Za sprawą 4. edycji Mediations Biennale, największej w Europie Środkowo-Wschodniej międzynarodowej wystawy sztuki współczesnej, miasto ugości wybitnych artystów z całego świata, pokaże ich różnorodne prace, a Aleja Marcinkowskiego stanie się Aleją Sztuki.
Tegoroczna edycja, której dyrektorem artystycznym jest Tomasz Wendland odbywać się będzie pod hasłem When Nowhere Becomes Here (Kiedy Nigdzie staje się Tutaj). W programie przede wszystkim sztuka współczesna we wszystkich jej formach, umiejscowiona wokół Alei Sztuki – w Muzeum Narodowym, Bibliotece Raczyńskich, Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, Bazarze Poznańskim, i ARTykwariacie, Centrum Handlowym Galeria MM, jak również w przestrzeniach Centrum Kultury Zamek, Galerii U Jezuitów i na fasadzie Nowej Synagogi. To tam będzie można spotkać 3 różne światy tworzone przez 4 kuratorów: wystawy Berlin Heist (kuratorzy Shaheen Merali i Kerimcan Guleryuz), Shifting Africa (kurator Harro Schmidt) i Limits of Globalization (Granice Globalizacji) w ramach projektu Polish Art Tomorrow (kurator Sławomir Sobczak).
Każda z wystaw opowie inną historię, związaną z miejscem, z którego pochodzi, każda z nich przybliży nas do źródła, pokaże różnorodność kulturalną, społeczną, artystyczną, ekonomiczną czy geopolityczną w kontekście postglobalnej rzeczywistości. Za sprawą sztuki współczesnej, posługującej się językiem uniwersalnym, odnoszącym się do zmysłowości, będziemy mogli choć na chwilę znaleźć się u źródła artystycznego konceptu, a nieokreślone Nigdzie, stanie się na czas biennale osiągalnym, zapraszającym Tutaj. Za pośrednictwem twórców i ich prac – obrazów, filmów, instalacji, fotografii czy performance to, co pozornie odległe kulturowo, okaże się bliższe, a to, co wydawać by się mogło znane / sąsiedzkie, pozwoli zaskoczyć odbiorcę.
W tegorocznej edycji Mediations Biennale po raz pierwszy w Polsce na tak szeroką skalę przedstawiona zostanie najnowsza sztuka z Afryki. Nowatorską koncepcją jest również prezentowanie, zamiast reklam związanych z biennale – dzieł sztuki w postaci wielkoformatowych bannerów umiejscowionych w przestrzeni publicznej – w centrum miasta, zapraszających do refleksji, mimochodem, tu i teraz – mówi Tomasz Wendland, dyrektor Mediations Biennale. Bardzo ważnym wydarzeniem będzie także trzydniowa Konferencja Postglobal Future, analizująca zjawiska postglobalnych przemian, podczas której krytycy kultury i sztuki: Saul Ostrow z Nowego Jorku, Peter Funken z Berlina i Jarosław Lubiak z Łodzi, stworzą platformę do dialogu na temat przyszłości, w którym to dialogu uczestniczyć będą specjaliści z wielu dziedzin oraz publiczność.
Obok wystaw głównych i konferencji, 4. edycji Mediations Biennale będą towarzyszyć ciekawe wydarzenia skierowane do zróżnicowanych grup odbiorców; od dzieci przedszkolnych, poprzez młodzież szkolną i studentów, po naukowców, specjalistów i osoby zainteresowane tematyką biennale. W ramach Programu Towarzyszącego wymienić należy między innymi Klub Biennale zorganizowany na Placu Wolności, w którym muzyka, warsztaty i dyskusje na temat sztuki pozwolą zatopić się w biennalowym świecie, Warto – Klub Video Biennale z bogatym repertuarem filmowym i Program Edukacyjny dla dzieci i młodzieży pod kierunkiem Mamadou Diouf, znanego artysty z Senegalu, od lat mieszkającego w Polsce. Warto wspomnieć również o wystawie crowd art – PENvolution w Centrum Handlowym Galeria MM, realizowanej przez artystów z partnerskich miast Hanoweru oraz o wystawach w Muzeum Sztuki Najnowszej MONA INNER SPACES przy ul. Gwarnej 7A: Latex Ideology – przygotowanej przez kuratorkę Jung me Choi z Korei, a także będącej współczesną metaforą japońskich ogrodów medytacyjnych wystawie Understanding artysty Ohno Kouji z Japonii oraz Jedno zdjęcie, a tyle twarzy Jagody Przybylak przygotowanej przez Pawła Sosnowskiego z Galerii Propaganda w Warszawie.