Wystawa Polska – Niemcy 4:6 została pomyślana jako artystyczny dialog, za pośrednictwem którego opowiedziana zostanie historia i teraźniejszość stosunków polsko-niemieckich. Celem prezentacji jest zwrócenie uwagi na wielowymiarowość sąsiedzkiej koegzystencji obu narodów, których dzieje znaczone były zarówno sojuszami – epoka Ottona III i Bolesława Chrobrego – jak i tragicznymi momentami, wśród których na szczególną uwagę zasługuje okres II wojny światowej, zwłaszcza, że wystawa odbywa się w roku siedemdziesiątej rocznicy jej wybuchu.
Sam tytuł wystawy, nawiązujący do faktu, że polska reprezentacja w piłce nożnej nigdy nie zodołała pokonać reprezentacji Niemiec, sugeruje, że jej przedmiotem nie jest jedynie wielka historia, lecz także zjawiska z zakresu kultury popularnej i codziennych relacji. Punktów wyjścia może być bardzo wiele: historia polityczna, stereptypy we wzajemnym postrzeganiu obu narodów, problem fali masowych emigracji z Polski do Niemiec w latach osiemdziesiątych, poprzez czasowe, lecz bardzo lukratywne wyjazdy na zaksy (sachsy), a także kwitnący swego czasu przemyt utrwalony m.in. w kabaretowej piosence Janusza Rewińskiego Zigaretten nach Berlin, zblatowany celnik śpi – to nie wróci już – Kryśka swym maluchem mknie, szmuglujemy jak we śnie – to nie wróci już…., aż po dzisiejszą sytuację w przygranicznych miastach, do których Niemcy przyjeżdżają na wizyty dentystyczne i do fryzjerów, a ostatnio w weekendy, żeby zapalić papierosa przy piwie w barze, odkąd w Niemczech wprowadzono zakaz palenia w lokalach. Celem wystawy jest także dekonstrukcja wizerunku Niemca i Polaka utrwalona wzajemnie przez obie kultury, zwłaszcza w popularnym kinie, serialach, piosenkach czy powieściach.
Ważnym kontekstem dla wystawy jest również miejsce jej prezentacji – Śląsk. W gwarze śląskiej przetrwało wiele germanizmów, śląskie przyśpiewki przypominają nieco niemieckie piosenki biesiadne, a idea festynów nieobca jest zarówno Ślązakom, jak i Niemcom. Pomimo tych zbieżności, obie kultury przynależą do odmiennych porządków, przechowując jednocześnie w sobie to, co można odczytać, jako swoistą wartość wspólną.
Ostatnim tropem, na który warto zwrócić uwagę, jest dialog artystyczny, w który wejść mogą ze sobą poszczególni artyści, po raz kolejny potwierdzając, że sztuka nie zna granic, ani paszportów, a podobne problemy, czy rozwiązania formalne są obecne po obu stronach granicy.
Swoje prace zaprezentują: Jupp Ernst, Dietmar Schmale, Anja Jensen, Carsten Gliese, Sabine Swoboda, Wiebke Bartsch, ze strony polskiej: Marcin Berdyszak, Kamil Kuskowski, Jacek Jagielski, Leszek Lewandowski.
Kurator: Marta Raczek
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
Aleja Wojciecha Korfantego 6
Polska-Niemcy 4:6
3 kwietnia (wernisaż o godz.18.00) – 31 maja 2009