Zainicjowana w 2009 roku kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie gromadzi prace artystów współczesnych, powstałe przede wszystkim po 1989 roku. Jej celem jest opisanie poprzez dzieła sztuki historii polskiej transformacji w szerokiej, globalnej perspektywie. Kolekcja ma dyskursywny charakter i jest traktowana jako głos w debacie i badaniach nad współczesnością.
Wychodząc od spraw lokalnych, zbiera prace międzynarodowych artystów, często powstałe na zamówienie i odnoszące się do lokalnych kwestii. Jednocześnie ten „zbiór rzeczy” jest konstruowany w odniesieniu do przemian, jakie zaszły w statusie i materialności dzieła sztuki, relacji instytucji i publiczności, jak i samej funkcji muzeum (nie tylko magazynu na dzieła sztuki, ale i miejsca wspólnego uczenia się, dystrybucji informacji oraz interdyscyplinarnego eksperymentu).
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nie ma stałej siedziby, jest w trakcie budowy i sytuację tę wykorzystuje do pokazywania swojej kolekcji w różnych miejscach. Goszczenie w Galerii Labirynt w Lublinie to doskonała okazja, by przetestować funkcjonowanie prac z kolekcji i budowanych wokół nich narracji i znaczeń w nowym kontekście. Znajdujące się na wystawie dzieła to w większości nowe zakupy, pokazywane publicznie po raz pierwszy.
Prace Wilhelma Sasnala, grupy Slavs&Tatars, Kadera Attii, Gulsun Karamustafy i Miriam Cahn odnoszą się do postkolonialnego i postsowieckiego świata, zawieszonego pomiędzy tradycją a wciąż tworzącą się i niezdefiniowaną nowoczesnością. Napięcia powstające na styku tradycji i niewyartykułowanej nowoczesności zostały świetnie uchwycone w malarskim tryptyku Jadwigi Sawickiej Krzyczeli, Płakali, Zginęli, gdzie tematem jest sam język debaty publicznej, który staje się coraz bardziej emocjonalny, nieracjonalny i histeryczny.
Prace Cathy Wilkes, Wolfganga Tillmansa, Lynette Yiadom-Boakye i Zofii Rydet, tworzą opowieść o najgłębszych lękach „o stan rzeczy”, coraz bardziej dominujących w życiu publicznym lękach o koniec świata jaki znamy, pojawiają się tu więc referencje do historycznych przedstawień wojny, nędzy i głodu. Sam tytuł wystawy jest nawiązaniem do pracy Wolfganga Tillmansa The State We Are In z 2015 roku, zwiastującej brexit i dryfowanie współczesnego świata ku niepewnej przyszłości.
Artystki/artyści: Kader Attia, Miriam Cahn, Olga Czernyszewa, Nathalie Djurberg, Ruth Ewan, Kiluanji Kia Henda, Ewa Juszkiewicz, Gülsün Karamustafa, Leszek Knaflewski, Sonia Leber i David Chesworth, Lukas Müller, Zofia Rydet, Wilhelm Sasnal, Şerban Savu, Jadwiga Sawicka, Slavs and Tatars, Roman Stańczak, Wolfgang Tillmans, Cathy Wilkes, Lynette Yiadom-Boakye
Wśród wydarzeń towarzyszących wystawie będą m.in. projekcje filmów Jill Godmilow i Waela Shawky’ego.
Wybór prac: Joanna Mytkowska, Sebastian Cichocki, Waldemar Tatarczuk
Stan rzeczy
Od 15 sierpnia do 11 listopada 2018 roku
Galeria Labirynt w Lublinie