Nowe Otwarcie to wyjątkowa wystawa kończąca obchody stulecia Związku Polskich Artystów Plastyków i inaugurująca nowy okres działalności stowarzyszenia. ZPAP jest jednym z najstarszych i największych w świecie stowarzyszeń artystycznych. Odegrało ono znaczącą rolę w historii polskiej sztuki XX wieku. W różnych okresach związali się z nim tacy artyści jak choćby Wojciech Weiss, Teodor Axentowicz, Zbigniew Pronaszko, Tadeusz Kantor, Andrzej Wróblewski, Jonasz Stern, Jan Lebenstein, Jerzy Bereś, Tadeusz Brzozowski, czy Jerzy Nowosielski.
![„Meta... Konfrontacja ver III”, technika mieszana - rysunek/ fotografia/druk cyfrowy, Andrzej Dudek-Dürer (źródło: materiał źródłowy) „Meta... Konfrontacja ver III”, technika mieszana - rysunek/ fotografia/druk cyfrowy, Andrzej Dudek-Dürer (źródło: materiał źródłowy)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2012/03/nowe-otwarcie-dom-artysty-plastyka-warszawa-03-576x465.jpg)
Obecna wystawa prezentuje prace blisko 300 twórców z całej Polski będących członkami organizacji w dniu dzisiejszym i stanowi swoisty artystyczny bilans otwarcia. Jest punktem wyjścia do zadania fundamentalnych pytań o przyszłość stowarzyszeń artystycznych w ogóle jak i samego ZPAP. Jaka jest jego kondycja dzisiaj? Na co, na kogo i w jaki sposób powinno się to środowisko otwierać? Jakimi kryteriami winno się kierować podejmując decyzje o zawartości i kształcie swoich wystaw i prezentacji? Jaki model swojej obecności w kulturze powinno przyjąć by przyczynić się do nowego otwarcia na tej płaszczyźnie w szerszym znaczeniu?
Do specjalnego udziału w wystawie zaproszony został Jerzy Kalina. Jego instalacja nosząca tytuł Lista obecności stanowi szczególny element warszawskiej ekspozycji. Praca składa się z czterech słupów-kolumn podtrzymujących strop galerii. Zdają się one być zbudowane z nawarstwionych na wzór słojów drzewa imion i nazwisk kilku tysięcy artystów, członków ZPAP. Ta minimalistyczna w formie a za razem monumentalna praca niesie zaskakujące bogactwo znaczeń.
Artysta zwraca uwagę, że obok wymiaru site-specific – słupy podtrzymują strop związkowego gmachu – istotny jest wertykalizm kompozycji. Kierunek trwającego wciąż procesu wzrostu i nawarstwiania struktury złożonej z tysięcy imion i nazwisk. Niewyobrażalnej liczby kryjących się za nimi działań, prac artystycznych i życiorysów. Przestrzeń instalacji daje się także odczytać jako droga oznaczona przez ciąg słupów milowych lub kolumnada – czytelne nawiązanie do tradycji i antycznych podwalin kultury. Słupy, choć nie zestawione w czworobok, robią wrażenie pewnego porządku, stabilnej struktury cechującej się własnym, wewnętrznym dynamizmem.
![„Piramida XIX”, technika własna, Marian Stępak, 2012 (źródło: materiał prasowy) „Piramida XIX”, technika własna, Marian Stępak, 2012 (źródło: materiał prasowy)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2012/03/nowe-otwarcie-dom-artysty-plastyka-warszawa-02-576x542.jpg)
Wystawa została objęta Honorowym Patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego.
Wernisaż: 21 marca, godz. 18.30
Wystawa potrwa do 11 kwietnia
Dom Artysty Plastyka
Plac Teatralny 18
Warszawa