Rozmowa z ukiyo-e to wystawa mistrzowskich, barwnych drzeworytów, kolejna w Muzeum Manggha prezentująca współczesną sztukę polską i japońską oraz dawną sztukę Japonii.
Koji Kamoji – jeden z najwybitniejszych współczesnych artystów, Japończyk od lat mieszkający w Polsce, kurator wystawy – tak o niej pisze:
Kiedy otrzymałem od Muzeum Podlaskiego propozycję, aby wystawić moje prace razem z grafikami dawnych mistrzów Japonii ukiyo-e, pochodzących ze zbiorów Muzeum Manggha w Krakowie, to pomyślałem o „rozmowie”. O pokazaniu prac na zasadzie rozmowy prowadzonej na różnych płaszczyznach, pozostawiając swobodę wyboru różnych tematów rozmów oglądającym. Nie chciałem traktować prac dawnych mistrzów jako obiektów muzealnych, lecz widzieć je jako prace żywych, choć dawno działających artystów. Artystów, którzy mieli swoje problemy i na pewno się z nimi borykali.
Nie wiem, jakie „rozmowy” są możliwe między naszymi a ich pracami, a także między naszymi pracami, które się przecież bardzo od siebie różnią. Czy znajdziemy coś wspólnego, czy może są one całkiem sobie obce? Cokolwiek się wydarzy, będzie interesujące, w znaczeniu pozytywnym czy negatywnym, ponieważ każdy uczestnik tej wystawy pokazuje swój odrębny świat. Jestem bardzo wdzięczny, ze mogę uczestniczyć w tej wystawie i składam hołd z tak bliska dawnym mistrzom.
Koji Kamoji – urodził się w Tokio w 1953 r. Studiował na Musashino Art University; uzyskał dyplom w 1958 r. Wyjechał do Polski, gdzie kontynuował studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego pierwszą ważną wystawę w Polsce zorganizowała Galeria Foksal, z którą współpracuje od 1967. Artysta pokazuje swoje prace w różnych krajach, głównie w Europie, a także w Japonii i USA. Jego prace były częścią wystaw: Współczesne malarstwo w Europie Wschodniej i Japonii w Kanagawa (Galeria Prefektury Yokohama, National Museum of Art Osaka, 1981), Échange entre artistes 1931–1982 Pologne–USA (Musée d’art moderne de Paris, 1982), Sztuka z Polski 1945–1996 (Budapeszt), a także wystaw w Wilnie, Rydze, Tallinie (1997). Jego najważniejsze wystawy indywidualne odbyły się w Muzeum Sztuki w Łodzi (1990), CSW w Zamku Ujazdowskim w Warszawie (1997), w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu (1998), w Kunstmuseum Kloster unser lieben Frauen w Magdeburgu (2013), w Galerii Foksal w Warszawie (1967–2008), Galerii Starmach w Krakowie. Artysta mieszka i pracuje w Warszawie. Jego prace znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i na świecie. Kamoji został laureatem Nagrody Krytyki im. C.K. Norwida w 1975.
Wiesław Rosocha – urodził się 16 września 1945 r. w Sokołowie Podlaskim. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1969–1974. Dyplom uzyskał w Pracowni Plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego w 1974. W latach 1975–1978 był asystentem prof. Teresy Pągowskiej w pracowni malarstwa na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Zajmuje się plakatem, ilustracją, rysunkiem. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych, tematycznych plakatu i ilustracji w Polsce i na całym świecie. Jego wystawy indywidualne miały miejsce w Polsce, Japonii, Finlandii, Niemczech, na Węgrzech i Litwie. Był wielokrotnie nagradzany (grand prix, medale we wszystkich kolorach, nagrody imienne, wyróżnienia) w Polsce i za granicą.
Małgorzata Sady – zajmuje się różnorodnymi dziedzinami aktywności twórczej. Pracuje z tekstem, dźwiękiem i obrazem (pisze, maluje, tłumaczy, komponuje przestrzenie dźwiękowe, fotografuje). Jest kuratorem i uczestnikiem wystaw oraz wydarzeń artystycznych. Współpracuje z Kojim Kamojim, Braćmi Quay, Studiem Kronika i SerafinskiStudio. Od lat 90. zajmuje się twórczością Franciszki i Stefana Themersonów. Jest autorką licznych przekładów z dziedziny sztuki współczesnej, literatury (J. Czechowicz, S. Themerson), filozofii (L. Wittgenstein, B. Russell). Od końca lat 70. współpracuje z centrami sztuki w Polsce i za granicą. Mieszka w Warszawie.
Hirokazu Sugiura – urodził się w 1971 r. w prefekturze Aichi w Japonii. Studiował malarstwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Zokei Tokio, które ukończył w 1995. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych w Tokio i Osace.
Mieczysław Wasilewski – urodził się 1 stycznia 1942 r. w Warszawie. W latach 1970–1966 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych; dyplom uzyskał w pracowni prof. Henryka Tomaszewskiego. Zajmuje się plakatem, ilustracją, grafiką wydawniczą. Jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych i Europejskiej Akademii Sztuki w Warszawie; w obu uczelniach prowadził Pracownię Projektowania Graficznego. Był wykładowcą na uczelniach artystycznych w Holandii, Syrii, Finlandii, Niemczech, Francji, Meksyku, Chile, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Iranie i Szwajcarii. Brał udział w kilkuset wystawach polskiego plakatu i ilustracji w kraju i za granicą. Uczestniczył w dziesiątkach międzynarodowych imprez sztuki plakatu. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień w dziedzinie plakatu i grafiki wydawniczej.
Wystawa została przygotowana przez Muzeum Podlaskie w Białymstoku i Muzeum Manggha w Krakowie.
Rozmowa z ukiyo-e
Od 20 września 2015 roku do 3 stycznia 2016 roku
Kuratorzy wystawy: Koji Kamoji, Anna Król (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha)
Aranżacja wystawy: Koji Kamoji, Wiesław Rosocha, Małgorzata Sady, Hirokazu Sugiura, Mieczysław Wasilewski
Druki towarzyszące wystawie: Mieczysław Wasilewski
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie