Kimono un-perfect to interaktywna instalacja złożona z prac Joanny Bodzek, urodzonej w Polsce artystki i projektantki, aktualnie mieszkającej i tworzącej w Szwecji. Jest to kulminacja twórczego projektu Kimono Reconstruction (2009–2015), stanowiąca jednocześnie jego podsumowanie. Swoje dzieło Bodzek sytuuje na styku sztuki figuratywnej i konceptualnej, posługując się językiem własnej, europejskiej kultury, by ułatwić badanie kimona z perspektywy społecznej, a także przez pryzmat baśni i dzieł sztuki.
Przypominające kimona stroje, prace wideo i fotografie zostają wykorzystane do zgłębienia symboliki tego tradycyjnego japońskiego ubioru, której interpretacja sprawia dziś niejakie trudności – i to nawet osobom żyjącym w kulturze, z której ten strój się wywodzi. Kimona Joanny Bodzek przedstawione w projekcie Kimono Reconstruction w wielu wypadkach wykonane zostały z powtórnie wykorzystanych materiałów, takich jak ściereczki, obrusy i inne ręcznie wykonane tekstylia pozostające nośnikami własnych narracji dotyczących stereotypowo kobiecych ról społecznych. Fascynacja artystki kulturą Japonii rozpoczęła się podczas studiów na uczelni Central Saint Martins, gdzie zetknęła się ona z twórczością Rei Kawakubo, a pogłębiła się dzięki współpracy z artystami teatru butō.
Kuratorka wystawy Aleksandra Görlich jest historyczką sztuki, szczególnie zainteresowaną sztuką japońską, co wiąże się z jej aktualnym miejscem pracy – Muzeum Manggha.
W projekcie Kimono Reconstruction zajmuję się badaniem granicy między znanym a nierozpoznanym w relacji do tradycji i ideałów piękna – obszarów, których nie rozpoznajemy poprzez tematy tożsamości i różnorodności. Pracą tą ułatwiam nawiązanie łączności między kulturami Wschodu i Zachodu, zgłębiając własną obsesję i fascynację tajemnicą gejszy, szczególnie jej białego makijażu i wynikającej zeń hipnotycznej urody.
Do zatytułowania wystawy Kimono un-perfect zainspirowały mnie słowa Sonetu XXIII Szekspira: „As an unperfect actor on the stage, Who with his fear is put besides his part…”
Joanna Bodzek urodziła się w Krakowie. W 1984 roku przeprowadziła się do Szwecji, gdzie pracowała jako konserwator sztuki; w 1989 rozpoczęła kształcenie w dziedzinie mody w sztokholmskim Beckmans Designhögskola i pracowała w tej branży pod własnym szyldem do roku 1996. W 2001 roku przeprowadziła się do Londynu z myślą o rozwoju swej pasji – zrodzonej z fascynacji kolorem w sztuce oraz jego wpływem na ludzki umysł i emocje – w artystycznej uczelni Central Saint Martins, University of the Arts, gdzie uzyskała tytuł magistra sztuki na kierunku design for textile futures. W 2006 roku powróciła do Sztokholmu, gdzie nadal pracowała nad projektami konceptualnymi w temacie koloru i dizajnu pod zbiorczym hasłem Chromophilia. W 2009 roku rozpoczęła prace nad projektem Kimono Reconstruction.
Prace te wystawiano wcześniej między innymi w sztokholmskim Muzeum Dalekiego Wschodu, projekt uzyskał również grant na działania w dziedzinie kultury od Miasta Sztokholmu i był podstawą przyznania Joannie Bodzek państwowego stypendium Konstnärsnämnden oraz innych form wsparcia.
Joanna Bodzek. Kimono un-perfect
Wernisaż: 18 czerwca 2015 roku, godz. 18.00
Czas trwania wystawy: od 19 czerwca do 13 września 2015 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie