Festiwal Żydowskie Motywy przybliża widzom filmy o tematyce żydowskiej zrealizowane na całym świecie w ostatnich trzech latach. Na ekranach sal Zbyszek i Gerard w kinie Muranów wyświetlone zostaną produkcje fabularne, dokumentalne jak i eksperymentalne nadesłane min. z takich krajów jak: Izrael, USA, Chorwacja, Słowacja, Niemcy, Wielka Brytania, Maroko czy Peru. O Statuetkę Nagrody Warszawskiego Feniksa walczyć będzie też kilka polskich tytułów.
Uroczyste otwarcie festiwalu odbędzie się o godzinie 20.00 po którym nastąpi projekcja filmu Po-lin. Okruchy pamięci/Po-Lin. Memory scraps w reż. Jolanty Dylewskiej (Polska/Niemcy 2008). Film jest opowieścią o świecie żydowskich społeczności przedwojennych polskich miast na podstawie materiałów filmowych zrealizowanych w latach dwudziestych i trzydziestych przez Żydów, którzy wyemigrowali wcześniej do USA, a do Polski przyjechali w odwiedziny do krewnych, zabierając ze sobą kamerę filmową. W Po-lin użyto fragmentów 19 filmów amatorskich, nakręconych w latach 1929-1937. Film zdobył nagrodę krytyków filmowych, członków polskiej sekcji Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI – Złote Taśmy; Złote zęby – dla najciekawszego filmu dokumentalnego 20. Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce.
Specjalnym blokiem filmowym będą produkcje animowane nadesłane przez studentów izraelskich szkół filmowych. Tradycją Festiwalu jest też co roczna retrospektywa twórczości wybitnego twórcy filmowego żydowskiego pochodzenia, którego działalność artystyczna w znaczącym stopniu przyczyniła się do rozwoju światowej kinematografii. W poprzednich latach organizatorzy prezentowali filmy takich twórców jak: Sidney Lumet, Claude Lelouch, Artur Brauner czy Janusz Morgenstern. W tym roku Gościem Honorowym Festiwalu Żydowskie Motywy będzie Adam Holender.
Ten uznany dziś na całym świecie operator urodził się w 1937 roku w Krakowie. Dzieciństwo spędził na Syberii, skąd powrócił dopiero w 1947 roku. W czasach młodzieńczych studiował architekturę oraz na wydziale operatorskim PWSFIT w Łodzi. Jeszcze w Polsce zdobywał szlify operatorskie współpracując jako asystent i operator przy takich filmach jak: Bitwa o Kozi Dwór Wadima Berestowskiego, Wiano Jana Łomnickiego, Wizyta u Królów Jana Rybkowskiego. Asystował też przy realizacji zdjęć do ośmiu odcinków kultowego już dziś serialu Czterej Pancerni i Pies.
W 1969 roku rozpoczął współpracę z Johnem Schlesingerem przy zdjęciach do filmu Nocny Kowboj z Dustninem Hoffmanem i Jonem Voightem w głównych rolach. Schlesinger i Holender stworzyli przejmujący obraz Ameryki przełomu lat 60. i 70. ubiegłego wieku ukazując ją poprzez pryzmat nędzy, demoralizacji (w tym narkotyków i męskiej prostytucji). Hollender współpracował też z innym ważnym amerykańskim reżyserem – Jerrym Schatzbergiem realizując zarówno zdjęcia do debiutanckiego filmu Schatzberga Zagadka Dziecka Klęski jak i kolejnego zatytułowanego Narkomani, w którym to rozpoczynał swoją błyskotliwą karierę Al Pacino, a partnerująca mu Kitty Winn, kreująca w filmie postać Helen, otrzymała Nagrodę Złotej Palmy na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Przełom lat 60. i 70. był dla Adama Holendra najbardziej ciekawym okresem. Holender stał się pionierem Polskiej Szkoły Operatorskiej w USA, niejako przecierając szlak takim kamerzystom jak chociażby Witold Sobociński, Janusz Kamiński, Andrzej Sekuła czy Sławomir Idziak. Lata 90. to bardzo owocny czas w operatorskiej twórczości Adama Holendra. W 1994 roku zrealizował zdjęcia do filmu Fresh w reżyserii Boaz Yanina, film został; nominowany do Głównej Nagrody na Festiwalu Sundance. W międzyczasie Holender stworzył jedną ze swoich najważniejszych prac realizując zdjęcia do znanych również i polskim koneserom filmów Dym i Brooklyn Boogie w reżyserii Paula Austera i Wayne Wanga. Filmy te prezentowane i nagradzane na większości istotnych festiwali na świecie są opowieściami o zwykłych ludziach żyjących na nowojorskim Brookynie. Zdjęcia Holendra i dialogi napisane przez Austera stworzyły jedne z najważniejszych filmów lat 90. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych PLUS CAMERIMAGE uhonorował Adama Holendra w 2007 roku Nagrodą dla Polskiego Operatora za Szczególny Wkład w Sztukę Filmową.
W ramach retrospektywy Jego twórczości fani dobrego filmu zobaczyć będą mogli następujące produkcje:
Nocny Kowboj – reż. John Schlesinger, prod. USA, rok 1969
Narkomani – reż. Jerry Schatzberg, prod. USA, rok 1971
Bezbronne Nagietki – reż. Paul Newman, prod. USA, 1972
Dym – reż . Paul Auster i Wayne Wang, prod. Japonia/Niemcy/USA, 1995
Brooklyn Boogie – reż . Paul Auster i Wayne Wang, prod. USA, 1995
Jubilerka – reż. Boaz Yanin, prod. Wielka Brytania/USA, 1998
W ramach festiwalu będzie można zobaczyć następujące filmy:
Noodle, reż. Ayelet Menahemi (2007 Izrael)
Sharon, reż. Dror Moreh (2008 Izrael)
Snap shots, reż. Dov Gil-Har, Uri Rozen (2008 Izrael)
Lotman’s world, reż. Agne Nelk (2008 Estonia)
Pinhas, reż. Pini Tavger (2008 Izrael)
Displaced, reż. Yael and Ronen Zaretsky (2008 Izrael)
My father’s palestinian slave, reż. Nathanel Goldman Amirav (2007 Szwecja)
The volunteers, reż. Mooly Landesman (2008 Izrael)
Jerusalem. The east side story, reż. Mohammed Alatar (2008 Palestyna)
The tale of Nicolai & the law of return, reż. David Ofek (2008 Izrael)
The heart of Amos Klein, reż. Michel & Uri Kranot (2008 Izr/Fr/Niderland/Dania)
Gut shabes Vietnam, reż. Ido & Yael Zand (2008 Izrael)
Lady Kul El-Arab, reż. Ibitsam Salh Mara’ana (2008 Izrael)
CEJWIN, reż. Larry Frisch (2008 Izrael)
Arranged, reż. Diane Crespo, Stefan Schaefer (2008 USA)
The island of roses, tragedy in paradise, reż. Rebecca Samona (2007 Włochy)
Toyland, reż. Jochen Alexander Freydank (2007 Niemcy)
Where are you going Moshe?, reż. Hassan Benjelloun (2007 Maroko)
Menachem and Fred, reż. Ofra Tevet and Ronit Kertsner (2008 Izrael/Germany)
Commandmant Edelman, reż. Artur Więcek Baron (2008 Polska)
03:59, reż. Guy Yoffe (2008 Izrael)
Lista Kisielewa, reż. Juri Maliugin (2008 Rosja)
Przystanek (Dłużek), reż. Irit Shamgar (2008 Polska)
The last Jews of Libya, reż. Vivienne Roumani-Denn (2007 USA)
Tell your children, reż. Andras Salamon (2007 Węgry)
Rosenzweig-Born to Dance, reż. Keren Hakak (2008 Izrael)
And Thou Shat Love, reż. Chaim Elbaum (2008 Izrael)
Holiday of Lights, reż. Mihaal Danziger (2008 Wlk.Bryt.)
Odessa Motives, reż. Dmitrij Chavin (2008 Ukraina/USA )
France-Izrael, je t’aime moi non plus, reż. Gerard Benhamou (2007 Francja/Izrael)
The fire within – Jews in Amazonian Rainforest, reż. Lorry Salcedo Mitrani (2008 Peru)
Dzięki niemu żyjemy, reż. Marek Drążewski (2008 Polska)
On the move, reż. Avida Livn (2008 Izrael)
Happy Jews, reż. Jonathan Rozenbaum (2008 Polska)
Niedokończona historia. Marzec ’68, reż. Jacek Chojecki (2008 Polska)
Wszystko płynie, reż. Edyta Turczanik (2007 Polska)
Radegast, reż. Borys Lankosz (2008 Polska)
Niewygodny, reż. Grzegorz Linkowski (2009 Polska)
You name it, reż. Sigalit Marx Arditi (2008 Izrael)
Czas przeszły niezapomniany, reż. Hanna Kramarczuk, Joanna Gospodarczyk (2007 Polska)
Drugie życie, reż. Paulina Fiejdasz (2008 Polska)
The Optimist, reż. Dusan Trancik (2008 Słowacja)
Unsettled, reż. Adam Hootnick (2007 USA)
Ruta and the monument, reż. Renata Poljak (2008 Chorwacja)
Sidney Turtlembaum, reż. Tristam Shapeero (2008 UK)
Po-lin, reż. Jolanta Dylewska (2008 Polska)
Maria i Anna, reż. Jacek Knopp (2008 Polska)
Festiwal zakończy się 3 maja Uroczystą Galą i rozdaniem Nagród Warszawskiego Feniksa. Po Gali odbędzie sie projekcja filmu Jubilerka.