Tytuł Market Art, zaproponowany przez pomysłodawczynię I edycji Studenckiego Festiwalu Artystycznego Agatę Jankowiak, celnie odnosi się do profilu imprezy, nakierowanej przede wszystkim na relację kształcenia na uczelniach artystycznych z rynkiem pracy i rynkiem sztuki. Ów neologizm zawiera w sobie zarówno rynek, jak i sztukę, a ponadto samo słowo market kojarzy się ze sklepem, marketingiem, czymś markowym. Paradoksalnie dobrze ukryta tkwi w nim także sztuka: mARkeT, która występuje tu w ścisłym, programowo ustanowionym związku z rynkiem, handlem, komercją, kulturą popularną, promocją i reklamą.
![Urszula Kluz-Knopek, „Untitled” (źródło: materiały prasowe organizatora) Urszula Kluz-Knopek, „Untitled” (źródło: materiały prasowe organizatora)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2013/04/urszula-kluz-knopek-unitled-2013-04-22-001-576x324.jpg)
Studenci uczelni artystycznych w Polsce, mierzą się z presją promowania siebie jako artystów, uprawiania PR-u własnych dokonań, stawania w szranki z konkurencją, dostania się do operatywnej i skutecznej galerii, by zaistnieć na rynku sztuki i odnieść tzw. sukces. Wciąż palące pozostaje pytanie, czy uczelnia o profilu artystycznym powinna kształcić także w kierunku autopromocji i automarketingu? Nauczać skuteczności, pisania atrakcyjnych biogramów, przekonujących listów motywacyjnych itp.? Jak sensownie pogodzić dociekania artystyczne z managmentem? Czy to w ogóle możliwe?
Czy przysłowiowy wyścig szczurów rozgrywa się już także i w środowiskach artystycznych? Jak dalece schlebiać oczekiwaniom rynku, by wciąż pozostać sobą? Czy przykład van Gogha, głęboko oddanego swojej sztuce i niedocenionego za życia, po śmierci zaś bijącego rekordy wysokości cen uzyskiwanych za obrazy, może być jeszcze pociągającym wzorcem? A może początek XXI wieku to czas, gdy wmówiono nam, że musimy mieć wszystko natychmiast, a propaganda szybkiego sukcesu wkradła się nawet w obszar sztuki? Czy popyt rynkowy na prace danego artysty jest dla jego twórczości stymulujący, czy — przeciwnie — w efekcie destrukcyjny i wiodący do powielania najlepiej sprzedających się motywów? Takie właśnie pytania zdają się mnożyć, uruchamiane dzięki tytułowi Market Art i sygnalizujące sytuację pewnego zagubienia, odczuwanego przez młodych twórców, którym sugeruje się, że muszą wstrzelić się w oczekiwania i być trendy.
![Filip Ignatowicz, Marcin Szuszkiewicz, „Gift shop” (źródło: materiały prasowe organizatora) Filip Ignatowicz, Marcin Szuszkiewicz, „Gift shop” (źródło: materiały prasowe organizatora)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2013/04/filip-ignatowicz-marcisz-szuszkiewicz-gift-shop-2013-04-22-001-564x800.jpg)
Tytuł Market Art oddaje prymarne miejsce rynkowi, słowa art chowając w sobie oraz sytuując na końcu neologizmu. Jest w tym coś niepokojącego, a zarazem uzmysławiającego z niesamowitą dobitnością, w jakich czasach żyjemy i tworzymy. Pierwsza edycja Studenckiego Festiwalu Market Art ma więc na celu uruchomienie potencjału znaczeniowego relacji sztuka — rynek, zarówno w jej pozytywnym, jak i negatywnym aspekcie. Paradoksalnie czasem okazuje się przecież, że najlepiej sprzedają się prace tych, którzy rozwiązywali palące ich zagadnienia artystyczne, a nie uczęszczali na kursy autopromocji.
Kolejny paradoks uwidacznia się również w tym, że wiele prac oscylujących wokół tej kwestii krytycznie i subwersywnie dekonstruuje komercjalizację i urynkowienie sztuki, jednocześnie stając się przy okazji pożądanym towarem. Wystawa konkursowa, związana ze Studenckim Festiwalem Artystycznym, niesie ze sobą również i taką ambiwalencję, znamienną dla współczesnej sceny artystycznej, jak wykonywanie prac na zadany temat. Które są bardziej wartościowe: te powstałe z wewnętrznej potrzeby, czy te wykoncypowane pod podawane przez kuratorów hasła? Jak zauważa Umberto Eco część swoich najlepszych tekstów napisał na tematy zasugerowane przez organizatorów konferencji…
![Karolina Pietrzyk, „Art czy market” (źródło: materiały prasowe organizatora) Karolina Pietrzyk, „Art czy market” (źródło: materiały prasowe organizatora)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2013/04/karolina-pietrzyk-art-czy-market-2013-04-22-576x407.jpg)
Ciekawy kontekst stanowi także sama przestrzeń, w jakiej odbywa się wystawa Market Art, czyli Stary Browar w Poznaniu, w którym biznes spotyka się ze sztuką. Jak na tym styku biznesu i sztuki balansować, by utrzymać równowagę? To jedno z zasadniczych pytań Market Art, który z założenia jest bardziej stawianiem pytań niż dawaniem odpowiedzi.
dr Marta Smolińska
O godzinie 10.00 w Galerii Słodownia+1 odbędzie się konferencja, na której poruszony zostanie problem młodych artystów na współczesnym rynku pracy. Na koniec odbędzie się podsumowująca dyskusja.
W gronie prelegentów znalazły się takie znakomitości, jak: Stach Szabłowski, Justyna Wesołowska (Foksal), Michał Suchora, Marika Zamojska (Starter), Dawid Radziszewski, Anna Rogozińska, Fabio Cavallucci (CSW Zamek Ujazdowski), Aleksander Wawrzyniak, Michał Borowik, Piotr Bazylko i Maria Rubersz.
![Małgorzata Rekusz, „Kryzys” (źródło: materiały prasowe organizatora) Małgorzata Rekusz, „Kryzys” (źródło: materiały prasowe organizatora)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2013/04/malgorzata-rekusz-kryzys-2013-04-22-571x800.jpg)
Program konferencji
BLOK 1
- 10.30-11.00 Stach Szabłowski. Postawy młodego artysty w kontekście współczesnego rynku sztuki.
- 11.00- 11.30 CSW Zamek Ujazdowski, Fabio Cavallucci. Od Sponsora do Mecenasa na przykładzie projektu Bank Pekao PROJECT ROOM
- 11.30-11.50 BWA Warszawa, Michał Suchora. Po co artyście galeria?
- 11.50-12.10 Starter, Marika Zamojska. Strategia i idea galerii, kryteria doboru artystów oraz rola galerii w kształtowaniu sceny artystycznej.
- 12.30-12.50 Dawid Radziszewski. Jak poradzić sobie z pustą salą po przerwie kawowej, czyli strategia eleganckiego wychodzenia i wchodzenia w świat sztuki.
- 12.50-13.10 Foksal. Justyna Wesołowska. Artysta – kurator – galeria rynek sztuki. Mity, w które wierzymy.
- 13.10-13.30 Aleksander Bruno, Aleksander Wawrzyniak. Czy na Artsy będziemy płacić bitcoinami?
- 13.30-14.30 Dyskusja