Inaugurowana 13 lipca wystawa Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio jest pierwszą tak obszerną prezentacją dziedzictwa Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia – unikatowego w skali byłego bloku wschodniego centrum twórczości elektronicznej.
Przez kolejnych sześć miesięcy będzie gościć w jednym z najważniejszych ośrodków związanych ze sztuką nowych mediów w Europie – ZKM Center for Art and Media w Karlsruhe. Na 700 m2 ekspozycji można będzie zobaczyć blisko 200 obiektów pochodzących ze zbiorów polskich instytucji i kolekcjonerów. Duet kuratorski, Daniel Muzyczuk (Muzeum Sztuki w Łodzi) i Michał Mendyk (Instytut Adama Mickiewicza) zadbał też o prezentację dorobku zagranicznych twórców, którzy przybywali do Studia z USA, Europy Zachodniej czy Skandynawii. Wśród pokazanych obiektów znajdą się wysmakowane graficznie partytury, wybór filmów awangardowych i popularnych, nagrania efektów dźwiękowych, narzędzia codziennej pracy inżynierów Studia, a także dokumentacja projektu wnętrza Studia, czyli tzw. Czarnego pokoju, stworzonego przez legendarnych architektów Oskara i Zofię Hansenów.
Pierwszemu dniu ekspozycji towarzyszyć będzie koncert Krzysztofa Knittla – jednego z najwybitniejszych kompozytorów Studia Eksperymentalnego, który upodobał sobie działania performatywne, rozpięte między elektroniczną improwizacją, a audiowizualnym happeningiem – oraz współczesnych twórców, którzy jako inspiracje wykorzystują dorobek Studia. Będą to Norweżka Maja Ratkje i Włoch Valerio Tricoli.
Studio Eksperymentalne zostało powołane do życia w Warszawie w 1957 roku, stając się w tej części Europy miejscem wyjątkowym. Przez kilka dekad oferowało twórcom przestrzeń artystycznej autonomii i kreatywnej wolności. Studio, obok Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, było jedyną w kraju instytucją umożliwiającą tak szeroką międzynarodową wymianę artystyczną, przyjmując gości z USA, Europy Zachodniej czy Skandynawii.
Rozwój Studia miał w założeniu prowadzić do wyłonienia się interdyscyplinarnego instytutu nowych mediów. Członkowie zespołu konsekwentnie poświęcali się promocji nowych form muzyki, organizując wykłady, przygotowując cykle popularyzatorskich audycji, publikując artykuły. Studio Eksperymentalne, inspirowane przez działania kompozytorów, twórców filmów, architektów, artystów sztuk wizualnych i performance, stało się twórczym laboratorium, które wykształciło zupełnie nowy język, otwarty na osobiste odczytania widzów i słuchaczy.
Wystawa Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio w ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe podkreśli ten interdyscyplinarny charakter Studia, prezentując je jako ośrodek zwróconych ku przyszłości eksperymentów audiowizualnych. Ekspozycja jest kolejnym – po międzynarodowej konferencji naukowej współorganizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM), która odbyła się w październiku 2017 w Muzeum Sztuki w Łodzi – etapem badań dotyczących fenomenu Studia Eksperymentalnego. Znaczna część wystawy organizowanej przez IAM we współpracy z ZKM została przygotowana z wykorzystaniem dzieł znajdujących się w kolekcji partnera, czyli Muzeum Sztuki, m.in. Władysława Hasiora czy Krzysztofa Wodiczki.
Współpraca: Lívia Nolasco-Rózsás (ZKM), Anne Däuper (ZKM), Łukasz Strusiński (IAM), Alicja Latkowska (IAM)
Organizatorzy: ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe i Instytut Adama Mickiewicza
Wystawa współorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza jako część międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100. Projekt dofinansowany ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.
Partner: Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt realizowany przy wsparciu: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio
Od 13 lipca 2018 roku do 6 stycznia 2019 roku
Kuratorzy: Michał Mendyk, Daniel Muzyczuk
ZKM Center for Art and Media w Karlsruhe