17 dni festiwalowych, ponad 30 koncertów, 16 utworów Andrzeja Panufnika w 100-lecie urodzin kompozytora, Koncert a-moll Edwarda Griega wykonany na oryginalnych instrumentach z epoki po raz pierwszy w Polsce, znakomite zespoły, recitale, koncerty kameralne, symfoniczne i jazzowe. Wybitni wykonawcy i debiuty. Arcydzieła romantyzmu w oryginalnym brzmieniu i legendarne interpretacje.
Niezwykle ważnym założeniem festiwalu jest wykonawstwo historyczne, czyli prezentowanie muzyki w autentycznym brzmieniu. Tym co wyróżnia Festiwal na muzycznej mapie Europy i stanowi wyjątkową propozycję w nurcie wykonawstwa historycznego jest prezentacja w oryginalnej szacie brzmieniowej twórczości dziewiętnastowiecznej. Wydarzenie organizowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina od 2005 roku powstało z inicjatywy Stanisława Leszczyńskiego, który od początku kieruje Festiwalem jako jego dyrektora artystyczny.
Jubileuszowa edycja Festiwalu odbędzie pod hasłem Od Chopina i Griega do Panufnika. W związku z tym w trakcie sierpniowych koncertów zostanie wykonane szesnaście utworów Andrzeja Panufnika, którego 100. rocznica urodzin przypada w tym roku. Zabrzmią m.in. I, II i III Kwartet smyczkowy w interpretacji Apollon Musagète Quartet (28.08) oraz Koncert skrzypcowy w wykonaniu Aleksandry Kuls i Sinfonii Varsovii pod batutą Jerzego Maksymiuka, która zagra także X Symfonię (27.08). Kolejnym motywem będzie muzyka norweska.
Oprócz utworów Chopina Północy – Edwarda Griega – zabrzmią kompozycje Thomasa Tellefsena i Arne Nordheima. Usłyszymy pierwsze w Polsce wykonanie na instrumentach z epoki Koncertu fortepianowego a-moll Griega (29 sierpnia). Przy fortepianie historycznym zasiądzie Alexey Zuev, a muzykowi towarzyszyć będzie Orkiestra XVIII Wieku pod batutą Fransa Brüggena. Z kolei Jan Lisiecki wraz z Trondheim Symfoniorkester pod kierownictwem Krzysztofa Urbańskiego wykona ten sam utwór na instrumencie współczesnym (17.08). Dwukrotnie zabrzmi także Koncert fortepianowy f-moll op. 15 Thomasa Tellefsena w interpretacji Alexandra Melnikova – podczas inauguracji Festiwalu (15.08) na instrumencie współczesnym oraz 22 sierpnia na fortepianie historycznym.
Organizatorzy Festiwalu przygotowali także wyjątkowe wydarzenia dla miłośników muzyki wokalnej. Już 20 sierpnia o godz. 17 usłyszymy Hanę Blažikovą (znaną publiczności z poprzedniej edycji Festiwalu), której płyta CD z rejestracją zeszłorocznego koncertu ukaże się wkrótce. W jej interpretacji zabrzmią m.in. Pieśni Chopina i Liederkreis op. 39 Schumanna. Sopranistce na fortepianie historycznym będzie akompaniował Andreas Staier. Z kolei w trakcie wieczornego koncertu, poświęconemu włoskiemu bel canto, Raffaella Milanesi (sopran) zaśpiewa arie z oper Rossiniego, Donizettiego i Belliniego. Podczas przedostatniego festiwalowego wieczoru po raz pierwszy w Polsce na instrumentach z epoki zostanie wykonana opera Così fan tutte Wolfganga Amadeusza Mozarta w wersji półscenicznej.
Ostatniego dnia Festiwalu w kinie Kultura będzie miał miejsce pokaz filmu Sekret orkiestry – dokument o Orkiestrze XVIII Wieku i Fransie Brüggenie, zrealizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (reżyseria Katarzyna Kasica).
Tegoroczna edycja to 17 dni, w trakcie których odbędzie się ponad 30 koncertów, zarówno recitali, koncertów kameralnych, jak i symfonicznych. Wystąpią ulubieńcy festiwalowej publiczności: Maria João Pires, Martha Argerich, Dang Thai Son, Jan Lisiecki, ponadto Andreas Staier, Peter Jablonski, Alexey Zuev, Tobias Koch, Janusz Olejniczak, Tomasz Stańko, Soyoung Yoon, Nelson Goerner, Yulianna Avdeeva, Marcin Zdunik, Andrzej Bauer i inni. Usłyszymy Sinfonię Varsovię, orkiestrę kameralną Aukso, specjalizujące się w wykonawstwie historycznym zespoły: Concerto Köln, Collegium 1704, oraz zaprzyjaźnioną z Festiwalem od jego początków legendarną już Orkiestrę XVIII Wieku Fransa Brüggena.
Chopin i jego Europa to wydarzenie wyjątkowe, nie tylko w skali kraju, czego dowodem są liczni melomani przybywający w tym czasie do Warszawy z najróżniejszych zakątków świata.
Artyści tegorocznego festiwalu Chopin i jego Europa:
Arild Andersen urodził się w Norwegii w 1945 r. Już we wczesnych latach 70-tych znalazł się wśród najlepszych kontrabasistów w Europie. Karierę rozpoczął jako członek kwartetu Jana Garbarka (1967–1973) – w zespole byli ponadto Terje Rypdal i Jon Christensen. W tym samym czasie Andersen należał do lokalnej sekcji rytmicznej w Oslo, towarzyszącej gościnnie występującym artystom z Ameryki; współpracował wówczas i nagrywał z Donem Cherrym, George’em Russellem oraz Samem Riversem.