Mediations Biennale to największa wystawa sztuki współczesnej w Polsce i jedna z większych tego typu imprez w Europie Środkowej. Ideą imprezy jest dialog między cywilizacjami, kulturą i sztuką, prezentacja dokonań sztuki najnowszej z odległych zakątków globu, a także artystycznych poszukiwań twórców Europy Środkowej. I mimo że to impreza wciąż jeszcze młoda – od początku towarzyszy jej rozmach. W tym roku w Biennale weźmie udział blisko 150 artystów z ponad 30 krajów. Nad prezentacją czuwa 12 kuratorów. Prace wypełnią 5 konkretnych miejsc plus otwartą przestrzeń w różnych punktach Poznania. Organizatorami Biennale są Centrum Kultury Zamek w Poznaniu oraz Stowarzyszenie Kontekst Sztuki.
Biennale powinno tętnić życiem i być tak blisko współczesnych dyskursów i dyskusji, jak to tylko możliwe. Nie powinno natomiast ulegać temu, co kanonizowane przez muzea lub cieszące się wzięciem na rynku sztuki – uważa Matthias Reichelt, jeden z kuratorów wystawy Erased Walls.
Program główny Mediations Biennale 2010 obejmuje dwie wystawy: Beyond Mediations (kuratorzy: Tsutomu Mizusawa i prof. Ryszard W. Kluszczyński), Erased Walls (kuratorzy: Georgi Begun, Noam Braslavsky, Juraj Čarný, Nika Kukhtina, Matthias Reichelt, Sławomir Sobczak, Raman Tratsiuk & Volha Maslouskaya, Marianne Wagner-Simon i Tomasz Wendland). W programie znajdują się także wystawy towarzyszące, performance oraz projekty edukacyjne.
Wystawy główne
Beyond Mediations
Centrum Kultury Zamek / Muzeum Narodowe w Poznaniu
12.09.-30.10.2010
Kuratorzy: Ryszard W. Kluszczyński, Tsutomu Mizusawa
Artyści: Keith Armstrong & Chris Barker (AU), Małgorzata Borek (PL), Dorota Chilińska & Andrzej Wasilewski (PL), Luc Courchesne (CA), Jonas Dahlberg (SE), Smadar Dreyfus & Lennaart van Oldenborgh (Il/UK), Inga Fonar Cocos (IL), Paula Gaetano Adi (AR), Hossein Golba (IR), Ken Feingold (US), Masaki Fujihata (JP), Naoya Hatakeyama (JP), Sanja Iveković (HR), Jakub Jasiukiewicz (PL), Eduardo Kac (US), Kimsooja (KR), Bart Koppe (NL), Masato Kobayashi (JP), Daniel Koniusz (PL), Kamil Kuskowski (PL), Konrad Kuzyszyn (PL), George Legrady & Angus Forbes (US), Marie-Jo Lafontaine (BE), Dominik Lejman (PL), Julien Maire (FR/DE), Wade Marynowsky (AU), Yuiko Matsuyama (JP), Hidetoshi Nagasawa (JP), Jean-Christophe Norman (FR), Zbigniew Oksiuta (PL), Anna Orlikowska(PL), Adrian Paci (AL), Mateusz Pęk (PL), Geoffrey Alan Rhodes (US), Józef Robakowski (PL), Yukina Sakai (PL), Chiharu Shiota (JP), Christa Sommerer & Laurent Mignonneau (AT/FR), Konrad Smoleński (PL), Calum Stirling (UK), Michelle Teran (CA/DE), Ultra-red (US), Paul Vanouse (US), Magnus Wallin (SE), Apichatpong Weerasethakul (TH), Marc Tobias Winterhagen (DE/PL), Wu Jian’an (CN), Piotr Wyrzykowski (PL), Kijuro Yahagi (JP)
Wystawa Beyond Mediations to rezultat dialogu dwóch kuratorów: Tsutomu Mizusawa z Japonii (dyrektor Yokohama Triennale; zastępca dyrektora MOMA w Kamakura i Hayama w Japonii) oraz prof. Ryszarda W. Kluszczyńskiego – wybitnego znawcy sztuki mediów. Kuratorzy ustalili wspólnie listę, na którą składają się nazwiska 54 artystów.
Wystawa tworzy możliwość zaistnienia na jednej ekspozycji tradycyjnych rodzajów artystycznych obecnych we współczesnej sztuce (malarstwo, rzeźba, rysunek etc.) oraz cyfrowej sztuki nowych mediów. Przełamuje w ten sposób ich rozdzielenie, trwające nieprzerwanie od początków historii twórczych zastosowań cyfrowych technologii w sztuce, które trwa pomimo pogłębiającej się digitalizacji współczesnego świata, ogarniającej swym zasięgiem wszystkie jego domeny, w tym także i sztukę w jej klasycznych przejawach.
Erased Walls
budynek kontenerowy, parking CK Zamek, kompleks budynków, ul. E. Orzeszkowej 6
12.09.-30.10.2010
Kuratorzy: Georgi Begun, Noam Braslavsky, Juraj Čarný, Nika Kukhtina, Matthias Reichelt, Sławomir Sobczak, Raman Tratsiuk & Volha Maslouskaya, Marianne Wagner-Simon, Tomasz Wendland
Artyści: Alternazione (IT), Arena Online (Internet), Yossi Attia and Itamar Rose (IL), Ariella Azoulay (IL), Group BLOCK (HU), Ondrej Brody (CZ) and Kristofer Paetau (FI, BR), Pasko Burdjelez (HR), Anetta Mona Chişa and Lucia Tkáčová (CZ), Costantino Ciervo (IT, DE), Ronald Dagonnier (BE), Plamen Dejanoff (BG, AT), Alexandra Dementieva (RU, BG), Democracia (ES), Tomáš Džadoň (SK, CZ), Richard Fajnor (SK, CZ), Clemens Fürtler (AU), Grupa 4! (PL), Robert F. Hammerstiel (AU), Rudolf Herz (DE), Rafał Jakubowicz (DE), Karl Heinz Jeron (DE), Sandy Kaltenborn & Pierre Maite / Image-shift (DE), MK Kaehne (LT, DE), MK Kaehne (LT, DE) & Andrei Loginom (BY, DE), Uri Katzenstein (IL), Peter Kees (DE), Cezary Klimaszewski (PL), Thomas Kilpper (DE), Folke Köbberling & Martin Kaltwasser (DE), Paweł Kowalewski (PL), Christine Kriegerowski & Christoph Tempel / Gated Community (DE), Oliver Kunkel (DE), Maciej Kurak (PL), Michael Kurzwelly (DE, PL), Marek Kvetan (SK), Otis Laubert (SK), Ola Lewin (LT, DE), Volker März (DE), Stano Masár (SK), Tamara Moyzes (SK, CZ) & Shlomo Yaffe (IL, CZ), Johan Muyle (BG), Vladimir Nikolič (RS), NO-MED (PL), Andrzej Pepłoński (PL), Dominik Popławski (PL), PSJM – Pablo San Jose Moreno (ES, DE), Cynthia Vera Perez (ES, DE), Peter Puype (BG), Ariel Reichman (ZA, DE, IL), Don Ritter (CA, DE), Roman Sakin (RU), Roland Scheffersky (PL, DE), Ruti Sela & Maayan Amir (IL), Marcus Shahar (IL), Krzysztof Sołowiej (PL), Haim Sokol (IL, RU), Jan Peter E.R. Sonntag (DE), Małgorzata Szymankiewicz (PL), Koen Theys (BG), Jean Toche (BG, US), Jaan Toomik (EE), Ilya Trushevsky (RU), Maxim Tyminko (UA, DE), Tomáš Vaněk (CZ), Koen Vanmechelen (BG), Oleg Yushko (BY, DE), Jakob Zoche (cały świat).
Wystawę przygotowuje 10 kuratorów. Tworzą oni narrację wokół problematyki i historii Europy Środkowej, oddalającej się od doświadczeń lat rewolucji Okrągłego Stołu i upadku muru berlińskiego.
Erased Walls zawęża swoje pole refleksji do twórczości po 2000 roku, kładąc nacisk na sztukę najmłodszą, lecz bez ograniczeń geopolitycznych. Problem wymazywania granic nie dotyczy już wyłącznie naszego regionu. Na całym świecie wiele wymazanych murów zastąpiły szybko mury niewidoczne, tym bardziej skuteczne, dokuczliwe, lecz niedostrzegalne. Podziały polityczne często zastępują nowe ograniczenia związane z władzą kapitału, przemocą społeczną, obszarami biedy, manipulacją w mediach, poczuciem osamotnienia i wykluczenia i wiele innych. Artyści poprzez studium obrazu dochodzą do refleksji, w inny sposób niedostępnych, niedających się skonstruować ani za pomocą języka, ani dokumentu. Obraz jest często wyostrzonym cytatem z rzeczywistości, który wyabstrahowany z codzienności, postawiony w świetle innej, równoległej prawdy wizualnej, staje się niespodziewanie wyrazisty pomimo że, jak się wydaje, nic nie zostało powiedziane. Erased Walls jest więc ironicznym pytaniem, czy rzeczywiście?
Tomasz Wendland
Obraz całego projektu Erased Walls możliwy będzie dopiero po obejrzeniu następujących po sobie kolejnych odsłon wystawy we Freies Museum i Concentart w Berlinie (7-30.10. 2010) oraz przy okazji Crazycurators Biennale w Bratysławie (4-30.11. 2010).