Ars Independent Festiwal to przede wszystkim dwa międzynarodowe konkursy filmowe: Czarny Koń i Czarny Koń Animacji, prezentujące debiuty i filmy drugie reżyserów z całego świata. Przeglądy jurorskie Bruce’a LaBruce’a i Marioli Brillowskiej przybliżą twórczość, konfrontującą z odmiennymi spojrzeniami na seksualność. Audiofile posłuchają death metalu z Angoli, punku z Serbii, tanga z Finlandii. Pasjonaci wirtualnych światów wezmą udział w prelekcjach i panelach dyskusyjnych, zobaczą w kinie machinimy i zagrają w gry indie w galerii sztuki.
23 września festiwal otworzy zapoczątkowana w zeszłym roku konferencja Grasz? Tegoroczna odsłona konferencji postara się odpowiedzieć na pytania wszystkich tych, dla których gry wideo to nie tylko jarmarczna sztuczka. W toku zaplanowanych wystąpień i dyskusji m.in. będzie można odkryć enigmatyczny świat sztuki komputerowej i demosceny (Maria Garda, UŁ), zapytać czy gry mogą wyrażać bunt (Olaf Szewczyk, Polityka), dowiedzieć się czym jest miodność (Sos Sosowski, McPixel), a także poznać sposoby jakimi gry manipulują naszymi emocjami (Marzena Falkowska, Altergranie).
Pasjonatów wirtualnych światów powinna zainteresować również interaktywna wystawa w Galerii Miasta Ogrodów, prezentująca wybór awangardowych gier indie/niezależnych. Prowokacyjne umieszczenie ekspozycji w pozornie nietypowej dla gier przestrzeni jaką jest galeria sztuki skłonić ma do krytycznej refleksji odnośnie ich statusu i miejsca we współczesnej kulturze. Wyselekcjonowane tytuły przekrojowo obrazują różnorodność zjawiska oraz znakomicie korespondują z wciąż powszechnymi stereotypami dotyczącymi gier wideo.
Już następnego dnia w kinie Światowid (godz. 11.00) odbędzie się eksploracja wirtualnych światów na przeglądzie machinimy. Machinima to fanowska twórczość z pogranicza filmu animowanego, wideo-artu, wirtualnych performansu i instalacji czy sztuki komputerowej. Polega na stworzeniu filmu z wykorzystaniem środowiska gry wideo.
W ramach tegorocznego przeglądu w trakcie Ars Independent Festival 2014 zobaczyć można 13 obrazów, które poprowadzą od pierwszej w historii machinimy z roku 1996 nakręconej w strzelance Quake (Z pamiętnika kampera), przez queerowe eksperymenty w Second Life (Rezydenci), po rasowe kino kung-fu w Team Fortress 2 (Ucieczka z Chinatown) czy filmy grozy w Minecraftcie (Zachód słońca).
Przez cały czas trwania festiwalu odbywać się będą również pokazy filmów biorących udział w konkursach Czarny Koń i Czarny Koń Animacji. Konkurs skierowany jest do debiutantów i autorów filmów drugich, biorą w nim udział wyłącznie krótkometrażowe animacje. O tytuł Czarnego Konia Animacji powalczy 28 filmów animowanych. W sekcji Dać Mu Szansę! zaprezentowanych zostanie 8 animacji, spośród których widzowie w głosowaniu wybiorą jedną, która dołączy do Konkursu.
W programie znalazło się również miejsce dla przeglądu twórczości niemieckiej animatorki, performerki i aktywistki społecznej Marioli Brillewskiej i Bruce’a LaBruce’a, kanadyjskiej ikony ruchu LGBT, fotografa i reżysera. Czerpiąc z estetyki punkowej i pornograficznej wykreował autorski styl i zapoczątkował awangardowy nurt queercore. Podczas tegorocznego festiwalu w Cannes był przewodniczącym Queerowej Palmy, gremium honorującego najlepsze filmy LGBT.
W programie przeglądu zobaczymy komedię romantyczną o miłości nastolatka do przeżywającego swoje ostatnie chwile staruszka (Gerontofilia), porno-horror o podwójnym wykluczeniu ze względu na bycie zombie i bycie gejem (Otto, czyli niech żyją umarlaki) oraz polityczny traktat, którego hasło przewodnie brzmi Prawdziwa rewolucja to homoseksualna rewolucja (The Raspberry Reich).
Zamknięcie festiwalu uświetni pokaz Dystansu, nowego filmu Sergia Caballero, laureata Ars Independent 2011. Kino okraszone dużą dawką humoru i surrealizmu z pogranicza filmu sensacyjnego i science fiction.
Ars Independent 2014
Od 23 do 28 września 2014 r.
Katowice