Najnowszy numer „Rity Baum” jest osnuty wokół tematu konfliktów, które w świetle ostatnich wydarzeń na świecie stają się nieustannym punktem odniesienia, odciskając piętno również na polskiej rzeczywistości.
Militarny numer „Rity Baum” rozpoczyna się od tekstu Homo Pyknoleptikus Marka Bieńczyka – wybitnego eseisty i pisarza. Autor przez pryzmat prac Paula Virilio przedstawia wojenny model rozwoju współczesnego miasta i społeczeństwa, pisze o dromologii, bombie informacyjnej oraz koncepcji wojny ruchu.
W 44 „Ricie” znajdują się również relacje z trwających konfliktów zbrojnych. Katarzyna Rodacka relacjonuje wydarzenia w Kenii, Krzysztof Mroczko w recenzji książki Janine di Giovanni pisze o Syrii, Sławomir Rzewuski przypomina o trwającym konflikcie w Palestynie, zaś Ivana Drenjanin, serbska korespondentka, przedstawia losy uchodźców wojennych na Bałkanach. Sytuację w Kurdystanie przybliża fotoreporterka Marta Senk.
Konflikty, wojny w kulturze? W reportażu Algorytm weterana Andrzej Ficowski przedstawia oszałamiający sukces historycznych rekonstrukcji oraz analizuje ich społeczne skutki. Barbara Chabior w wymownym tekście Wojna w teatrze opisuje stan gotowości bojowej polskiego teatru, portretując bitwy teatralne, których jesteśmy świadkami od kilku już lat.
W dziale „Wrocław” można przeczytać tekst Lecha Molińskiego o zdobywaniu piastowskiego Dzikiego Zachodu w polskim filmie oraz rozmowę Leszka Budrewicza z prof. Andrzejem Kiejną o Aloisie Alzheimerze i psychozach wojennych.
W numerze również: relacja z Berlinale, po raz pierwszy tłumaczone na język polski nowele legendarnego Waltera Benjamina, poezja i proza.
„Rita Baum” – Konflikt
nr 44 (lato 2017)