Powszechnie wiadomo, że Dada żyje wiecznie. W roku 2016, w którym obchodzimy stulecie Dada, jest to bardzo popularne hasło, które znaleźć można wszędzie, stanowi bowiem niezbędny element hołdu składanego przez świat sztuki współczesnej ojcom-założycielom tego kierunku z Kabaretu Voltaire. Jednakże pomysłodawcy wystawy chcieli zweryfikować i sprawdzić, jak ważne jest to pojęcie dla najmłodszego pokolenia artystów – studentów i absolwentów Wydziału Fotografii i Dynamicznego Obrazu Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Bukareszcie. Przekonali się, że Dada nie umarło w 1918 roku w Zurychu, lecz jest ciągle obecne w twórczości młodych artystów.
Jakie jest tego wyjaśnienie? Chociaż mówi się często o dadaizmie, Dada nie jest „izmem” jak inne kierunki, nie jest stylem, którego cechy formalne mogą być dokładnie opisane, lecz jest ruchem. A nawet więcej – jest stanem umysłu!
Na przekór rocznicy powstała wystawa stanowi nie tyle hołd, ile raczej rodzaj dochodzenia, które ma odkryć wpływ ducha Dada na najmłodsze pokolenie artystów rumuńskich. Celem wystawy nie jest osiągnięcie żadnej formalnej jedności, co byłoby sprzeczne z duchem Dada, ale raczej wyrażenie ciągłości trwania i znaczenia Dada na poziomie konceptualnym. Stąd prezentowane na wystawie prace bardzo różnią się między sobą, ale łączy je wszystkie – od na pozór niewymyślnej fotografii otworkowej do bardzo wyrafinowanych wideo – eksperymentalne podejście, tak typowe dla Tzary i innych dadaistów.
O Wydziale Fotografii i Dynamicznego Obrazu:
Wydział Fotografii i Dynamicznego Obrazu jest ośrodkiem kształcenia dla osób, które pragną rozwijać swoje uzdolnienia w zakresie fotografii i produkcji filmowej w środowisku artystycznym. Nacisk położony jest na tworzenie i rozumienie obrazów, zaś program studiów magisterskich w zakresie fotografii i sztuk wizualnych opartych na czasie (time-based) oferuje studentom zarówno intensywny program nauczania w zakresie sztuk plastycznych, jak i szerokie odniesienie do sztuk wyzwolonych.
Wydział Fotografii i Dynamicznego Obrazu został założony w 1995 roku. Obecny kształt Wydziału został uformowany w ciągu 20 lat jego istnienia w oparciu o multidyscyplinarny i konceptualny dialog. Powstanie tego wydziału w Bukareszcie i równoczesna zmiana wizualnego paradygmatu przyczyniły się do nadania fotografii, sztuce wideo i multimediom podobnego artystycznego statusu w Rumunii – podkreśla Iosif Király.
Artyści: Alexandru Ariciu, Mihai Cengher, Tudor Ciurescu, Laurentiu Cojocaru, Bogdan Condurache, Nicolae Coșniceru, Petru Daniel Cucoș, Alex Gâlmeanu, Sebastian Hogea, Dan Iordache, Alexandra Ivanciu, Eliza Lupu, Alexandru Mihăileanu, Andrei Neagu, Dimitris Palade, Pavel Patric, Vlad-Radu Popescu, Diana Rotaru, Alexandra Stoica, Ana Țăran, Andra Tudor, Dinu Vlad
Kurator: Radu Stern (Szwajcaria) we współpracy z prof. Roxaną Trestioreanu i prof. Danielem-Mihai Constantinescu (Rumunia)
Koordynator: Paulina Kuhn
Komu bije Dada?
Wernisaż: 9 grudnia 2016 roku, godz. 19.00
Wystawa otwarta do 5 lutego 2017 roku
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu