoich pracach Fette odnosi się do pojęcia artysty w duchu klasycznej awangardy – łączącego malarstwo, projektowanie kostiumów, poezję i performance. Artysta medialny i kompozytor Schulze tworzy i programuje elektro-akustyczne, rzeźby dźwiękowe i świetlne. Występując w Weisser Westen Angela Fette intonuje absurdalne hymny i manifesty posługując się imperatywnymi gestami, przerywanymi i kształtowanymi przez elektroniczne dźwięki Phillipa Schulze. Grupa występuje przebrana w maski i stroje, przypominając wyglądem konstruktywistów czy dadaistów.
Artyści: Lars Breuer, Frauke Dannert, Angela Fette, Sebastian Freytag, Guido Münch, Christian Odzuck
Kurator: Sabine Maria Schmidt (Bremen)
Podróbka – Die Avantgarde gibt nicht auf
Wernisaż: 14 marca 2014 roku, godz. 19.30
Wystawa potrwa do 7 maja 2014 roku
Finisaż i performance: 7 maja 2014 roku, godz. 18.00
Gdańska Galeria Miejska 2
ul. Powroźnicza 13/15
Gdańsk