Moja mama jest moim największym fanem to tytuł wystawy indywidualnej Pawła Zawiślaka, znanego także jako Kropki Kreski. Pokaz wpisuje się w cykl prezentacji mających na celu ukazywanie i badanie mody i designu w szeroko rozumianym znaczeniu. Po wystawie Art next to Fashion, organizowanej w toruńskim CSW, na której to pośród prac zobaczyć można było dzieło Zawiślaka, czas na prezentację indywidualną – skupiającą się na pracach powstałych w latach od 2010 do 2017.
Swego czasu prace artysty określone zostały mianem „hiperrealistycznego surrealizmu z opracowanym do perfekcji detalem”. Jego dzieła można spotkać w magazynach modowych, Internecie i na słupach ogłoszeniowych. Prace Zawiślaka cechuje bardzo dokładne odwzorowanie – można uznać, że opanowany do perfekcji rysunek, ukazujący umiejętności manualne twórcy, staje się jedynie pretekstem do ukazywania szerszej problematyki, często pomijanej czy wręcz odrzucanej w otaczającym nas świecie.
Prace Zawiślaka tworzone są długo. Sam proces powstawania często relacjonowany jest przez artystę na portalach społecznościowych. Z obserwacji wynika, iż niektóre obiekty powstają przez miesiące. Jak sam wskazuje, niezwykle ważne jest dla niego to, aby jak największa część pracy powstawała ręcznie. Udział programów graficznych w kreacji ograniczany jest w tym przypadku do minimum. Rysunki składają się z umieszczanych ciasno obok siebie kolorowych kresek, które zlewając się, tworzą wizualnie jednolitą płaszczyznę malarską.
Prezentowane prace to również bogaty przegląd technik, jakimi posługuje się twórca – od malarskich, przez rysunkowe, haft, kolaż, kończąc na wykorzystaniu gotowych elementów takich jak na przykład zdjęcia rtg. Wspominany przegląd technik podkreśla walory edukacyjne wystawy. Artysta, mimo iż ukończył wzornictwo przemysłowe, najbardziej zainteresował się modą, która jest głównym obszarem jego zainteresowań. Pośród plejady znanych osób, które są przez niego przedstawiane, jak również znanych marek odzieżowych traktowanych przez niego jako nośnik idei, pojawia się doza krytyki, ukazująca czasem obłudę spowodowaną życiem w społeczeństwie mocno targanym przez popkulturę. Czasem zaś ukazuje problemy, jakie tworzą się przez pogoń za sławą czy przez nietolerancję spowodowaną orientacją lub płcią. Ilustracja nie jest dokładnym odwzorowaniem rzeczywistości, mimo dokładnego realizmu, czy wręcz hiperrealizmu prac Zawiślaka widoczny mocno jest w tym przypadku element interpretacji rzeczywistości przez twórcę. Ukazywany element poprzez nałogową wręcz dokładność trawestowany jest tak, aby nadać mu odpowiedni wydźwięk za pomocą nadanej mu formy.
Obok prac stricte rysunkowych, ważnym elementem twórczości Zawiślaka jest projektowanie tkanin. Na wystawie zobaczyć można nadruki i projekty wzorów tkanin dla takich firm jak Sebastian Owsianka czy Czesiociuch.
Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (Wzornictwo Przemysłowe) i Royal Academy of Fine Arts w Antwerpii (Graphic Design). Royal Academy of Fine Arts kończył pod okiem takich twórców jak Klaas Verplancke, Ann Geerinck i Walter Van Beirendonck. Jego dyplom nominowano do nagrody Horlait – Dapsens 2015. Ma w swoim dorobku wystawy indywidualne i zbiorowe, m.in. w Berlinie, Paryżu, Moskwie, Antwerpii, Wroclawiu. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i stypendystą The Flemish Community. Odbył staż u Waltera Van Beirendoncka, gdzie tworzył projekty dla takich frm jak IKEA czy JBC. W ostatnich latach współpracował z magazynami takimi jak: „Viva”, „Smak”, „Fashion Magazine”, „Vice”, „Gala”, oraz z frmami takimi jak: Converse, Time Out Moscow, Stabilo, Czesiociuch, Mystic i Wydawnictwem Otwarte. Jest autorem okładki i ilustracji do płyt zespołu Czesław Śpiewa Księga Emigrantów tom I i Księga Emigrantów tom II oraz okładki i ilustracji do książki Nie tak łatwo być Czesławem. Jego prace kilkukrotnie były prezentowane przez Diane Pernet na stronie A Shaded View of Fashion.
Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski. Prace z lat 2010–2017
Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku
Otwarcie wystawy: 15 grudnia 2017 o godzinie 19.00
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu