30 lipca 2011 roku w Kazimierzu nad Wisłą rozpocznie się piąta edycja Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi. Hasłem piątej edycji jest Viaggio In Italia. Podróż do Włoch to tytuł filmu Roberta Rosselliniego – głównego twórcy włoskiego neorealizmu.
Tegoroczną edycję – 30 lipca – zainauguruje premierowy pokaz Chłopca na rowerze – najnowszego filmu braci Dardenne. Film trafi do Polski dzięki współpracy organizatorów Festiwalu z Carisma Film Group. Jury z Cannes po raz kolejny doceniło filmowy duet, przyznając obrazowi Grand Prix na tegorocznym Festiwalu.
Idea festiwalu
Od początku istnienia Festiwalu Dwa Brzegi krytyka zwraca uwagę na niestandardowe podejście Festiwalu do sztuki filmowej. Założeniem jest łączenie twórcy z odbiorcą literatury, muzyki, plastyki, fotografii: wszystkich dyscyplin, z których czerpie X Muza. To projekt artystyczny, odwracający się na masowego kina, przeznaczony dla koneserów kina i innych sztuk. Siłą festiwalu jest możliwość codziennego spotkania z artystami (mistrzami i debiutantami).
Dwa brzegi to interdyscyplinarne wydarzenie kulturalne, prezentujące cenne filmy polskie i zagraniczne (premiery, ważne filmy roku minionego i obrazy, które miały kluczowe znaczenie dla rozwoju światowej kinematografii), jak również spektakle, wystawy i wydarzenia innych dziedzin. Dotychczasowe edycje festiwalu spotkały się z dużym zainteresowaniem publiczności i mediów, zebrały niejednokrotnie entuzjastyczne recenzje. Nauczeni doświadczeniem organizatorzy, zamierzają kontynuować ideę wydarzenia łączącego dziedziny sztuki, gdzie film stanowi punkt odniesienia dla pozostałych prezentacji.
Tym, co wyróżnia festiwal na tle podobnych przedsięwzięć, jest konfrontacja różnych dziedzin sztuki i umożliwianie nieformalnych kontaktów odbiorców oraz artystów: czerwony dywan zastąpiono kawiarnią festiwalową, w której każdy może spotkać swojego mistrza. Adresatami festiwalu są ci, którym kultura pozwala oderwać się od świata komercji.
Program filmowy zestawia propozycje kina autorskiego, artystycznego, niezależnego, zaangażowanego społecznie, oryginalne formy kina najnowszego i młode kino europejskie. Festiwal obejmuje Kazimierz Dolny, Janowiec nad Wisłą, Puławy i ich okolice (np. wioskę Męćmierz). Otwiera przez to swój program na lokalną społeczność, kulturę. Istotnym elementem programu są prezentacje dorobku lokalnych artystów. Dzięki festiwalowi mogą oni zaprezentować się odbiorcom, którzy przyjeżdżają tutaj z całej Polski. Na festiwalu twórca popularny w swoim regionie zostaje zestawiony z artystą o sławie światowej. Dziedzina sztuki zostaje w ten sposób ukazana jako jeden, powiązany organicznie obieg idei oraz artefaktów.
Ideą Dwóch Brzegów jest poszerzanie polskiej oferty filmowej. Dzięki popartej kilkuletnim doświadczeniem współpracy z innymi festiwalami odbędą się pokazy filmów nagrodzonych w Cannes, Berlinie, Wenecji, Karlovych Varach, San Sebastian, Rotterdamie. Na festiwalu zostaną zaprezentowane także produkcje, które nie znajdą się w repertuarze polskich kin. Przy współpracy z filmowymi uczelniami z Polski i zagranicy przeprowadzony zostanie konkurs filmów krótkometrażowych, którego celem jest tworzenie sceny debiutu dla młodych twórców.
Festiwal ma na celu poszerzenie wiedzy publiczności na temat sztuki filmowej, zwrócenie uwagi na te obszary kreacji twórczej, które składają się na dzieło filmowe: literaturę, sztuki plastyczne, muzykę, fotografię. Program budowany jest tak, by widz w czasie pobytu w Kazimierzu miał szansę po obejrzeniu filmu dowiedzieć się czegoś więcej o jego kontekście historycznym, kulturowym, literackim, plastycznym.
Łączenie edukacji z rozrywką wyznacza charakter festiwalu, który daje naszym widzom poczucie połączenia wakacji z poszerzeniem wiedzy, światopoglądu, nawiązania międzynarodowych kontaktów.
Wydarzeniom festiwalowym będzie towarzyszył polsko-angielski Katalog, informujący o wszystkich przedsięwzięciach oraz stanowiący materiał promocyjny festiwalu zagranicą. Ponadto, codziennie będą ukazywały się kolejne numery bezpłatnej Gazety Festiwalowej Głos Dwubrzeża.
Dyrektor Artystyczną Dwóch Brzegów jest Grażyna Torbicka – autorka cyklu TVP2 Kocham Kino, prezentującego najważniejsze produkcje kina polskiego i światowego, członkini Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI. Odznaczona Srebrnym Medalem Gloria Artis Zasłużony dla Kultury Polskiej. Z festiwalem związana od jego pierwszej edycji.
Koncert otwarcia – Daniel Melingo
Argentyński artysta wystąpi w Polsce po raz pierwszy. Zagra utwory ze swoich dwóch ostatnich płyt: Santa Milonga i Maldito Tango. Jest postrzegany jako latynoamerykański Tom Waits.
Retrospektywa Roberto Rosseliniego – mistrza włoskiego neorealizmu.
Mr Rossellini,
widziałam Pana filmy Rzym miasto otwarte i Paisa i jestem nimi zachwycona. Jeśli szuka pan aktorki ze Szwecji , która mówi bardzo dobrym angielskim, nie zapomniała jeszcze niemieckiego, nie najlepiej posługuje się francuskim, a po włosku potrafi powiedzieć tylko kocham Cię, to jestem gotowa przyjechać do Włoch, żeby z panem pracować.
Ingrid Bergman
Takim listem – 7 maja 1948 – rozpoczęła się pełna namiętności znajomość Ingrid Bergman, jednej z największych powojennych aktorek, z Roberto Rossellinim wybitnym reżyserem, współtwórcą neorealizmu włoskiego. Bergman, już wówczas sławna po filmie Casablanca, wkraczając w życie czterdziestoletniego Rosselliniego i jego dotychczasowej muzy Anny Magnani, wywołała skandal po obu stronach oceanu.
Filmy prezentowane podczas festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w cyklu Viaggio In Italia – Podróż do Włoch są miarą talentu każdej z postaci tego trójkąta. Konfiguracji miłości i nienawiści jednocześnie. Są też artystycznym pojedynkiem dwóch legendarnych aktorek Anny Magnani i Ingrid Bergman.
Roberto Rossellini karierę filmowca zaczynał w latach 30-tych od kręcenia filmów dokumentalnych jeszcze w czasach faszystowskich Włoch. W 1942 roku zadebiutował jako reżyser pełnometrażowego filmu Biały statek. Przełomem okazał się powstały przy współpracy scenariopisarskiej nieznanego wówczas nikomu Federico Felliniego obraz Rzym, miasto otwarte (1945). Film uznany dziś za sztandarowe dzieło neorealizmu włoskiego po raz pierwszy wprowadzał paradokumentalną formę i nielinearna narrację.
1 komentarz
Warto zobaczyć ten festiwal.