Wieczór Herbertowski Ewy Dałkowskiej
25 czerwca 2016 roku, godz. 19.00 | Sala Widowiskowa CK | bilety: 40zł / 45zł / grupowe 35zł
Ewa Dałkowska aktorka śpiewająca, występowała w spektaklach muzycznych, takich jak: Zimy żal piosenki z Kabaretu Starszych Panów, czy Kochać lirycznie 21 poetyckich piosenek o miłości. Aktorka posiada ogromny dorobek ról w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia. Za rolę w spektaklu telewizyjnym Czarownice z Salem otrzymała wiele nagród. Wystąpiła także w kilkudziesięciu filmach, w tym w Sprawie Gorgonowej Janusza Majewskiego, Bez znieczulenia i Korczaku Andrzeja Wajdy, Kobiecie z prowincji Janusza Majewskiego czy Mistyfikacji Jacka Koprowicza. W okresie stanu wojennego działała w podziemiu. Współtworzyła Teatr Domowy, którego działalność została zainaugurowana 1 listopada 1982 roku w jej mieszkaniu. W 2007 roku została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za „wybitne zasługi w działalności na rzecz przemian demokratycznych w Polsce (…)”. W tym samym roku dostała medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, przyznany artystom teatru zaangażowanym w działalność opozycyjną w dniach stanu wojennego w Polsce.
Podczas recitalu Ewy Dałkowskiej na festiwalu będzie można usłyszeć nie tylko utwory Zbigniewa Herberta takie jak: Matka, Mama, Głos Wewnętrzny, Modlitwa, Sprawozdanie z Raju, Ornamentatorzy, Domy Przedmieścia, czy Przepaść Pana Cogito, ale także wiersze innych twórców, m.in. Stanisława Balińskiego, Tadeusza Gajcego, Mariana Hemara, czy Romana Kołakowskiego. Myślą przewodnią wyboru wierszy było odejście od zestawu utworów Herberta powszechnie wykonywanych dziś na akademiach, a pokazanie w wierszach rzadziej wykonywanych bezkompromisowej i zbuntowanej przeciw wszelkim szablonom osobowości poety.
Gabriela Kundziewicz | Ten taniec
25 czerwca 2016 roku, godz. 20.00 | Wirydarz CK | wstęp wolny
Gabriela Kundziewicz – najmłodsza uczestniczka festiwalu Dźwięki Słów, uczennica Państwowej Szkoły Muzycznej Drugiego Stopnia w Białymstoku, od dzieciństwa związana z muzyką, śpiewa – bo jak sama mówi – pozwala jej to odkrywać samą siebie. Nieustannie poszukuje nowego brzmienia, niepowtarzalnego dźwięku. Naukę gry na gitarze rozpoczęła w wieku dziesięciu lat i kontynuuje ją do dzisiaj. Pierwszy utwór skomponowała mając 12 lat i dopiero po kilku latach powróciła do komponowania z rosnącą świadomością tego, co chce przekazać muzyką. Piosenką literacką zajęła się od niedawna, ale już osiągnęła w tej dziedzinie wiele sukcesów: Złota Podkowa główne trofeum XX Bliskich Spotkań z Poezją Śpiewaną Kuźnia 2015, I nagroda i kwalifikacja do etapu centralnego w wojewódzkich eliminacjach 61. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego w kategorii poezji śpiewanej oraz wyróżnienie na Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Artystycznej Wschody w Lublinie.
Coals | Homework Songs
25 czerwca 2016 roku, godz. 21.00 | Wirydarz CK | wstęp wolny
Zespół Coals to artyści, którzy w swojej muzyce przemycają skandynawskie inspiracje. Ich brzmienie łączy to, co najbardziej interesujące w muzyce z północy Europy – delikatne melodie oraz spowitą mgłą tajemnicy eteryczność. Hipnotyzujący, wybrzmiewający jakby z oddali głos Katarzyny Kowalczyk wzbudza ciekawość każdego kto spotyka się z muzyką śląskiego duetu. Zaś istota brzmienia Coals to zasługa Łukasza Rozmysłowskiego, którego talent kompozytorski łączy w sobie folkowe fascynacje z brzmieniem pianina i gitary.
Od października 2014 roku zespół zdążył zagrać wiele koncertów w całej Polsce. Coals supportowali islandzkie Rokkuro i rodzime The Dumplings, a także dzielili scenę m.in. z Jógą, Sjon i Małymi Miastami. W kwietniu 2015 Coals zostali zaproszeni na swoje pierwsze festiwale – Alter Fest w Mysłowicach i Spring Break w Poznaniu. Pełne emocji koncerty zaowocowały zaproszeniami na największe alternatywne festiwale w Polsce jak OFF, Opener, czy Soundrive. Zespół planuje wydać swoją debiutancką płytę długogrającą w 2016 roku.
Spotkanie | Piotr Szczepanik | Spotkanie bliskiego stopnia. Rozmowa i piosenki
26 czerwca 2016 roku, godz. 15.00 | prowadzenie: ks. Mirosław Ładniak | wstęp wolny
Piotr Szczepanik debiutował w 1963 roku na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie. Serca publiczności podbił wykonując liryczne i nastrojowe piosenki takie jak Kochać, Żółte kalendarze, czy Goniąc kormorany. Urodził się w 1942 roku w Lublinie, skończył studia na Wydziale Humanistycznym KUL. W czasie studiów działał w studenckich kabaretach. Jako artysta z zupełnie nowym repertuarem pojawił się, gdy polska młodzież słuchała rock’n’rolla. Szczepanik proponował coś innego: liryczne piosenki, które skłaniały do zatrzymania się na chwilę i refleksji. Publiczność pokochała Szczepanika za ciepły głos i sentymentalne tony.
Matt Elliott | The Calm Before
26 czerwca 2016 roku, godz. 18.00 | Sala Widowiskowa CK | bilety: 40zł / 45zł/ grupowe 35 zł
Matt Elliott Producent i multiinstrumentalista, był członkiem zespołów Movietone oraz Amp. Brytyjczyk od lat 90. wydaje płyty solowe pod nazwą The Third Eye Foundation. W tym roku mija 20 lat od opublikowania albumu Semtex. Pod koniec stycznia 2016 roku francuska oficyna Ici d’ailleurs wypuściła reedycję tego materiału. Twórczość zespołów, do których w początkach swej kariery należał Elliott, można określić jako eksperymentalny postrock. Charakterystyczną rolę odgrywały w nich mocno przesterowane gitary. W latach późniejszych, nagrywając jako Third Eye Foundation, Elliott tworzył muzykę będącą mieszanką drill’n’bassu, trip hopu oraz innych gatunków z pogranicza elektroniki i nowych brzmień. W ostatnich albumach Elliotta widoczna jest inspiracja muzyką słowiańską. Czerpią one ze wschodnioeuropejskiego folku, słychać w nich nutkę melancholii i niemal w całości pozbawione są eksperymentalnej elektroniki.
Elliott od wielu lat nagrywa również pod własnym imieniem i nazwiskiem. W tym roku wydał album The Calm Before, który w warstwie tekstowej odnosi się do dzieciństwa artysty w kontekście religii, a gdzie indziej do takich uczuć jak frustracja czy odrzucenie. Na krążku znalazło się sześć nagrań – część z nich usłyszymy podczas lubelskiego koncertu, w którym dominować będzie głęboki głos Matta i subtelna gitara akustyczna. Artysta zabierze nas w muzyczną podróż do bliżej nieokreślonych miejsc – warto podążyć za jego głosem.