Na początku XIV wieku na Półwyspie Anatolijskim narodziło się nowe państwo, które w wyniku licznych zdobyczy terytorialnych urosło do roli wiodącej islamskiej potęgi, nazwanej od rządzącej nim dynastii – Imperium Osmańskim. Wkroczenie sułtana Mehmeda II do Konstantynopola w 1453 roku było momentem szczególnie ważnym. Wydarzenie to nie tylko przyniosło kres istnieniu Cesarstwa Bizantyjskiego, ale również wyznaczyło początek nowej ery w dziejach świata.
![Sofonisba Anguissola, „Gra w szachy”, 1555, Poznań, Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu (źródło: materiały prasowe) Sofonisba Anguissola, „Gra w szachy”, 1555, Poznań, Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2015/06/06-sofonisba-gra-w-szachy-muzeum-narodowe-krakow-2015-06-24-576x436.jpg)
Tylko do niedzieli 31 maja istniała możliwość obejrzenia ekspozycji „The sultan’s world. The Ottoman Orient in Renaissance Art” („Świat sułtanów. Orient osmański w sztuce renesansu”) w Palais des Beaux-Arts (BOZAR) w Brukseli. Od 26 czerwca inspirowane orientem prace renesansowych mistrzów pokaże Muzeum Narodowe w Krakowie na ekspozycji Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu.
Ekspozycja jest częścią dużego międzynarodowego projektu „Ottomans & Europeans: Reflecting on five centuries of cultural relations”. Biorą w nim udział ważne europejskie i tureckie instytucje kultury. Oprócz wspomnianego Palais des Beaux-Arts (BOZAR) w Brukseli są to: Kunsthistorisches Museum, w Wiedniu, Istanbul Foundation for Culture and Arts (Istambuł) czy Witte de With, Center for Contemporary Art (Rotterdam). Renesans kojarzony z rozwojem nauki i sztuki był także czasem inwazji tureckiej w Europie. Starcie z nieznanym wcześniej przeciwnikiem budziło zarazem fascynację odległą kulturą. Wystawa w BOZAR, której współorganizatorem jest Muzeum Narodowe w Krakowie, ma na celu ukazanie wszechstronnego wizerunku Turcji osmańskiej i Turków w sztuce Włoch, Niemiec, Niderlandów, Węgier i Polski.
![Tycjan (warsztat), „Portret sułtanki Roksolany (?)”, ok. 1545-1555, The John and Mable Ringling Museum of Art, Sarasota (źródło: materiały prasowe) Tycjan (warsztat), „Portret sułtanki Roksolany (?)”, ok. 1545-1555, The John and Mable Ringling Museum of Art, Sarasota (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2015/06/09-tycjan-roksolana-muzeum-narodowe-krakow-2015-06-24-576x736.jpg)
Jej polska odsłona: Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu, zostanie otwarta w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie 26 czerwca. Dzięki niej nasza publiczność po raz pierwszy będzie mogła obejrzeć niektóre z dzieł wybitnych twórców renesansowych, znajdujące się na co dzień w najważniejszych kolekcjach europejskich. Będą to inspirowane orientem prace takich artystów jak: Gentile Bellini, Albrecht Dürer, Hans Memling, Tycjan Vecelli, Jacopo Tintoretto, Paolo Veronese, Vittore Carpaccio, Hans von Aachen i inni. Dzieła pochodzą m.in. z kolekcji Kunsthistorisches.
![Lambert de Vos, „Ślubny orszak tureck”i, 1573–1574, Biblioteka Miejska i Uniwersytecka, Brema (źródło: materiały prasowe) Lambert de Vos, „Ślubny orszak tureck”i, 1573–1574, Biblioteka Miejska i Uniwersytecka, Brema (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2015/06/02-Lambert-de-vos-2-muzeum-narodowe-krakow-2015-06-24-576x199.jpg)
Wystawa „Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu” zrealizowana w ramach projektu „Ottomans & Europeans, reflecting on 500 years of cultural relations” przy wsparciu Programu „Kultura” Unii Europejskiej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Museum i Galerii Albertina w Wiedniu, British Museum oraz National Gallery w Londynie, Galerii Uffizi we Florencji, Starej Pinakoteki w Monachium czy Palacio Real w Madrycie. Kraków nie został wybrany bez powodu. Jako siedziba królów polskich i centrum życia kulturalnego dawnej Rzeczypospolitej pełnił ważną rolę w wymianie wpływów między Turcją a Europą. Rola ta została uwypuklona na krakowskiej wystawie i w katalogu wieloma bezcennymi dziełami z kolekcji polskich i zagranicznych, jak np. wspaniała zbroja Stefana Batorego czy też piękna kapa liturgiczna, wykonana z tkaniny tureckiej, ufundowana przez nuncjusza papieskiego Francesco Simonettę.
![Tintoretto, „Portret Sebastiano Veniera, admirała floty weneckiej”, po 1571, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń (źródło: materiały prasowe) Tintoretto, „Portret Sebastiano Veniera, admirała floty weneckiej”, po 1571, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń (źródło: materiały prasowe)](https://ownetic.com/wydarzenia/wp-content/uploads/2015/06/05-tintoretto-venier-muzeum-narodowe-krakow-2015-06-24-576x717.jpg)
Już teraz w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie można zwiedzić ekspozycję Imperium Osmańskie w oczach Europy. Turcja w dobie renesansu Warto na niej zobaczyć m.in. rękopis z końca XVI w. z rysunkami ukazującymi przedstawicieli różnych grup społecznych Turcji, „Kronikę wszystkiego świata” Marcina Bielskiego oraz cenne i rzadkie mapy. Wystawa w Bibliotece Jagiellońskiej przygotowana jest w ramach projektu Ottomans & Europeans: Reflecting on five centuries of cultural relations.
Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu
Kuratorzy: dr Robert Born, Michał Dziewulski, dr Guido Messling
Od 26 czerwca do 27 września 2015 roku
Muzeum Narodowe w Krakowie
1 komentarz
Zastanawiający jest ten obraz Anguissoli, sprawia silne wrażenie, że prawą i lewą stronę malowały różne osoby.