W panteonie polskich twórców komiksu Krzysztof Gawronkiewicz wypracował sobie pozycję szczególną. Nie ilustrował tak legendarnych serii jak Grzegorz Rosiński czy Bogusław Polch, więc nie może się z nimi mierzyć pod względem popularności. Ale jego specyficzna kreska, sposób obrazowania, lekkość w operowaniu odmiennymi stylami i technikami, erudycja nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z grafikiem wybitnym, jeśli nie najwybitniejszym wśród polskich rysowników. Wystawa w Galerii Ring zbiera rozproszony po różnych wydawnictwach dorobek artystyczny fenomenalnego twórcy komiksów i ilustratora.
Krzysztof Gawronkiewicz dwukrotnie zdobywał Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi, jest też laureatem Grand Prix Arte-Glenat za Essenz (wraz z Grzegorzem Januszem) oraz Prix Millepages BD za Achtung Zelig! (wraz z Krystianem Rosenbergiem). W roku 2006 otrzymał nominację w kategorii debiut roku za Essence na najważniejszym europejskim festiwalu komiksu – BD Festival Angoulême.
Talent Gawronkiewicza objawił się wcześnie. Debiutował jeszcze jako licealista w 1989 roku na łamach miesięcznika literackiego „Fantastyka”. Zaczynał od ilustracji do opowiadań, by z czasem podejmować coraz trudniejsze wyzwania. Jego pierwszym dużym projektem była „Burza” do scenariusza Macieja Parowskiego. Niedokończony wówczas czarno-biały komiks oparty na rozległym materiale z epoki to jeden z cymesów na legnickiej wystawie.
W Galerii Ring prezentowane są także plansze z rysowanego przez 11 lat, wielokrotnie nagradzanego Achtung Zelig! według scenariusza Krystiana Rosenberga. Tworząc kolejne części opowieści o ucieczce dwóch nietypowych Żydów z transportu do obozu zagłady, Krzysztof Gawronkiewicz zaprezentował całe spektrum swoich umiejętności w posługiwaniu się obrazem narracyjnym. To jedna z tych nietuzinkowych historii mieszających realizm z niesamowitością, jawę ze snem, które po narysowaniu zamiast ograniczać wyobraźnię czytelnika, pociągają ją w nowe, niekiedy zaskakujące rejony. Trudno nie docenić erudycyjnej biegłości Gawronkiwicza, który przekładając na obraz cudze fabuły dopełnia je tak charakterystyczną dla siebie warstwą archetypiczno-symboliczną.
Krzesło w piekle dostarcza więcej przykładów inteligentnej zabawy ze składnikami kultury wysokiej i niskiej, z arcydziełami kina i literatury, dowodząc, że w rękach artysty, który jest świadom swej wartości i pojemności komiksowego medium, te składniki mogą ze sobą idealnie współdziałać. Frajdę przy odkrywaniu podobnych tropów gwarantuje chociażby prezentowane w Galerii Ring Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona – wspólne dzieło Krzysztofa Gawronkiewicza oraz Grzegorza Janusza, pisarza i scenarzysty. To historia warszawskiego detektywa, przemieszczającego się po stolicy kanałami, i szczura, którego w razie potrzeby bez skrupułów wykorzystuje do mokrej roboty. W pierwszej części, zatytułowanej „Esencja”, bohaterowie poszukują sensu istnienia. W kolejnych – Romantyzm i Antyromantyzm – rozgrywające się symultanicznie historie traktują o zagrożeniu ze strony ożywionych wieszczów i tajemniczej śpiączce nękającej mieszkańców mazowieckiej wsi.
Odwiedzając wystawę, legniczanie mają okazję przypomnieć sobie efekty rozpoczętej w 1994 roku współpracy Krzysztofa Gawronkiewicza z Dennisem Wojdą, czyli cykl Mikropolis, publikowany w dodatku Gazety Wyborczej Co jest grane, ale też w popkulturowych magazynach „Plastik”, „Fluid”, „Brum”, „Meble”. Krzesło w piekle zbiera też ilustracje, które ukazywały się na łamach „Fantastyki” oraz „Nowej Fantastyki”.
Krzysztof Gawronkiewicz | Krzesło w piekle
Od 10 grudnia 2015 roku do 5 stycznia 2016 roku
Wernisaż: 18 grudnia 2015 roku, godz. 17.00
Galeria Ring
Legnica