Specjalnie na potrzeby wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki twórcy przygotowali nowe realizacje artystyczne. Punktem wyjścia jednej z nich − filmu Auréliena Fromenta Non alignés (Niedobrany), współprodukowanego przez biennale w Dakarze − jest sytuacja senegalskiej społeczności szkolonej przez Somnatha Mukherjeego z zakresu bolywoodzkich tańców. Z kolei instalacja Pijarskiego Sztos osnuta jest wokół postaci Wita Stwosza, której towarzyszy długa historia sporów o przynależność narodową, zarówno jeśli chodzi o miejsce urodzenia, jak i wpływy artystyczne oraz „charakter” stylu twórcy. Rzeźbiarski dorobek autora Ołtarza Mariackiego i historyczne (re)konstrukcje jego postaci są materiałem i „medium” pracy współczesnego artysty, podobnie jak historia fotograficznych reprezentacji dzieł mistrza późnego gotyku, ze szczególnym naciskiem na krakowski ołtarz i związane z nim perypetie.
Aurélien Froment (1976) – artysta wizualny, autor instalacji multimedialnych. W swoich pracach bada zależności i napięcia pomiędzy postrzeganiem, montażem, doświadczaniem obrazu oraz przestrzeni wraz z ich historycznym kontekstem, tworząc wieloczłonowe realizacje konfrontujące elementy pochodzące ze słownika fizyczności i materialności z jednej strony oraz czasu, historii i pamięci z drugiej. Nominowany do nagrody w konkursie Prix Ricard w Paryżu oraz Future Generation Art Prize organizowanym przez Pinchuk Art Centre w Kijowie. Autor wystaw indywidualnych w takich miejscach jak Gasworks w Londynie, CCA Wattis w San Francisco, Heidelberger Kunstverein w Heidelbergu, Spike Island w Bristolu, carlier/gebauer w Berlinie czy Palais de Tokyo w Paryżu. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych, w tym: Undiscovered Words (High Line Art, Nowy Jork, 2015), Affecting the Audience (University of Michigan Museum of Art, 2014), 19. Biennale w Sydney (2014), Il Palazzo Enciclopedico (55. Biennale w Wenecji, 2013), Tactics for the Here and Now (5. Biennale w Bukareszcie, 2012), Time Again (Sculpture Center, Nowy Jork, 2011), 10 000 Lives (Gwangju Biennale, 2010). Mieszka i pracuje w Dublinie i Paryżu.
Krzysztof Pijarski (1980) – artysta wizualny, fotograf, historyk sztuki, wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi. Zajmują go przede wszystkim losy obrazów i obiektów w (po)nowoczesnym świecie – tworzy wizualne archeologie muzeów, archiwów, krajobrazów, przestrzeni miejskich i innych „maszynerii reprezentacji”. Autor wystaw indywidualnych, między innymi: Lives of the Unholy (C/O Berlin, 2015), Negatyw rzeźby / rzeźba negatywu (Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa, 2015), Dłubak – Źródła (Galeria Asymetria, Warszawa, 2009), MSŁ (Galeria Okna, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2008). Uczestnik licznych wystaw zbiorowych, w tym: W samym centrum uwagi: Nowi dokumentaliści. Fotografia (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2006), Antyfotografie (wystawa główna 5. Biennale Fotografii, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2007), Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI wieku (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2009), Communism Under Construction (Paris Photo, Galeria Asymetria, 2012), Wyborny trup fotografii polskiej (BWA Awangarda, Wrocław, 2015), Tribute To Jerzy Lewczyński, WARTO ZAPAMIĘTAĆ! Próba nowej psychogeografii sztuki (Galeria Asymetria, Warszawa, 2015), Wyświetlanie widzenia (Galeria Salon Akademii, Warszawa, 2016). Mieszka i pracuje w Warszawie i Łodzi.
Aurélien Froment / Krzysztof Pijarski. Moiré
Od 4 czerwca do 21 sierpnia 2016 roku
Wernisaż: 3 czerwca 2016 roku, godzina 18.00
Kuratorki: Lidia Krawczyk, Karolina Vyšata, Magdalena Ziółkowska
Koordynacja: Renata Zawartka
Wystawa realizowana dzięki dofinansowaniu Culture Ireland
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
Kraków