23 maja o godzinie o godzinie 20.30 oraz 24 maja o godzinie 19.00 na Małej Scenie Teatru Studio w Warszawie będzie można zobaczyć przedstawienie Anny Smolar Jedną ręką w przekładzie Maryny Ochab i Bobusławy Schubert. W lecie, w zaciszu ojcowskiego domu, tajemnice zgromadzonej na czas wakacji rodziny krzyżują się z tajemnicami Stanu, a sprawy osobiste zmieniają się pod wpływem historycznych wstrząsów. Otoczony postaciami reprezentującymi władzę (minister obrony, doradca ministra, działaczka partii politycznej, adwokat) starzejący się Ojciec staje w obliczu niezwykle poważnych oskarżeń.
Anna Somlar – reżyserka, absolwentka literatury w Paris IV Sorbonne. Ukończyła szkołę aktorską w Sudden Théâtre. W 2001 roku założyła zespół La compagnie Gochka. Od 1998 w teatrze we Francji zrealizowała: Nie wolno igrać z ogniem A. Strindberga; Gorzkie łzy Petry von Kant, R.W. Fassbindera; Wyspa niewolników P. Marivaux; Sextuor banquet A. Llamas. Od 2005 w Polsce zrealizowała: Zamianę P. Claudela (Teatr Śląski, Katowice); Maestro J. Abramowa-Newerly’ego (Laboratorium Dramatu, Warszawa); Jak pięknie było rzucać płytami chodnikowymi M. Modzelewskiego (Teatr Radia Tok Fm); współreżyserowała Aktorów prowincjonalnych z Agnieszką Holland. Pracowała jako asystentka: Andrzeja Seweryna przy realizacji Wieczoru trzech króli Shakespeare’a w Comédie Française i Ryszarda II Shakespeare’a w Teatrze Narodowym w Warszawie; Jacquesa Lassalle’a przy realizacji Tartuffe’a Moliera w Teatrze Narodowym w Warszawie oraz Krystiana Lupy Na szczytach panuje cisza Thomasa Bernharda w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Pracowała w trzeciej ekipie zdjęciowej podczas realizacji Kopii Mistrza w reżyserii Agnieszki Holland i współpracowała podczas realizacji Boiska bezdomnych w reżyserii Kasi Adamik.
Joël Pommerat (ur. 1963 w Roanne) – pisarz, reżyser i aktor. Pisaniem sztuk teatralnych zajmuje się od roku 1986. Poszukując praktycznych związków procesu pisania ze sceną, założył w 1990 roku Compagnie Louis Brouillard. Swoje pierwsze spektakle wystawił w teatrze na Main d’Or w Paryżu. W 1995 roku otrzymał stypendium pisarskie od banku CIC w Paryżu. Napisał wówczas sztukę Pôles, wystawioną w Théâtre des Fédérés à Montluçon, następnie wznowioną w Théâtre de la Main d’Or. W 1996 roku, jako efekt warsztatów z trzydziestką aktorów, powstaje Obecność, wystawiona w Hublot. W następnym roku, w czasie pobytu w Montluçon, Pommerat rozwija ten projekt jako Treize étroites têtes , grany następnie w Théâtre des Fédérés, w Théâtre Paris-Villette, w Théâtre Brétigny, a także na Festival de Saarbrücken. Joël Pommerat jest również zainteresowany obrazem i filmem. Zrealizował kilka filmów krótkometrażowych, z których jeden – Twarze – z Marguerite Bordat zgromadził 800 osób stojących twarzą w twarz z kamerą. Od 2003 r. jego teksty są publikowane przez Actes Sud-Papiers. W latach 2005-2008 był członkiem Espace Malraux-Scene Nationale de Chambéry i Savoie. Joëla Pommerata i kompanię Brouillard zaproszono w lipcu 2006 na 60-lecie Festiwalu w Awinionie z trzema spektaklami. W 2007 Pommerat zdobył Grand Prix 3. Literatury Dramatycznej tekstem Marchands (Kupcy). Od początku 2008 jest członkiem teatru Bouffes du Nord w Paryżu.
Reżyseria: Anna Smolar
scenografia: Magdalena Maciejewska
kostiumy: Anna Nykowska
muzyka: Jan Duszyński
światło: Rafał Paradowski
ruch sceniczny: Bartłomiej Ostapczuk
animacja: Radosław Bułtowicz
występują: Paula Kinaszewska, Monika Obara, Elżbieta Piwek, Grażyna Rogowska (gościnnie), Anna Sroka, Izabela Szela, Stanisław Brudny, Krzysztof Skonieczny, Michał Żurawski.
Kolejne spektakle: od 3 do 8 kwietnia 2009 roku, godz. 19.00
Teatr STUDIO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
Warszawa, Plac Defilad 1