Od czasu, gdy Nam June Paik rozpoczął erę sztuki elektronicznej, prezentując podczas swojej pierwszej indywidualnej wystawy odbiorniki telewizyjne jako dzieła sztuki, dając przy tym widzom możliwość swobodnej ingerencji w odbierany przez nie audiowizualny sygnał, mija dopiero 50 lat. W tym relatywnie krótkim czasie rozwój technologii oraz możliwości przenośnych narzędzi komunikacji diametralnie zmieniały zarówno sposób myślenia o świecie, jak i modele partycypacji w kulturze.
![Wystawa „Zmienne – Stałe – Błączące AC / DC / IT” w Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2012/06/ac-dc-it-wro-art-center-2012-06-28-576x410.jpg)
Wynalezienie i upowszechnienie się technologii wideo i komputerów osobistych wyznaczało w tym czasie rytm modernistycznych, postmodernistycznych, a następnie postmedialnych przemian kultury i sztuki, w ich podróży po, by użyć określenia Paika, electronic superhighway. Fascynując poręcznością i bezpośredniością użycia, rozpoczęły one rewolucyjne przemiany funkcjonowania obrazu w kulturze współczesnej, która dzięki niemu odkryła, zarejestrowała i upowszechniła swoje nowe oblicze.
Wystawę tworzą także oryginalne dzieła oraz instalacje dedykowane – stworzone przez zespół WRO współczesne powtórzenia najbardziej charakterystycznych cech i form znajdowanych w pracach tych artystów, którzy jako pierwsi kształtowali nowy język elektronicznej sztuki. Z kolei bogate materiały dokumentalne, unikatowe zapisy video-art i realizacje dokumentujące najważniejsze dzieła sztuki, obiekty i instalacje z całego świata, można przeglądać w interaktywny sposób dzięki autorskim systemom prezentacji opartym o urządzenia stworzone pierwotnie z myślą o grach komputerowych.
Rozwój technologii daje awangardowym twórcom nowe możliwości, ale też nieustannie stawia nowe wyzwania, związane z ich artystycznym, niestandardowym wykorzystaniem, czy użyciem i umiejscowieniem medium poza jego pierwotnym kontekstem. Wymaga stałego opanowania języka technologii i rozwijania kompetencji pozwalających na taką kreację.
![Justyna Misiuk steruje instalacją Frame Box. Zmienne-Stałe-Błądzące. AC/DC/IT, wystawa WRO Art Center, fot. WRO Justyna Misiuk steruje instalacją Frame Box. Zmienne-Stałe-Błądzące. AC/DC/IT, wystawa WRO Art Center, fot. WRO](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2012/06/13-b-ac-dc-it-wystawa-wro-fot-wro-576x382.jpg)
Dlatego podczas kolejnej wystawy z cyklu widzowie będą mieć możliwość poznania oryginalnych dzieł Niklasa Roy’a, Janet Merewether i Justyny Misiuk obok przygotowanych współcześnie przez WRO instalacji i obiektów nawiązujących do klasycznych dzieł Bruce’a Naumana, Paula Sharitsa, Zygmunta Rytki, czy zestawiających dzieła Nam June Paika obok prac Józefa Robakowskiego i Witkacego we wspólnym portrecie wielokrotnym. Ukazując historyczny rozwój dziedziny, wystawa ma też istotny aspekt antropologiczny i kulturoznawczy – poprzez dzieła sztuki, jak użyte w nich obiekty kultury materialnej, ukazuje modernizacyjne dążenia, aspiracje i wizje leżące u podstaw nowoczesnych społeczeństw opartych na swobodnej komunikacji.
![Test Five, instalacja nawiązująca do pracy Test I Józefa Robakowskiego z 1971 r. Zmienne-Stałe-Błądzące. AC/DC/IT, wystawa WRO Art Center, fot. Z. Kupisz Test Five, instalacja nawiązująca do pracy Test I Józefa Robakowskiego z 1971 r. Zmienne-Stałe-Błądzące. AC/DC/IT, wystawa WRO Art Center, fot. Z. Kupisz](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2012/06/10-a-ac-dc-it-wystawa-wro-fot-wro-576x456.jpg)
Zmienne-Stałe-Błądzące. AC / DC / IT
Wernisaż: 26 czerwca 2012 r., godz. 19.00
Centrum Sztuki WRO
Ul. Widok 7, Wrocław