„Głównym celem mojej rezydencji artystycznej w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce stała się analiza i dekonstrukcja przestrzeni publicznej tego nadmorskiego uzdrowiska. Podczas pobytu w Ustce zwróciłam swoje zainteresowanie szczególnie w tę część aglomeracji, która wydawała mi się niedopracowana urbanistycznie i estetycznie.
W rezultacie licznych kontaktów ze społecznością lokalną doszłam do wniosku, że mieszkańcy wiążą nadzieje rozwojowe Ustki przede wszystkim z turystyką, podczas gdy przemysł rybny stanowi tylko margines ich aktywności i przedsiębiorczość ta niezbyt dobrze rokuje. Zaczęłam się zastanawiać, czy stara architektura przemysłowa zostanie w Ustce zagospodarowana i zestetyzowana, czy też raczej miasto pozostawi ją samej sobie…
Mój artystyczny projekt jest próbą zagospodarowania pustych industrialnych przestrzeni ludzką cielesnością i obecnością. Chciałabym zaprezentować, jak mogą się wzajemnie dopełniać dwa – wydawałoby się – odmienne organizmy i struktury – ludzki oraz przemysłowy. Uważam, że brutalistyczna architektura może stanowić interesującą przestrzeń do organizacji działalności artystycznej – np. festiwali, wystaw itp. Mieszkając wcześniej w Katowicach, przekonałam się, że takie nowe i niebanalne rozwiązania w obrębie konstruktywistycznej i brutalistycznej zabudowy mogą przynieść niecodzienne efekty artystyczne i stać się inspiracją dla mieszkańców oraz turystów”.
Alina Belyagina
Alina Belyagina – choreografka i performerka, od kilku lat mieszka w Monachium. Wychowana w kulturze rosyjskiej, ale z choreografią i tańcem związała się dzięki pobytowi w Polsce. Ukończyła Uniwersytet Kultury i Sztuki w Moskwie. Studiowała również starogrecki i łacinę na Uniwersytecie Śląskim. Pracuje na pograniczu sztuk wizualnych, łącząc taniec i choreografię z filozofią oraz literaturą.
Alina Belyagina. Body Building
Współpraca: Dymitry Pankov, Claudio Apicella
Wernisaż: 22 marca 2017 roku, godz. 19.00
Od 23 marca do 1 kwietnia 2017 roku
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce