Wystawa Miłość na skraju przepaści bada przejawy miłości jako niezwykłej siły w obliczu konfliktu społecznego, politycznego i osobistego. Pasja i determinacja umożliwiły kobietom w Europie Wschodniej przezwyciężenie sytuacji straty, gwałtu, wojny, wysiedlenia, problemu tożsamości i bezdomności – poprzez działanie, wymianę społeczną, odpowiedzialność, gościnność, odkupienie, które wydobywają ukryte szczegóły czy stan „bycia pomiędzy” w szerszym zawirowaniu społeczno-kulturalno-politycznym. W tym kontekście miłość może przybierać wiele postaci oraz nawiązywać do sytuacji na krawędzi: między pragnieniem a rozpaczą, euforią a lękiem, namiętnością a zniszczeniem, śmiercią a życiem.
Prace prezentowane na wystawie można również postrzegać jako dokumenty społeczne, ponieważ dotyczą konfliktów, których świadkami lub rozjemcami były same artystki. Skupiają się one nie na linii czasowej, lecz na różnorodności dialogów, które toczyły się w wielu miejscach w ciągu ostatnich pięciu lat. Innym ważnym zamysłem wystawy jest zacieranie społecznych i geopolitycznych rozróżnień między tożsamością etniczną, rasową, kulturową i narodową, z jednoczesnym podkreśleniem możliwości dialogu i interakcji między tym, co lokalne, a tym, co globalne.
Osiemnaście artystek z Europy Wschodniej analizuje w swoich pracach szereg kwestii, takich jak estetyka histerii, profanacja historii lokalnych, fragmentacja czasu i przestrzeni przez nowe media i komunikację multimedialną, kładąc nacisk na doświadczenia kobiet: prześladowanie, przemoc, wykluczenie czy niewidzialność, które choć różne, są zrozumiałe pod względem zamiarów lub pragnień, oporu lub akceptacji. W obrazach i dźwiękach artystki ucieleśniają własne przeżycia jako kobiet, matek, córek, żon, kochanek czy przyjaciółek. Zamiast wykorzystywać aktywizm polityczny właściwy radykalnemu feminizmowi ich socjalistycznej przeszłości, artystki opowiadają się za poetyką wizualną, która dekonstruuje patriarchalne systemy władzy, definiując na nowo możliwości osiągnięcia empatii w kontakcie osobistym, społecznym i politycznym.
Innym ważnym aspektem tej wystawy jest stosunek do nowych mediów z różnych okresów. Wśród uczestniczek są zarówno pionierki, jak i artystki dopiero rozpoczynające drogę twórczą, stąd mamy do czynienia z odmiennym podejściem do nowych mediów na płaszczyźnie zarówno osobistej, jak i historycznej czy technologicznej.
Artystki biorące udział w wystawie: Anna Baumgart (Polska), Milena Dopitova (Czechy), Ira Eduardovna (Uzbekistan), Alla Georgieva (Bułgaria), Izabella Gustowska (Polska), Kristina Inčiūraitė (Litwa), Elżbieta Jabłońska (Polska), Anna Jermolaewa (Rosja), Magdalena Jetelová (Czechy) Alevtina Kakhidze (Ukraina) Šejla Kamerić (Bośnia i Hercegowina), Olesia Khomenko (Ukraina), Katarzyna Krakowiak (Polska), Victoria Lomasko (Rosja), Agata Michowska (Polska), Duba Sambolec (Słowenia), Kateřina Šedá (Czechy), Mare Tralla (Estonia).
Miłość na skraju przepaści
Od 29 maja do 16 sierpnia 2015 roku
Otwarcie: 29 maja 2015 roku, godz. 18.00
Kurator: Denise Carvalho, Monika Szewczyk
Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku