tranzit jest siecią działającą niezależnie w Austrii, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i na Słowacji do 2002 roku. Sieć charakteryzuje się policentryczną strukturą, działając jako kolektyw autonomicznych, lokalnych jednostek współpracujących ponad rozmaitymi podziałami – narodowymi, językowymi, medialnymi, mentalnymi i historycznymi. Każda jednostka tranzit działa na własnych warunkach w najróżniejszych kontekstach lokalnych, wykorzystując rozmaite formy i metody działania, takie jak platformy krytyczne, wystawy i inne formaty (muzyczne, poetyckie, literackie, performatywne …), wykłady, dyskusje, publikacje, badania, mediacje i nonkonformistyczną edukację.
tranzit jest źródłem głębokich doświadczeń w lokalnych środowiskach artystycznych i intelektualnych związanych z ciągłością, przewartościowaniem historii współczesnej (wynikającym głównie z artystycznego katharsis lat 60. i 70. XX wieku) oraz kwestionowaniem kanonów, geografii i dominujących narracji powojennej europejskiej historii (sztuki). Celem tranzit jest działalność translokalna, czyli oparta na nieustającej dialektyce lokalnych i globalnych narracji kulturowych. Doświadczenie tranzit w zakresie opartych na samoorganizacji działań w postępowych kulturach wywodzi się z totalitarnego społeczeństwa lat 70. i 80. XX wieku, a następnie kontynuowane było w okresie hiper-transformacji oraz powszechnych przemian na wszystkich szczeblach drabiny społecznej od lat 90. XX wieku aż do dziś. tranzit zaangażowany jest także w wiele innych inicjatyw, takich jak Pomnik dla Transformacji w Pradze, Stowarzyszenie Júliusa Kollera w Bratysławie i Wiedniu, The Free School for Art Theory and Practice w Budapeszcie, oraz Manifesta 8 w Murcii.
- Zbyněk Baladrán, Praga, B. PRAGA, 1973. Zbyněk Baladrán, Mikroskop i teleskop czasu, 2013 jednokanałowe wideo, dźwięk, kolor, 11 min, dzięki uprzejmości artysty, Galerie Jocelyn Wolff, Paryż, i Hunt Kastner Gallery, Praga
- Reesa Greenberg, Ottawa, B. OTTAWA, 1946. Wybór ujęć i filmów spośród stale przyrastającego materiału zebranego w internetowym archiwum obejmującego region Europy Środkowej i Wschodniej, w tym wydarzenia z Czech, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Polski, Rumunii, Serbii i Słowacji; redaktor wyboru: Zsuzsa László, dzięki uprzejmości tranzit.hu, Budapeszt; komentarz: Reesa Greenberg.
- Lukáš Jasanský, Praga, B. PRAGA, 1965. Martin Polák, Praga, B. PRAGA, 1966. Lukáš Jasanský & Martin Polák, Pejzaże – Fotografia wsi, 1998–2000. Pokaz serii slajdów, 2:24 min. Dzięki uprzejmości artystów
- Václav Magid, Praga, B. SANkT PETERSBURG, ROSJA, 1979. Václav Magid, Nierozwiązane problemy formy, 2013. Wideo, dźwięk, kolor, 3:45 min. Dzięki uprzejmości artysty. Wideo-komentarz artysty do jego filmu Nierozwiązane problemy formy, 2013. Wideo, dźwięk, kolor, 3:45 min. Dzięki uprzejmości artysty
- Parallel Chronologies: An Archive of East European Exhibitions, TRANZIT.ORG/WYSTAWA ARCHIWUM
- Ruti Sela, Tel Awiw, B. JEROZOLIMA, 1974. Ruti Sela Świadek, 2012. Wideo, dźwięk, kolor, 10 min. Dzięki uprzejmości artysty. Fragment filmu wideo Świadek (2012) z komentarzem artysty, 2013. Wideo, dźwięk, kolor, 3 min. Dzięki uprzejmości artysty
- Eszter Szakács, Budapeszt, B. MÓR, WĘGRY, 1983. David Karas & Eszter Szakács, Wywiad wokół pojęć Słownika Kuratorskiego, 2013 Rozmówcy: Barnabás Bencsik, Szabolcs Kisspál, Hajnalka Somogyi, Attila Tordai S., Jelena Vesic´ i Raluca Voinea. Wideo, dźwięk, kolor, 15 min. Dzięki uprzejmości artysty
- Tamás St.Turba (Szentjóby, St.Auby, Emmy Grant, Staubsky, T. Taub, itd.), Budapeszt, B. FÓT, WĘGRY, 1944. Tamás St. Turba. Komentarz dźwiękowy do Pierwszego Węgierskiego Happeningu Lunch (pamięci Batu-chana) 1966, 2013, film super 8 mm przetransponowany na DVD, brak dźwięku, czarno-biały, 10:13 min, Dzięki uprzejmości artysty.
- Sweet Sixties: Local Modernities, SWEETSIXTIES.ORG. Style i funkcja ideologiczna radzieckiego modernizmu, 1955-91. Dwa cyfrowe pokazy slajdów (758 fotografii), filmy przetransponowane na DVD, długość zmienna. Research: Parallel Modernities, tranzit.at. Dzięki uprzejmości Trespassing Modernities, programu SALT Galata, Stambuł
- Mona Vatamanu & Florin Tudor, Bucharest, Mona Vatamanu, B. KONSTANCA, RUMUNIA, 1968. Florin Tudor, B. GENEWA, 1974. Mona Vatamanu & Florin Tudor, Ion Grigorescu. Pamiętniki (1970-1974), 2013. Wideo, dźwięk, kolor, 12:57 min. Dzięki uprzejmości artysty
The Center for Historical Reenactment jest niezależną platformą założoną w 2010 w w Johanesburgu. CHR przygląda się procesom powstawania historii, a dokładnie w jaki sposób określone historyczne hegemonie i ich wartości wytwarzają i dystrybuują szerszy uniwersalny dyskurs. CHR używa artystycznych praktyk do reinterpretowania historii i proponuje możliwości i nowe narracje w subiektywnym procesie ich powstawania. W tak rozumianym kontekście emancypacyjne artystyczne produkcje historycznych reenactment’ów mogą odgrywać znaczącą rolę.
Clark House Initiative to kolektyw kuratorski i zrzeszenie artystów w Bombaju. Clark House był niegdyś biurem badań farmaceutycznych, sklepem z antykami oraz biurem spedycyjnym firmy Thakur Shipping Company, utrzymującej kontakty z krajami Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej i Japonii. Interwencje kuratorskie w tę przestrzeń mają na celu kontynuowanie w odmienny sposób historii kontaktów międzynarodowych, eksperymentu i badań. Organizacja powstała w 2010 roku jako kolektyw kuratorski zajmujący się kwestiami wolności.
Wszyscy założyciele Clark House zetknęli się ze sobą różnych momentach pracując razem w muzeum CSMVS w Bombaju. Chadzaliśmy przez muzeum do tego pięknego, starego budynku, pod którym zwykliśmy rozmawiać wyobrażając sobie zmiany konieczne naszym zdaniem do przeprowadzenia. Ten zniszczony budynek nazywał się Clark House i dał on naszej inicjatywie nazwę oraz siedzibę.
What, How & for Whom/WHW to założony w 1999 roku kolektyw kuratorski działający w Zagrzebiu i Berlinie. Jego członkami są kuratorzy Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataša Ilić i Sabina Sabolović oraz projektant i publicysta Dejan Kršić. WHW realizuje szereg projektów produkcyjnych, wystawienniczych oraz wydawniczych. Od 1999 roku, WHW intensywnie rozwija modele oparte na kolektywnym trybie pracy, twórczym wykorzystaniu przestrzeni publicznej oraz współdziałania pomiędzy partnerami z różnych środowisk. Ukształtowane głównie przez format wystawy projekty WHW pomyślane zostały jako platformy postępowych trybów produkcji kulturalnej i refleksji nad rzeczywistością społeczną. Co, jak i dla kogo, czyli trzy podstawowe pytania, jakie stawia sobie każdy podmiot ekonomiczny dotyczą planowania, koncepcji i realizacji wystaw, jak również produkcji i dystrybucji prac oraz pozycji artysty na rynku pracy. Te trzy pytania złożyły się na tytuł pierwszej inicjatywy WHW związanej ze 152. rocznicą ogłoszenia Manifestu komunistycznego zrealizowanej w 2000 roku w Zagrzebiu, oraz stały się mottem działań WHW i dały kolektywowi nazwę.
Od 2003 roku, WHW odpowiada za program miejskiej galerii non-profit Nova w centrum Zagrzebia. Oprócz wystaw sztuki współczesnej, w galerii odbywają się także wykłady, prezentacje, pokazy filmowe, publiczne dyskusje gromadzące tutejszych i międzynarodowych artystów, kuratorów, teoretyków kultury, historyków sztuki, itd. W galerii Nova członkowie WHW pracowali jako kuratorzy wielu międzynarodowych wystaw grupowych, a także indywidualnych pokazów artystów z Chorwacji i zza granicy.
Kuratorka: Patrycja Ryłko
Udział wezmą kolektywy kuratorskie: Center for Historical Reenactments (RPA), Clark House Initiative (IND), Goldex Poldex (PL), transit (CZ), WHW (HR)
there is no meaning if meaning is not shared
Kuratorka: Patrycja Ryłko
Projekt odbędzie się od 25 lipca do 14 września 2014 roku
Gdańska Galeria Miejska 2
ul. Powroźnicza 13/15
Gdańsk