W latach sześćdziesiątych XX wieku Galeria Sztuki Współczesnej, dzisiejsze Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu (MSU), była według zdania niektórych najważniejszych artystów w tym okresie, najbardziej otwartą publiczną instytucją w ówczesnej Jugosławii. Dotyczyło to głównie jej możliwości generowania ważnych zjawisk artystycznych zarówno w kontekście międzynarodowym, jak i lokalnym, a także otwartości na organizację i dokumentację wielu poszukiwań artystycznych i wystawienniczych tego okresu, w którym interwencja artystyczna pozostawała częścią tkanki miejskiej.
Neoawangardowy paradygmat, który miał na celu uczynić sztukę dostępną dla wszystkich poprzez środki produkcji masowej, nie tylko z pozycji odbiorcy, ale także autora, dziesięć lat później zastąpią partycypacyjne wydarzenia i akcje artystyczne, które za pomocą różnych strategii zacierały granicę między artystą a publicznością.
Znaczącym przełomem w działalności wydawniczej tego okresu były czasopisma „BIT international” i „SPOT”, które Galeria wydawała przez dziesięć niezwykle produktywnych lat pomiędzy rokiem 1968 a 1978. Wychodziły w relatywnie krótkim okresie, w środowisku, które już znało i publikowało czasopisma dotyczące sztuki oraz książki artystów, funkcjonujące jako narzędzia wymiany i upowszechniania idei oraz poszukiwań wizualnych. Na ich stronach przedstawiono liczne prace i akcje artystyczne, które należą do najważniejszych elementów zbiorów dokumentacyjnych i zasobów MSU i które przedstawiane są we Wrocławiu jako początek współpracy z MWW.
Artyści: Marina Abramović, Marc Adrian, Vincenzo Agnetti, Marina Apollonio, Mihajlo Arsovski, Alberto Biasi, Christian Boltanski, Vladimir Bonačić, Marija Braut, Boris Bućan, Gerald D. Byerley, André Cadere, Roman Cieslewicz, Gianni Colombo, Computer Centre “Boris Kidrič” Institute, Vinča, Charles Csuri, Boris Cvjetanović, Petar Dabac, Dadamaino, Vlasta Delimar, Braco Dimitrijević, Juraj Dobrović, Michel Fadat, Alain Fleischer, Fokus grupa (Iva Kovač & Elvis Krstulović), Alan Mark France, Ivana Franke, Ivan Ladislav Galeta, Mladen Galić, David R. Garrison, Gorgona, Tomislav Gotovac, Klaus Groh, Group of Six Artists, Vladimir Gudac, Dieter Hacker, Laeon D. Harmon, David Det Hompson, Miljenko Horvat, Pierre Hubert, Sanja Iveković, Vladmir Jakolić, Željko Jerman, Zbynek Jetleb, Jagoda Kaloper, Rudolf Kämmer, Laszlo Kerekeš, Kenneth C. Knowlton, Hans Köhler, Ivan Kožarić, Vladimir Kristl, Edoardo Landi, Auro Lecci, Sol LeWitt, John Liggins, Robert Mallary, David Maljković, Jonier Marin, Jean Claude Marquette, Dalibor Martinis, Manfredo Massironi, David Mayor, Annette Messager, Enes Midžić, Tomislav Mikulić, Petar Milojević, Mladi beogradski umetnici, Jane Moon, François Morellet, Bruno Munari, Frieder Nake, Georg Nees, Thomas Niggel, Michael A. Noll, Marijan Susovski, Jacques Palumbo, Sergej Pavlin, Vladimir Petek, Goran Petercol, Friederike Pezold, Ivan Picelj, Sandor Pinczehelyi, RZU Podroom, Ivan Posavec, Bogdanka Poznanović, Ludwig Rase & Georg Nees, Carlheinz Richter, Vjenceslav Richter, Sylvia Roubaud, Davor Sanvincenti, Zabunyan Sarkis, Paolo Scheggi, Manfred Robert Schroeder, Jesus Raphael Soto, Aleksandar Srnec, Mladen Stilinović, Josip Stošić, Ljerka Šibenik, Davor Tomičić, Goran Trbuljak, Gergely Urkom, Jiří Valoch, Victor Vasarely, Milisav Mio Vesović, Edward Zajec, Anton Zottl, Vilko Žiljak
Wystawa zorganizowana we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu. Wystawa dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nowa sztuka dla nowego społeczeństwa
Kuratorki: Jasna Jakšić i Ivana Kancir
Od 25 września do 30 listopada 2015 roku
Muzeum Współczesne Wrocław