Powrót do artykułu: Modny język zmian ← Poprzedni Następny → Suknia wieczorowa wełniana z kolekcji modelowej Domu Mody „Telimena”, Łódź, pocz. lat 70. XX w., dar Stanisławy Majcher 2015 / naszyjnik, torebka i buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Płaszcz kobiecy – adaptacja sukmany sądeckiej, proj. i wykonanie Jadwiga Piżl, Kraków, lata 70. XX w., dar Jadwigi Piżl 1995, wł. Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie /golf, spodnie i buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Bluzka z tkaniny turkmeńskiej zdobionej techniką ikatu, przywiezionej przez prof. Zdzisława Żygulskiego jun., uszyta przez jego żonę Ewę, ok. 1975, dar prof. Z. Żygulskiego jun. 2006, wł. MNK /sandały współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Suknia ślubna inspirowana strojami kobiet afgańskich, Polska 1980, własność prywatna/ buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kożuch damski, Zakłady Futrzarskie Kurów Lubelski, około 1963, dar Anny Marii Borek 2012, wł. MNK / okulary przeciwsłoneczne, Polska, lat 60. XX w. kolekcja Adama Leja / pantofle skórzane, pracownia szewska Władysława Dziadonia, Kraków, ok. 1950, wł. MNK / spodnium i szal współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Sukienka mini przerobiona na tunikę, Ruda Śląska, koniec lat 60. XX w., wł. MNK/ apaszka, lata 60. XX w., wł. Agnieszka Kwiatkowska / sandały współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Spodnium wieczorowe, lata 70. XX w., wł. Marta Graczyńska/ szal, torba i sandały współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Suknia wieczorowa wełniana z kolekcji modelowej Domu Mody „Telimena”, Łódź, pocz. lat 70. XX w., dar Stanisławy Majcher 2015 / naszyjnik, torebka i buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Jednoczęściowy kostium kąpielowy, Polska, lata 50. XX w., dar Anny Lebet-Minakowskiej 2011, wł. MNK / Kąpielówki męskie, Hongkong, lata 60. XX wieku, dar Jolanty Żuber 2015, wł. MNK / koszulka i czapka współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Pilotka, praca Jakubowskiej, studentki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, wykonana pod kierunkiem prof. Wandy Borowskiej, 1962, dar ASP w Łodzi 2004, wł. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Sukienka jedwabna przywieziona z USA, lata 50. XX w., wł. Muzeum Narodowe we Wrocławiu / buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Suknia ślubna mini, prywatna pracownia krawiecka, Przemyśl 1970, dar Marii Szewczyk 2014, wł. MNK / buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Sukienka z jedwabnych szlafroków z paczki UNRRA, 1947, dar Ewy Halawy 2005, wł. Muzeum Narodowe we Wrocławiu / buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Suknia projektu Kaliny Paroll. Powstała w pierwszym roku rządów młodych projektantów w „Modzie Polskiej” (1969), ale aspiruje do tradycyjnej elegancji w wielkim stylu. Stanik z ciężkiego aksamitu, wykończony grubym, ciężkim haftem z cekinami, nićmi złotymi i metalowymi blaszkami, kontrastuje z miękko układającą się plisowaną spódnicą w stylu Madame Grés. dar Jerzego Antkowiaka 2015, wł. MNK /T orebka z imitacji wężowej skóry, lata 50., wł. MNK / naszyjnik współczesny. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Suknia wieczorowa projektu Jerzego Antkowiaka. Mogła zadowolić elegantkę o najbardziej wybrednym guście. Interesujący jest kontrast matowej tkaniny sukni z połyskiem baskinki i rękawów. „Moda Polska” 1988, wł. MNK / buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kobieta-motyl. Współpraca Kaliny Paroll i Zakładów Jedwabiu Naturalnego w Milanówku zaowocowała jedną z najbardziej niezwykłych kreacji „Mody Polskiej” z lat siedemdziesiątych. Kobieta-motyl nosi wąską sukienkę podkreślającą wysmukłość niby owadziego tułowia. Peleryna w ruchu przypomina rozpostarte w locie bajecznie kolorowe skrzydła, 1979, wł. MNK/buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kombinezon z Hofflandu. Zestawienie kroju roboczego kombinezonu i cukierkowego koloru bawełnianej tkaniny tworzy całość modną i zabawną. W twórczości Barbary Hoff kombinezony należały do najbardziej udanych projektów. Szyto je w różnych stylach i na każdą okazję. Kolekcja Hofflandu 1979, wł. MNW / Apaszka i buty współczesne. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Buty Brunona Kamińskiego. Najbardziej zadziwiającym wyrobem, który wyszedł z jego pracowni w Warszawie, jest „odrzutowy pantofelek”, nagrodzony Srebrnym Medalem na Światowej Wystawie Obuwia w Monachium w 1957 roku. Ma on kształt samolotu, a wykonany został z błękitnej skórki. Nie był to jedyny sukces Brunona Kamińskiego. W rok później na tej samej wystawie zdobył Złoty Medal za pantofelki ozdobione kwiatem orchidei. W pracowni Brunona Kamińskiego powstawały pantofle w kształcie ryby (1978) lub węża (1982), ale też klasyczne, eleganckie szpilki. W 1962 roku powstał specjalny model na 20-lecie PRL, a o usługi znanego szewca upomniał się sam Władysław Gomułka. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Buty Brunona Kamińskiego. Najbardziej zadziwiającym wyrobem, który wyszedł z jego pracowni w Warszawie, jest „odrzutowy pantofelek”, nagrodzony Srebrnym Medalem na Światowej Wystawie Obuwia w Monachium w 1957 roku. Ma on kształt samolotu, a wykonany został z błękitnej skórki. Nie był to jedyny sukces Brunona Kamińskiego. W rok później na tej samej wystawie zdobył Złoty Medal za pantofelki ozdobione kwiatem orchidei. W pracowni Brunona Kamińskiego powstawały pantofle w kształcie ryby (1978) lub węża (1982), ale też klasyczne, eleganckie szpilki. W 1962 roku powstał specjalny model na 20-lecie PRL, a o usługi znanego szewca upomniał się sam Władysław Gomułka. Fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kolekcja folklorystyczna Mody Polskiej, Kalina Paroll, koniec lat 60. (źródło: materiały prasowe MNK) Kolekcja Mody Polskiej, lata 60., własność MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kolekcja Mody Polskiej, lata 60., własność MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kolekcja Mody Polskiej, lata 60., własność MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kolekcja Mody Polskiej, lata 60., własność MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kolekcja Mody Polskiej, lata 60., własność MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kolekcja Mody Polskiej, lata 60., własność MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Kolekcja Mody Polskiej, lata 60., własność MNK (źródło: materiały prasowe MNK) Widok wystawy „Modna i już! Moda w PRL”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2015-2016, fot. Mirosław Żak (źródło: materiały prasowe MNK) Widok wystawy „Modna i już! Moda w PRL”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2015-2016, fot. Mirosław Żak (źródło: materiały prasowe MNK) Widok wystawy „Modna i już! Moda w PRL”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2015-2016, fot. Mirosław Żak (źródło: materiały prasowe MNK) Widok wystawy „Modna i już! Moda w PRL”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2015-2016, fot. Mirosław Żak (źródło: materiały prasowe MNK) Widok wystawy „Modna i już! Moda w PRL”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2015-2016, fot. Mirosław Żak (źródło: materiały prasowe MNK) Widok wystawy „Modna i już! Moda w PRL”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2015-2016, fot. Mirosław Żak (źródło: materiały prasowe MNK) Projekt Kaliny paroll, lata 80. (źródło: materiały prasowe MNK) Projekt Magdaleny Ignar, lata 80. (źródło: materiały prasowe MNK) Projekt sukni Motyl, Kalina Paroll, 1979 (źródło: materiały prasowe MNK)