Wystawa Bieg królowej autorstwa koreańskiego artysty Dong Yoon Kim’a zaaranżowana zostanie w formie labiryntu. Posługując się fotografią oraz wideo Dong Yoon Kim analizuje istotne relacje człowieka z przestrzenią. Przestrzenią prywatną oraz publiczną. Architektura wystawy posłuży do przedstawienia ludzkiej tożsamości, gubienia się i odnajdywania w jej kolejnych warstwach.
Labiryntem w pracach Dong Yoon Kim’a staje się także las, miejskie place i skwery, autostrady i gmach szkoły. Miejsca te wydają się nakładać na siebie, przenikać, multiplikować kolejne warstwy.
Tytuł wystawy nawiązuje do ewolucyjnej hipotezy Czerwonej Królowej, śledzącej granice ludzkiego poznania. Sformułowana przez amerykańskiego paleontologa Leigh Van Valena w 1973 roku teoria znalazła zastosowanie w wielu dziedzinach w tym min. biologii czy naukach politycznych. Postać Czerwonej Królowej pochodzi z powieści Lewisa Carrolla Po drugiej stronie lustra. Napisana ponad sto lat temu książka wydaje się być dziś wyjątkowo aktualna.
Alicja pociągnięta do szaleńczego biegu przez królową, dociera do tego samego miejsca, z którego wystartowała. Bieg służył tylko utrzymaniu status quo. „Trzeba biec tak szybko, jak się potrafi, żeby zostać w tym samym miejscu” mówi królowa, która mknie przez życie, nigdy nie docierając dokądkolwiek.
Podczas biegu brakuje miejsca dla określenia własnej tożsamości, świadomej autorefleksji oraz zadawana sobie pytań. Pytań, które mogą zbudować niezbędną podstawę dla trafnego oceniania siebie, naszych relacji z otoczeniem oraz podjęcia wyboru, w którą odnogę labiryntu mamy się skierować. Koncentrując się w większym stopniu na celu niż na samej drodze, stajemy się zamknięci na nowe doznania.
Pustka w odniesieniu do relacji i doświadczeń nie pozwala nam zapełnić tych nie-miejsc treścią, uczuciami, pamięcią. Dong Yoon Kim w swojej twórczości bada relacje pomiędzy pamięcią indywidualną i zbiorową, emocje zakodowane w ludzkiej podświadomości oraz fizyczność miejsc. Fizyczność, którą artysta definiuje właśnie poprzez pojęcie non-lieux, nie-miejsc, francuskiego antropologa, Marca Augé.
Powracając do miast i rejonów, w których artysta mieszkał (Arizona, Seul, Londyn), gromadzi rzeczywiste nie-miejsca, anonimowe przestrzenie codziennego użytku, związane zaledwie z chwilową tożsamością. Przemieszczając się przez kolejne pomieszczenia labiryntu odkrywamy przestrzenie quasi – realne. W skwerach, parkingach, placach zabaw, artysta poszukuje powiązanych z nimi ukrytych śladów relacji, ludzkiej pamięci. Hipernowoczesność […] znajduje swój pełny wyraz w nie-miejscach. Przez nie przekazywane są słowa i obrazy, które zapuszczają korzenie w różnorodnych miejscach, w których ludzie próbują budować część swojego codziennego życia.
Realizacje prezentowane podczas wystawy Dong Yoon Kim’a powstały na przestrzeni ostatnich kilku lat jak i są efektem 3-miesięcznego pobytu rezydencyjnego w CSW Łaźnia w 2014 roku. Przyjmują one często abstrakcyjne formy, odkrywają warstwa po warstwie obrazy z przeszłości artysty. Rozwiązując zagadkę usuniętych i ponownie zapisanych warstw, czytamy prace artysty jak palimpsest.
Dong Yoon Kim jest absolwentem Goldsmith College of Arts (2012), London College of Communication, University of the Arts London (2009), Hongik University, Seul (2006). Jego prace zostały wyróżnione min. na 14th Media Arts Festival (Japonia, 2011), Channel 4 Prize for Saatchi (Wielka Brytania, 2009). Wystawiał min. w Galerii Chosun (Seul, 2014), South Korean Contemporary Arts w Tjibaou Cultural Centre, Nouméa (2012), Korean Eye at Saatchi gallery, Londyn (2012), Rhubarb-The Gathering w Diemar/Noble gallery, Londyn (2012), 4482 – The 4th Korean Contemporary Artists w Londynie w Oxo Tower Bargehouse, Londyn (2011), Bologna Art First 2011 Bologna, Paris Photo 2009 w Carrousel du Louvre, Paryż, New Sensations 2009 at A Foundation, Londyn.
Wystawa twórczości Dong Yoon Kim`a
Wernisaż: 13 lutego 2015 r., godz. 18.00
Kurator: Aleksandra Księżopolska
Od 13 lutego do 8 marca 2015 roku
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2
Gdańsk – Nowy Port