15 maja 2009 roku w Galerii Otwarta Pracownia w Krakowie zostanie otwarta wystawa OD – DO Jerzy Grochocki malarstwo i obiekty. Jerzy Grochocki ukończył Wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej oraz Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1963 do 1968 malował serie obrazów pt. Pejzaże inspirowane pejzażem górskim, a także, Martwe Natury, Kompozycje Figuratywne i Impresje w nastroju surrealnej abstrakcji.
W 1967 założył artystyczna grupę malarską nosząca nazwę Grupa 7. W latach 1967/70 matematyczno -geometryczne fascynacje prowadzą Grochockiego do twórczości w kierunku sztuki konstruktywistycznej. W roku 1970 w wyniku rozważań na temat koloru, przestrzeni i płaszczyzny obrazu, wyodrębnił cztery podstawowe pojęcia kształtu: płaszczyznę, kwadrat, linie i punkt oraz cztery pojęcia barwy: czarnej, złotej, srebrnej i białej. Z tych elementów stworzył system: Czterech Znaków Płaszczyzny i Czterech Obszarów Przestrzeni.
W 1977 roku uczestniczył w Kongresie Tekstu Wizualnego w Warszawie, gdzie pokazał swój system kolorystyczny w odniesieniu do dźwięku litery, tworząc swoisty język wizualny. W tym czasie był związany twórczo z ruchem Sztuki Systemu w Europie i z jego grupami artystycznymi takimi jak Arbeitkreis w Holandii, Dimensio w Finlandii, Exacte Tendenzen w Austrii. W latach 1978/80 Grochocki utworzył matematyczny ciąg liczbowy, który stal się inspiracja do wielu jego kompozycji. Komponował także fotomontaże, collage z przypadkowych form oraz modularne obiekty przestrzenne. Od roku 2000 do swoich prac wnosi rzeczywiste elementy drzewa i tworzy malarskie obiekty przestrzenne nazywając je Synteza, Natury z Logika Geometrii. W maju 1984 roku wyemigrował wraz z rodzina do USA. Mieszka w Houston, Texas. Brał udział w przeszło stu wystawach grupowych i indywidualnych w Europie i w USA. Otrzymał kilka nagród i wyróżnień. Prace Grochockiego znajdują się w Muzeach i w prywatnych kolekcjach w Europie i w USA.
Po upływie dwóch dekad twórczość Grochockiego ewoluuje i jego prace często przybierają formy obiektów o charakterze assemblage’y. Wnosi on rzeczywiste elementy natury i tworzy malarskie obiekty przestrzenne, nazywając je Synteza Natury z Logika Geometrii. Ta praktyka jest wynikiem odejścia od tradycyjnej idei parergonu, ale jest również rezultatem coraz uważniejszego koncentrowania się na aspekcie przestrzeni. Grochocki zwraca tez uwagę na percepcyjny charakter postrzegania świata jako przestrzeni, która staje się przyswajalna dopiero w momencie, gdy jesteśmy w stanie znaleźć w niej punkty odniesienia. Roman Lewandowski (fragmenty tekstu w katalogach wystaw w galerii Sektor I i ArtNewMedia)
Wernisaż: 15 maj, godz. 19.00. Wystawa potrwa do 3 czerwca.
Galeria Otwarta Pracownia
ul. Dietla 11, Kraków